Jærva
|
 |
« på: mars 23, 2008, 17:03:45 pm » |
|
Fant denne bilen til salgs på nettet. Det jeg jo lurte litt på er hvor mye hk en kan få når motor ser slik ut og er en 1600? Den som skal selge denne skriver at det er en 1,6 med 100 hk.... For meg virker dette usannsynlig ut av bildet her men...  Ser det sitter en blå coil på den, har jeg undervurdert virkningen av den..  ? Spørsmålet er da alikevel... Er det i det hele tatt mulig og dra ut 100 hk ut av en 1600 med orig. gasser og orig. eksos om du så koster på skjorta inne i motoren...? Jeg mener å huske at Kjell Aaen skrev en gang i tiden at han hadde klart å dra ut drøyt 90 hk ut av en 1915 med modifisert orig.gasser og høy komp. ..
|
|
« Siste redigering: mars 23, 2008, 17:14:03 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Varj
Supermedlem
    
Innlegg: 1529
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: mars 23, 2008, 17:26:48 pm » |
|
Filteret ser jo ganske sportslig ut.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #2 på: mars 23, 2008, 17:38:41 pm » |
|
Fant denne bilen til salgs på nettet. Det jeg jo lurte litt på er hvor mye hk en kan få når motor ser slik ut og er en 1600? Den som skal selge denne skriver at det er en 1,6 med 100 hk.... For meg virker dette usannsynlig ut av bildet her men...  Ser det sitter en blå coil på den, har jeg undervurdert virkningen av den..  ? Spørsmålet er da alikevel... Er det i det hele tatt mulig og dra ut 100 hk ut av en 1600 med orig. gasser og orig. eksos om du så koster på skjorta inne i motoren...? Jeg mener å huske at Kjell Aaen skrev en gang i tiden at han hadde klart å dra ut drøyt 90 hk ut av en 1915 med modifisert orig.gasser og høy komp. .. Grunnen til den høye effekten er at det vanligvis går papprør fra viftehuset til forgasseren. Lager en meget bra turbo effekt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #3 på: mars 23, 2008, 19:48:55 pm » |
|
På Sørlandets VW Treff i fjor hadde vi besøk av en bil på dyno testen. De trodde det var en 1600 med orginal gasser helt til nåla viste 97,5Hk.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #4 på: mars 23, 2008, 20:34:01 pm » |
|
Kan nok være litt pulver i en motor med org.gasser. Men den begrenser turtallet veldig!
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
Dag L
Supermedlem
    
Innlegg: 3481
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #5 på: mars 23, 2008, 22:15:05 pm » |
|
På Sørlandets VW Treff i fjor hadde vi besøk av en bil på dyno testen. De trodde det var en 1600 med orginal gasser helt til nåla viste 97,5Hk.
Va'kke det en roadster med ei dame fra Skien da...? 
|
|
|
Loggført
|
59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red 65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green 74' 1300S L31 A Senegal red 74' 1303S L96 M Marathon met. 75’ 1303 L61 H Lofotengrün 86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D 86’ T3 Club Joker wbx Bronze met. 90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D 90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #6 på: mars 23, 2008, 22:17:12 pm » |
|
På Sørlandets VW Treff i fjor hadde vi besøk av en bil på dyno testen. De trodde det var en 1600 med orginal gasser helt til nåla viste 97,5Hk.
Jeg skulle ha likt å visst hvilket volum det var i den motoren, men tipper at Kjell Aaen hadde sagt at det å få 100 hk med orig. volum,gasser og eksos er MEGET vanskelig..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Anders Peder
|
 |
« Svar #7 på: mars 23, 2008, 22:44:22 pm » |
|
okei..men hvis jeg spørr:
as41 blokk 82mm veiv 94mm borring 2.stk org 32 type3 gassere engle w110kam 1:25 vipper dobbel portet seff men std topper og ispwest "over the top" eksos m/varmepotter std oljebad luftfilter.
hva kan man få ut da?
|
|
|
Loggført
|
Vw Boble type 1 1965 Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007
tlf: 90738323
|
|
|
Boblebaard
Seniormedlem
   
Innlegg: 419
Bosted: Ski
|
 |
« Svar #8 på: mars 24, 2008, 00:49:42 am » |
|
Tipper det blir "less drag" med baklampene, noe som medfører at bilen går som om den skulle hatt 100hk!
Mener også at Kjell Aaen snakket om rundt 100hk i en 1915 med en litt modifisert originalforgasser. (hadde byttet dyser, men ellers skulle den være std)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Happy Tom
Medlem
  
Innlegg: 164
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: mars 24, 2008, 15:39:31 pm » |
|
Hei!
Har en gammel Kjell Aaen motor, bygd i -91, på kvitteringen står det motor, 82 hk. På denne står det fortsatt en originalgasser, gull-lakkert av mr. Kvikk. Utseendemessig er motoren original, unntatt ormbo. En tur på rullen ifjor viste at det bare er 65hk igjen, men har samme spec som i -91. Vet lite om ccm i denne, men PO hevdet det var 1915...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #10 på: mars 24, 2008, 15:50:56 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 29, 2011, 23:28:20 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
|