mai 04, 2025, 14:31:13 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Alutite erstatter sveising ???  (Lest 3503 ganger)
Hans-Arne
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Larkollen, Moss


04 beetle cab - 56 oval - 70 early bay


Vis profil
« på: november 22, 2010, 23:11:55 pm »

Var på Jula i dag og fant noe som heter Alutite. Komplett metode for sammenføyning av aluminium og aluminiumslegeringer,som erstatter sveising, nagling, liming osv. Gass- og bulanbrenner samt skrutrekker er eneste verktøyet du trenger. Har noen prøvd dette, Hæ
Loggført

-04 Beetle cab
-56 Oval
-70 Early Bay Doubledoor
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #1 på: november 22, 2010, 23:18:09 pm »

ser interessant ut, her er noe mer onfo:
Melting point of pure aluminium    658ºC
Melting point of non-hardened aluminium alloys    640-655ºC
Melting point of hardened aluminium alloys    520-655ºC
Melting point of ALUTITE    380ºC
Melting point of Aluminium oxide    2050ºC
Aluminium oxide becomes brittle at    300ºC
Diffusion occurs at about    430ºC
Bonded parts can be heated to about:    250ºC


Annealing: The material can be returned to it's original form by heating it to about 250ºC. in an oven.
Separation between parts to be bonded must be at least 0,5 mm.
The oxid layer is only a few microns thick.
Anodising is an artificial method of reinforcing an oxide layer.
The oxid layer breakt down in the melten Alutite



Tensile Strength::    
   over 78 Newton/mm2
Hardness:    
   Rockwell B 55-62
Expansion:    
   4-9% depending on cooling
Working temperature:    380ºC
Ultimate tensile strength:    
   Mer än 78 Newton/mm2
Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: november 22, 2010, 23:19:53 pm »

Kjempebra..... OM du får varmet aluen nok opp.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #3 på: november 22, 2010, 23:20:33 pm »

Her er en tråd om dette og lignede produkter.
http://baatplassen.no/i/index.php/topic/2286-alutite-har-noen-erfaring-med-dette/
Loggført

Vw 1302
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #4 på: november 22, 2010, 23:21:12 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php?topic=15695.0
Loggført
ZAR
Supermedlem
*****
Innlegg: 633
Bosted: Nær Bergen


Patina er mangel på vedlikehold og reparasjoner


Vis profil WWW
« Svar #5 på: november 22, 2010, 23:46:57 pm »

De som har vært på Ekebergmarkedet har vel sett et par svensker demonstrere dette

Flinke selgere  Glad
Loggført

 
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #6 på: november 24, 2010, 19:05:01 pm »

Sett dette på Ekeberg, og det ser for godt ut til å være sant.
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #7 på: november 24, 2010, 19:17:51 pm »

soldering og/eller bracing er en velkjent måte å sammenføye metaller på; vi bruker det mye i våre produkter på jobben, som brukes i flyindustrien, men man må kjenne begrensningene. Spesielt mtp temperatur og styrke.
Loggført
Hans-Arne
Juniormedlem
**
Innlegg: 81
Bosted: Larkollen, Moss


04 beetle cab - 56 oval - 70 early bay


Vis profil
« Svar #8 på: november 24, 2010, 20:07:20 pm »

Jeg har noen bilder av et knekt skyvdørs hjul til bay, som jeg tenkte å prøve Alulite på. Vil dette holde Hæ


* Div. rust Nov 10 001.jpg (86.83 KB, 500x375 - vist 133 ganger.)

* Div. rust Nov 10 002.jpg (77.68 KB, 500x375 - vist 127 ganger.)
Loggført

-04 Beetle cab
-56 Oval
-70 Early Bay Doubledoor
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: november 24, 2010, 20:18:36 pm »

Sånn raskt ut av hukommelsen så er spaltgapet meget viktig, samt rengjøring og eventuelt flussmiddel for å skape god binding. Regner med at man skal ha noe som fjerner oksidlag etc her også?

Alt til sin bruk - man har en "lim"binding, som kan gi enorm styrke, og som kan være helt feil for den bruken en ønsker likevel. Så får en bare håpe at folk ikke begynner å lime sammen forstillinger etc etterhvert Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!