mai 05, 2025, 11:09:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 2 fenomener om min T2 2000 1973  (Lest 1654 ganger)
GeirW
Medlem

Vis profil
« på: desember 03, 2010, 22:16:42 pm »

Et par ting jeg synes er underlig...noen innspill?

Hver morgen når jeg kjører hjem fra jobb etter nattvakt, opplever jeg at bilen/ motoren går litt "av og på."
Mister altså trekk-kraft i 1 - 2 sekunder, trekker normalt i 5 -6 sekunder, mister i 1 - 2 sek etc etc.
Dette hender utelukkende på vei opp en relativt lang og bratt bakke (opp mot Tranby fra Lierbyen, for de lokalkjente).
Spiller ingen rolle om jeg ligger på lavt eller høyt turtall, eller hvorvidt bensintanken er tom eller halvfull. Når jeg kommer opp på toppen og geografien flater ut, er alt som normalt igjen. Felles for samtlige morgener er at jeg har kjørt bilen 2 - 3 km før dette inntreffer, etter at den har stått ute i kulden fra kvelden før. Tenker det kan handle om kondens eller forgasser-ising, men synes det er rart at dette aldri inntreffer ellers, iom at bilen står parkert ute kontinuerlig? Det er noen høydemeter oppover der, kan det ha noen som helst innvirkning?

Fylte tanken i dag, 1.74 l/mil i snitt!  Sjokkert
Dette er uten bruk av bensinbrenner og utelukkende kjøring til og fra jobb.
Hvilket vil si: Kald motor og kjøring 15 - 16 km hver vei i 60 - 90 km/t, uten kø og ingen tomgangskjøring.

Greit at T2`n ikke er blant de mest aerodynamiske, og at kald motor på vinter forbruker litt mer bensin, men synes forskjellen fra rundt litern pr mil i høst er smådrøy, særlig etter at bilen har fått nye tenningsdeler og finjustert tenning. Er forbruket nomalt?  Glad
« Siste redigering: desember 03, 2010, 22:19:40 pm av GeirW » Loggført

Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #1 på: desember 04, 2010, 00:01:15 am »

Sjekk forvarminga på forgasseren/luftfilteret. Hvis denne ikke er iorden, skyter bensinforbruket i været i kaldt vær.
Loggført
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: desember 04, 2010, 13:55:08 pm »

er jo kjent att disse har høyt forbruk.Har du mye småkjøring går det fort 2 liter på mila.Nå når det er så kallt vil det jo ta noe lengre tid før chokene er varme å får spjeldene helt åpne.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
vw1961
Supermedlem

Originalnostalgiker

Vis profil
« Svar #3 på: desember 04, 2010, 22:39:35 pm »

er jo kjent att disse har høyt forbruk.Har du mye småkjøring går det fort 2 liter på mila.Nå når det er så kallt vil det jo ta noe lengre tid før chokene er varme å får spjeldene helt åpne.

Der må jeg arrestere det for villedende påstander! I utgangspunktet er chokespjeldet LUKKET når motoren er kald. Når det kommer strøm fra tenningen varmer det opp bimetallfjæra som sitter under det hvite lokket mot dynamoen. Ettersom det varmes opp åpner spjeldet seg og øket tilførslen av friskluft.
Det kan være en god ide og sjekke om dette spjeldet er i stand hvis det er snakk om to liter på mila!

God vinter.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
1303SS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: desember 04, 2010, 23:21:30 pm »

Der må jeg arrestere det for villedende påstander! I utgangspunktet er chokespjeldet LUKKET når motoren er kald. Når det kommer strøm fra tenningen varmer det opp bimetallfjæra som sitter under det hvite lokket mot dynamoen. Ettersom det varmes opp åpner spjeldet seg og øket tilførslen av friskluft.
Det kan være en god ide og sjekke om dette spjeldet er i stand hvis det er snakk om to liter på mila!

God vinter.

Her er det snakk om dobble gassere på en 2liter når kulda går ned mot 15 20 blå tar det lengre tid før chokene er åpna helt.Det er ikke tull men harde fakta. Øyerulling

Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
vw1961
Supermedlem

Originalnostalgiker

Vis profil
« Svar #5 på: desember 05, 2010, 08:32:59 am »

Nei sånne ugudelige temperaturer er ikke jeg vant med.....Glad

fortsatt god vinter:)
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!