patrick
Medlem
  
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand
-65 panel -74 panel -86 syncro
|
 |
« på: mars 24, 2008, 21:05:39 pm » |
|
nå har jeg endelig skrevet ned hva som står på motoren som jeg overhaler.
kassa har disse tallene nederst på blokka på høyre side.
AS 21
043 101 102a
stemplene sier:
085107 9+ 62
"stempelforing" sier
97
341 101 302
noen som kan opplyse meg om hva disse tallene betyr? er dette til standard 1600 eller har det blitt satt inn noe "større"?
vet ikke hva som står på kammen ennå, glemte blokksplitteren igjen i oslo...
patrick wilder
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1302R
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
 |
« Svar #1 på: mars 24, 2008, 21:09:37 pm » |
|
Blokka er ihvertfall den sterkeste av dei gamle standard blokkene. Ny produserte blokker fra AS serien heiter AS41 og skal vera nåko sterkare. Ikkje så møkjer eg kunne svare på, men håper dette er til hjelp...
vegar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
patrick
Medlem
  
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand
-65 panel -74 panel -86 syncro
|
 |
« Svar #2 på: mars 24, 2008, 21:22:32 pm » |
|
takk for raskt svar og ser frem til flere opplysninger. vet du noe KFS?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1302R
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
 |
« Svar #3 på: mars 24, 2008, 21:36:35 pm » |
|
KFS?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
patrick
Medlem
  
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand
-65 panel -74 panel -86 syncro
|
 |
« Svar #4 på: mars 24, 2008, 21:41:17 pm » |
|
KFS = Unneberg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1302R
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
 |
« Svar #5 på: mars 24, 2008, 21:43:53 pm » |
|
ok. lert nåko nytt i dag og 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #6 på: mars 24, 2008, 21:48:26 pm » |
|
takk for raskt svar og ser frem til flere opplysninger. vet du noe KFS?
hehe er ikke alle som kjenner meg like godt  AS21 er 1600 fra ca 1970 til 1973 hva de andre talla betyr hvet jeg ikke 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
patrick
Medlem
  
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand
-65 panel -74 panel -86 syncro
|
 |
« Svar #7 på: mars 24, 2008, 22:12:38 pm » |
|
hehe takk for det!
noen andre som vet om dette er standard sylindersats eller noe større?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Unneberg Bil
Forhandler
Supermedlem
    
Innlegg: 1545
Bosted: Tønsberg
SVARER PÅ MAIL. IKKE PM!!!!!
|
 |
« Svar #8 på: mars 24, 2008, 22:56:18 pm » |
|
du kan jo måle diametren ! 85,5 et std 1600
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
patrick
Medlem
  
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand
-65 panel -74 panel -86 syncro
|
 |
« Svar #9 på: mars 24, 2008, 23:12:23 pm » |
|
de var 85,5 ja. takker og bukker!
da lurer jeg igjen på hva er største sylindersats man kan ha på denne blokka uten modifiseringer? og hva koster det?
man bytter altså bare sylindre og sylindervegger? er veldig fersk på dette...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1302R
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
 |
« Svar #10 på: mars 24, 2008, 23:38:29 pm » |
|
såkalte "slip-in" sylindere trur eg er 87 mm i diameter, er vel dette som blir 1641cc..? Veit at dalhmes har disse settene. består av sylindere, stempler og ringer... husker ikkje pris. meiner sylinder veggene er tynnere på disse settene, og at dette påvirker kjøling, veit ikkje kor møkje dette har å sei på ein relativt std motor, men kan anbefale deg å kjøpe kjøleblekk til ein T-3 samtidig, dalhems har disse og, koster ikkje stort og øker lruftstrømen rundt sylindrene.
vegar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OAS
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: BREKSTAD
|
 |
« Svar #11 på: mars 24, 2008, 23:46:22 pm » |
|
Får sett med stempler og sylindre med boring på 88 som bolt on, dette vil gi 1679 med original veiv. Send en mail til KFS så får du pris. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
patrick
Medlem
  
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand
-65 panel -74 panel -86 syncro
|
 |
« Svar #12 på: mars 24, 2008, 23:53:41 pm » |
|
hvor mange hester tilfører dette settet da? og hvor mange skal jeg ha med standard 1600?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1302R
Seniormedlem
   
Innlegg: 283
Bosted: Stord
|
 |
« Svar #13 på: mars 25, 2008, 00:24:29 am » |
|
50-54 hester i std 1600, kor møkje med større sylindere veit eg ikkje
vegar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #14 på: mars 25, 2008, 00:30:26 am » |
|
as21 er vel en noe annen legering enn as41. H
adde ei as21 blokk. Den kom fra singelport transporter 1600 motor.
Var også liten oljekjøler på den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
patrick
Medlem
  
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand
-65 panel -74 panel -86 syncro
|
 |
« Svar #15 på: mars 25, 2008, 00:39:15 am » |
|
denne har twinport-topper. hvordan vet jeg om jeg har liten eller stor oljekjøler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Filip/purity
Supermedlem
    
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo
|
 |
« Svar #16 på: mars 25, 2008, 19:32:41 pm » |
|
såkalte "slip-in" sylindere trur eg er 87 mm i diameter, er vel dette som blir 1641cc..? Veit at dalhmes har disse settene. består av sylindere, stempler og ringer... husker ikkje pris. meiner sylinder veggene er tynnere på disse settene, og at dette påvirker kjøling, veit ikkje kor møkje dette har å sei på ein relativt std motor, men kan anbefale deg å kjøpe kjøleblekk til ein T-3 samtidig, dalhems har disse og, koster ikkje stort og øker lruftstrømen rundt sylindrene.
vegar
Det finnes både 87 og 88 mm "slip-in" sylindre, dvs de passer med blokk/topper borret til originale 1600 sylindre (85,5mm). Disse vil gi da henholdsvis 1641ccm og 1679ccm. Disse sylindersettene er sjeldent anbefalt, fordi de (som sagt) gir dårligere kjøling enn originale sylindre, siden de har tynnere vegger enn 85,5 sylindre. Men om du bygger en motor som holder seg ved lavere turtall og ikke er så mye trimmet, så kan nok dette gå greit (uten at dette er noe jeg har erfart selv). Dette T-3 kjøleblekket er det sagt og synset mye for og imot om, men Jake Raby har selv testet de forskjellige (T1 vs T3) og målt temperaturer og lignende. Les litt om dette her (siste posten på første sida i tråden): http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=144092&highlight=tins
|
|
|
Loggført
|
1967 1300 (solgt) 1971 1302 (solgt) 1967 1200
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #17 på: mars 25, 2008, 20:03:49 pm » |
|
as21 er vel en noe annen legering enn as41. H
adde ei as21 blokk. Den kom fra singelport transporter 1600 motor.
Var også liten oljekjøler på den.
H=1500 B=1600-singelport
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
patrick
Medlem
  
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand
-65 panel -74 panel -86 syncro
|
 |
« Svar #18 på: mars 26, 2008, 01:50:50 am » |
|
det er tydelig at dette er en standard 1600. men hva tilfører de andre slip in settene av hk? skal ikke opp i voldsomme turtall...
vil bare se hvor mange kroner en må ut med for å få flere hestekrefter! blir nok å totaloverhale til orig.1600
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OAS
Nybegynner

Innlegg: 42
Bosted: BREKSTAD
|
 |
« Svar #19 på: mars 26, 2008, 02:16:23 am » |
|
Det er vel mer hester og hente på eksos og forgasser. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|