Et par ting jeg synes er underlig...noen innspill?
Hver morgen når jeg kjører hjem fra jobb etter nattvakt, opplever jeg at bilen/ motoren går litt "av og på."
Mister altså trekk-kraft i 1 - 2 sekunder, trekker normalt i 5 -6 sekunder, mister i 1 - 2 sek etc etc.
Dette hender
utelukkende på vei opp en relativt lang og bratt bakke (opp mot Tranby fra Lierbyen, for de lokalkjente).
Spiller ingen rolle om jeg ligger på lavt eller høyt turtall, eller hvorvidt bensintanken er tom eller halvfull. Når jeg kommer opp på toppen og geografien flater ut, er alt som normalt igjen. Felles for samtlige morgener er at jeg har kjørt bilen 2 - 3 km før dette inntreffer, etter at den har stått ute i kulden fra kvelden før. Tenker det kan handle om kondens eller forgasser-ising, men synes det er rart at dette aldri inntreffer ellers, iom at bilen står parkert ute kontinuerlig? Det er noen høydemeter oppover der, kan det ha noen som helst innvirkning?
Fylte tanken i dag, 1.74 l/mil i snitt!
Dette er uten bruk av bensinbrenner og utelukkende kjøring til og fra jobb.
Hvilket vil si: Kald motor og kjøring 15 - 16 km hver vei i 60 - 90 km/t, uten kø og ingen tomgangskjøring.
Greit at T2`n ikke er blant de mest aerodynamiske, og at kald motor på vinter forbruker litt mer bensin, men synes forskjellen fra rundt litern pr mil i høst er smådrøy, særlig etter at bilen har fått nye tenningsdeler og finjustert tenning. Er forbruket nomalt?