mai 04, 2025, 18:18:12 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hvor mye power tåler en orginal 1600 clutch ?  (Lest 1205 ganger)
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« på: november 29, 2010, 19:10:06 pm »

Vil en frisk 1835 med ca 90-110 hk kunne få orginalclutchen til å slure ?
Har ikke denmonter motoren, men antar at lamellen og trykkplata muligens er noe dårlige. Eller at det er olje på clutchlamellen. Er ingen synlige oljelekkasje i mellom motor og gir.

Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 29, 2010, 20:17:59 pm »

Vil en frisk 1835 med ca 90-110 hk kunne få orginalclutchen til å slure ?
Har ikke denmonter motoren, men antar at lamellen og trykkplata muligens er noe dårlige. Eller at det er olje på clutchlamellen. Er ingen synlige oljelekkasje i mellom motor og gir.



Er sikkert forskjell på original-clutcher alt etter fabrikat, men jeg ville ikke ha gamblet på at en std. clutch tåler det nei..  
Jeg hadde en ny såkalt "forsterket  150 hk lamell" sammen med std. trykkplate på en 1915 med 122 hk, og den sluret bra, men for å være helt korrekt så er det nm som bestemmer clutch og ikke hk.  Men en bra std. trykkplate sammen med en cushion-grip-clutch funker nok  bra, det funket i hvertfall bra på denne 1915 som jeg brukte. En slik lamell koster vel rundt 400-500 kr, så det er vel anvendte penger vil jeg si.

ERGO : Den kan slure selv om den er i orden.
« Siste redigering: november 29, 2010, 20:20:23 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
vidar eiane
Supermedlem
*****
Innlegg: 765
Bosted: Sandnes/ Hommersåk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: november 29, 2010, 20:50:07 pm »

Aner ikkje speccsa på motoren, men et kjappt drag fra 3dje til 4 resulterte i en god opprusing før den fikk tak. Gikk relativt godt unna. Men nm har jeg ikke peil på.
Loggført

Jeg er å nå på telefon 98262190
www.srvwk.com
1835cc
Seniormedlem
****
Innlegg: 493
Bosted: trondheim


Luftliga`n


Vis profil
« Svar #3 på: november 29, 2010, 21:55:26 pm »

Jeg kjørte i sommer med en 1835 med turbo og orginal sachs clutch med 4 puck sinterlammel.Funket fint helt opp til 3000 rpm i 3 gir...da ble det slur.Trykkplata var helt ny.Er ikke sikker på hk/nm men hadde ikke problemer med slur uten turbo.Kan jo hende det gir girkassa et lengere liv med orginal trykkplate.

mvh øyvind
« Siste redigering: november 29, 2010, 21:58:32 pm av 1835cc » Loggført
jalokoey
Supermedlem
*****
Innlegg: 1993
Bosted: Jæren- podlest


low and slow...


Vis profil
« Svar #4 på: november 29, 2010, 21:58:32 pm »

1600 turbo slure og på clutch-- orginal vel og merke.. så ville nok hatt annen lamell eller litt kraftigere trykk plate..
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!