Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« på: november 19, 2010, 21:27:37 pm » |
|
Etter press fra flere hold så legger jeg ut litt informasjon og bilder om Puttes ekstreme forvandling: Fra Super Beetle til Super Duper Beetle" Litt om bilen. 1302L 1972 Modell (1300cc) Farge: L51B (Gentian blue) Ble solgt ny hos Nordlie Auto i Moss 05.11.19N71 Tanta mi kjøpte bilen når hun fikk lappen som 18 åring. Da var vel bilen ca. 8 mnd.er gammel. Putte ble "døpt" av min Morfar. Putte er sleng på Ungars for liten ;-) Som liten har jeg vært på uttallige turer med Putte. Søndagsturer ut til Alby, Nes Camping, Larkollen og på Go Bua for å kjøpe soft is. Så valget av boble var enkelt. For meg finnes det kun en boble, å det er Putte. Etter å ha fått lånt Putte i fruens og mitt bryllup i 2007 fikk vi endelig lov til å adoptere han  Slik startet historien om Putte.
 1.jpg (85.02 KB. 480x640 - vist 577 ganger.)
 2.jpg (35.73 KB. 640x428 - vist 433 ganger.)
 3.jpg (58.35 KB. 640x428 - vist 1880 ganger.)
|
|
« Siste redigering: april 08, 2012, 22:07:06 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Thoresen
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4336
Bosted: Horten
Ække laft før du henger igjen på brosteinen
|
 |
« Svar #2 på: november 19, 2010, 21:43:54 pm » |
|
digger det siste bildet  Der gammern tenker, fyllekjøring 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #3 på: november 19, 2010, 21:59:34 pm » |
|
Så til hva som skal oppgraderes: Det som startet med en enkel rutine operasjon (oppgradering av bremser på forakselen, og en 1915 cc motor) ente med double bypass. Etter noen prater med Dr. Andersen Racing ble vi fort enige om at vi måtte gi gass! Hvorfor gjøre det halvveis når man kan trøkke på!
Motor 2276 (Bore 94, Stroke 82) Blokk: Ny Type 1 Brazil blokk AS41 full flow, borret og gjort klar fra Brother VW Cylinder heads: 043 (40-35,5 mm) Mini Welded D Port Head fra Brother VW. Crankshaft: Bugpack 82 mm motvektsveiv smidd Engle w120 Cam H-beam rods CB oljesump CSP åndeboks som monteres på dynamofoten Ekstern oljekjøler som monteres over girkassa CSP oljepumpe CSP støtstengrør CSP Ventildeksel FRAM ekstent oljefilter Mekanisk pensinpumpe Petronix fordeler og coil Bosch 95 amper generator (takk til Lars VW Veterandeler) Weber 48 IDF Vippere 1,25 (scat) Rettskåret kamdrev Generator pulley/pulley: SACO Lettet svinghjul av stål CB Performance stag Eksos: CSP Super Competition i rustfritt stål med varmepotte CSP Torque Bars
|
|
« Siste redigering: desember 07, 2011, 23:26:12 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #4 på: november 19, 2010, 22:02:25 pm » |
|
noen flere bilder av motoren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #5 på: november 19, 2010, 22:03:27 pm » |
|
to til av motoren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #6 på: november 19, 2010, 22:11:26 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: november 19, 2010, 22:14:36 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #7 på: november 19, 2010, 22:16:10 pm » |
|
noen bilder til
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #8 på: november 19, 2010, 22:19:56 pm » |
|
Ahhh!!! Veldig bra Eivind  Gleder meg til å følge med!
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #9 på: november 19, 2010, 22:24:45 pm » |
|
Girkasse Kassen er basert på en 1303S kasse, med lengre fjærdegir. I tillegg så har den forsterka sider og diffsperre fra Quaife: 37T spline IRS Quaife ATB Helical LSD differential.  De gamle akslingene måtte vike for større Porsche 930 akslinger og knoker. Skal legge ut noen bilder av akslingene når jeg ser Putte neste gang.
|
|
« Siste redigering: november 19, 2010, 22:59:51 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #10 på: november 19, 2010, 22:25:33 pm » |
|
Ahhh!!! Veldig bra Eivind  Gleder meg til å følge med! Tror at dette skal bli bra! Har full tillitt til Andersen Racing!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørn_e
Juniormedlem
 
Innlegg: 78
Bosted: Rjukan
|
 |
« Svar #11 på: november 19, 2010, 22:37:10 pm » |
|
Fra Super Beetle til Super Duper Beetle"  Det er godt å se at det galskapen tar overhånd for flere her inne.. Ønsker deg lykke til vidre med Putte blir morro å følge med her..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #12 på: november 19, 2010, 22:39:18 pm » |
|
Foraksel De "gamle" skivebremsene er solgt, å nye Kerscher bremser skal på. Valgte Kerscher bremsen rund baut, siden alle endringene/oppgraderingene skal skrives inn i vognkortet.  I samme sleng bytter den gamle bremsepumpa med en ny fra Kerscher. Det gamle stabstaget blir byttet ut med CSP Sway bar med urethane foring.  Med hjelp fra Norsk Bildelsenter fikk vi spesialbestilt KW variant 2 Inox (rustfritt stål) Colovers til Putte. Jaggu tok dette sin tid. Bestillingen ble gjort tidlig i april, å delene kom nå i starten av oktober. Men det var verdt å vente! Lekrere coilovers har jeg aldri sett.
 2.jpg (41.73 KB. 800x415 - vist 450 ganger.) Nye demperfester måtte vi også bytte da de gamle følgte med demperene jeg solgte i forrige uke. Takk til Unneberg Bil som alltid har delene jeg trenger på lager  
|
|
« Siste redigering: november 19, 2010, 22:43:48 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: november 19, 2010, 22:41:51 pm » |
|
Detta ser veeldig lovande ut! Skal sei det var nokon feite toppar på den motoren!
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
RuneA
|
 |
« Svar #14 på: november 19, 2010, 22:43:27 pm » |
|
Dette er moro:)
|
|
|
Loggført
|
  1987 Westfalia 1980 Westfalia 1972 Westfalia
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #15 på: november 19, 2010, 22:55:23 pm » |
|
Bakaksel Kerscher bremser erstatter trommel. (har man kerscher ventilerte skiver foran, og Kerscher skiver bak så får man godkjent opptil 160 hk av BT)  Fjerner torsjonsstaven, for så å sette på Red 9 Design uniball torsion converter adapter.
 4.jpg (94.18 KB. 800x600 - vist 562 ganger.)
 5.jpg (87.32 KB. 800x600 - vist 537 ganger.)
 6.jpg (110.54 KB. 800x600 - vist 497 ganger.) Å de gamle demperene blir byttet til fordel for KW Variant 2 Coilovers.
 1.jpg (53.32 KB. 800x565 - vist 434 ganger.) For å fullføre bakakselene og stive den yttligere opp så blir det montert CSP Sway bar. 
|
|
« Siste redigering: november 19, 2010, 22:58:35 pm av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #16 på: november 19, 2010, 23:54:13 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #17 på: november 19, 2010, 23:56:03 pm » |
|
Tror det er vi som er "smågale" som har det morsomst  Hvem ellers ville brukt så mye tid og kroner på en 1302?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #18 på: november 20, 2010, 00:10:23 am » |
|
Mens bilen var i tantes eie så ble det blitt gjort noen oppgraderinger. Blant annet nye Recaro LS stoler bildet er sakset fra nettet. Men stolene er like.Momo SuperIndy ratt og midkonsoll med VDO instrumenter.
 1.jpg (88.59 KB. 800x600 - vist 538 ganger.)
 3.jpg (63.83 KB. 800x600 - vist 487 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lowlife
Supermedlem
    
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.
|
 |
« Svar #19 på: november 20, 2010, 00:36:34 am » |
|
Dette blir enormt bra! Putte er ikke lenger "bare" en 1302.
|
|
|
Loggført
|
LP kontaktperson:tlf. 90746649. Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene. Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid. Freedom comes with a cool set of wheels. Member of LP,NO,MDR and SIM.
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #20 på: november 20, 2010, 00:44:22 am » |
|
Dette blir enormt bra! Putte er ikke lenger "bare" en 1302.
Putte er en 1302 L. I tillegg så er han den førstefødte gutten i familien ;-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RuneA
|
 |
« Svar #21 på: november 20, 2010, 00:48:58 am » |
|
Putte har vokst opp, 2237 L 
|
|
|
Loggført
|
  1987 Westfalia 1980 Westfalia 1972 Westfalia
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #22 på: november 20, 2010, 02:24:37 am » |
|
Var ikkje heilt overbevisande dei sveisane på red9 uniball fjørplatene??
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #23 på: november 20, 2010, 10:44:03 am » |
|
Var ikkje heilt overbevisande dei sveisane på red9 uniball fjørplatene??
Synes "larvene" var litt røffe. Men jeg har fått flere til å studere disse. Å de skal være mer en bra nok. Hvis ikke så sendes de i retur til Red 9.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #24 på: november 20, 2010, 11:02:46 am » |
|
Felger I dag så står det 15/5.5 tom VW Sportsfelger/Big Felger på Putte. Disse skal byttes til Porsche Pedrini felger 15/5.5 fra 1972. Felgene ble kjøpt i fjor av en Tysk jente ved navnet Nicole på www.thesamba.com. Er litt usikker på hvilke dekk dimensjons som skal på. Har kjørt med 195/60 i to sesonger. Men vurderer å sette på 185/65 på bakhjula, og 175/55 på forhjula. GeirJB kjører dette oppsettet på sin -69 1600 Variant, å det ser veldig riktig ut! Med VW Sportsfelger / Big 5.5
 big.jpg (139.09 KB. 800x600 - vist 602 ganger.) Felgene mine er like. Men bildet er sakset fra nettet.
 1.jpg (100.04 KB. 800x600 - vist 602 ganger.) Disse er mine felger ;-)
 2.jpg (61.94 KB. 800x533 - vist 439 ganger.)
 3.jpg (80.75 KB. 800x533 - vist 422 ganger.)
 4.jpg (65.45 KB. 800x600 - vist 397 ganger.)
|
|
« Siste redigering: november 20, 2010, 11:16:03 am av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #25 på: november 20, 2010, 11:02:55 am » |
|
Noen som har andre forslag til dekkdimensjon på Putte.
|
|
« Siste redigering: november 20, 2010, 11:05:28 am av Eivind (Putte) »
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #26 på: november 20, 2010, 12:00:02 pm » |
|
Tøff bil ;)Jeg kjører med 205/70-15 bak,syntes det er tøft 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 4033
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #27 på: november 20, 2010, 12:15:58 pm » |
|
Tøff bil ;)Jeg kjører med 205/70-15 bak,syntes det er tøft  På cal look så synes jeg det er heftig med 145R/15 foran og 205/70 bak. Men jeg er ute etter litt mer germlook, gatebil stil.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TURBO
Gjest
|
 |
« Svar #28 på: november 20, 2010, 12:39:41 pm » |
|
Kjører med 185/65 på vinterhjula både foran og bak,fyller jo bra ut det da,litt for bra foran da piggene der har fjernet all lakk på innerskjermen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #29 på: november 20, 2010, 13:04:46 pm » |
|
Var ikkje heilt overbevisande dei sveisane på red9 uniball fjørplatene??
Synes "larvene" var litt røffe. Men jeg har fått flere til å studere disse. Å de skal være mer en bra nok. Hvis ikke så sendes de i retur til Red 9. Ser dei er sveist på undersida og,, dei henger nok men red 9 BURDE hatt ein sveisar som kan sveisa skikkeleg. det er jo tross alt understellsdeler som skal, må tola eindel..
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|