ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« på: desember 04, 2010, 00:27:19 am » |
|
Har lenge hatt lyst på boble, og da min fetter skulle kvitte seg med sin tenkte jeg at det var rette tidspunktet...
Han kjøpte bilen en gang tidlig på 80-tallet og gjorde en del med, men den ble aldri helt ferdig og etter hvert havnet den på låven. Der har den stått tørt og godt siden midten på 80-tallet og helt frem til sommeren 2009 da jeg hentet den.
Først noen bilder da den ble hentet frem fra glemselen og plassert på en henger for transport til Tromsø. Der ble den puttet i container og sendt sørover...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: desember 04, 2010, 00:29:21 am » |
|
Etter ankomst Sørlandet var det bare å få den inn vasket og inn på verkstedet...den bar preg å ha vært brukt på jordet før den ble satt på låven... *S*
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: desember 04, 2010, 00:32:57 am » |
|
Så var det bare å begynne å plukke fra hverandre for å ta den rusten jeg viste om...begge rammevangene bak og frontplaten, samt litt på A-stolpen foran (nedre hengsle).
Etter tips fra Svein Terje i Agder VW Klubb fikk jeg laget meg en mal til rammevangene bak, og uten den hadde jeg antagelig holdt på ennå...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: desember 04, 2010, 00:34:54 am » |
|
...og så var det frontplaten som stod for tur...
|
|
« Siste redigering: desember 04, 2010, 00:38:00 am av ClassicVAG »
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: desember 04, 2010, 00:37:38 am » |
|
Nye skjermer er innkjøpt og prøvemontert...ser ut til at det passer ganske greit.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: desember 04, 2010, 00:40:51 am » |
|
På slutten av fjoråret ble bilen flyttet ut noen dager får å få litt bedre plass på verkstedet...og der ble den stående litt for lenge... *S*
 28122009006.jpg (69.41 KB. 800x600 - vist 459 ganger.) ...og kanskje jeg skal sette de to 1200-motorene i Golf'en...en foran og en bak?
 IMGP2779.JPG (102.47 KB. 800x600 - vist 402 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: desember 04, 2010, 00:44:56 am » |
|
...og endelig...etter en laaang pause har jeg nå kommet i gang igjen. Karosseriet er løftet av bunnplata og bunnplata er nå vasket og klar for demontering.
Har også fått begynt på A-stolpen på høyre side. Har platen som skal sveises inn, men mangler platen som hengselboltene skal skrus i, den må jeg bestille.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: desember 05, 2010, 21:38:37 pm » |
|
Fikk gjort litt i dag også gitt...fjernet asfaltmatten fra bunnplaten...nå nærmer det seg sandblåsing. Garasjekompisen gikk løs på en solid bulk under dashbordet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #8 på: desember 05, 2010, 22:48:47 pm » |
|
Skulle nok kjøpt Hookys deler da  Topp Kvalitets deler Mags 90508914
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: desember 05, 2010, 22:58:05 pm » |
|
Skulle nok kjøpt Hookys deler da  Topp Kvalitets deler Mags 90508914 Ser da ut til at det fungerer greit nok det jeg allerede har kjøpt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: desember 09, 2010, 22:56:54 pm » |
|
Fikk gjort litt i dag også mens jeg ventet på fader'n...
Forstillingen er plukket ned og hvis jeg rekker i morgen så stikker jeg opp å sliper litt på rammehodet før jeg lakkerer det. Er for kaldt å stå ute å sandblåse nå så det får vente til det blir varmere i været...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: februar 02, 2011, 19:34:34 pm » |
|
Endelig har jeg fått vært litt i garasjen igjen. Konsentrerer meg i første omgang om forstillingen nå slik at jeg kan få rullet bunnplaten ut og sandblåst den før lakkering.
Ny forstilling er på plass...nylakkert og smurt etter alle kunstens regler.
|
|
« Siste redigering: februar 02, 2011, 19:36:13 pm av ClassicVAG »
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: februar 02, 2011, 19:38:14 pm » |
|
Planen er nå å få byttet foringer på king bolt og link pin, og i den forbindelse har jeg et problem som kanskje noen kan hjelpe med. Prøvde å presse ut foringene til king bolten, men får de ikke ut. Satt i pressa, men jeg ga meg på bortimot 3 tonn, da turde jeg ikke mer...redd for at noe skal knekke av... ...jepp, jeg har tatt ut foringene til link pin...  Har også prøvd å varme, men uten hell så langt. Noen tips?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #13 på: februar 02, 2011, 20:05:26 pm » |
|
Jeg har hatt godt hell med å sette de i pressa til jeg ikke tør å presse mer, og så varme mens de står i press. Var det det du gjorde, eller varmet du før du satt det i pressa?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #14 på: februar 02, 2011, 20:44:48 pm » |
|
Prøvde egentlig begge deler, men det er ikke sikkert jeg varmet nok. Dette blir omtrent som å spørre hvor langt et tau er, men hvor mye tør man å varme?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #15 på: februar 02, 2011, 20:54:56 pm » |
|
3 tonn er jo ingenting.  Du kan begynne å svette når du passerer 10. Det pleier å gå opp til 4-6 tonn på vanlige gummiforinger med stålhylse på. Bare å presse
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: februar 02, 2011, 22:05:24 pm » |
|
Takker og bukker...da blir det tur på verkstedet i morgen for å se hvordan det går... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #17 på: februar 02, 2011, 22:53:13 pm » |
|
Måtte ut å se hva det sto på min hjemmelagede presse med jekk fra Biltema. Sto 10tonn på jekken, og jeg jekker til resten av pressa begynner å utvide seg
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Ketil S.
Supermedlem
    
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #18 på: februar 02, 2011, 23:04:19 pm » |
|
Kjekt å følge med. Holder på med samma jobben og har brukt Hookey sine bakspisser, satte den siste på igår. Sveisesømmen hadde jeg nok strøket på ved en evnt.eksamen, men sitter godt gjør den, samt på rett plass. Har også tenkt å skifte hele frontstykket men har droppet det, til nå når jeg ser hvor bra din ble med ny plate foran og under. Lykke til videre, spennende dette.
|
|
|
Loggført
|
T1 1963 T1 1974 -03
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #19 på: februar 02, 2011, 23:12:05 pm » |
|
Måtte ut å se hva det sto på min hjemmelagede presse med jekk fra Biltema. Sto 10tonn på jekken, og jeg jekker til resten av pressa begynner å utvide seg Den er god, er en 10 tonns presse jeg har så da burde det jo gå... Får bruke en lang stang eller noe å pumpe med, jeg har ikke lyst til å stå i nærheten hvis noe ryker... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #20 på: februar 03, 2011, 15:25:29 pm » |
|
Da kom nå i hvert fall king bolt'en og foringene ut. Boltene løsnet på litt over 4 tonn og foringene trengte jo ikke stort for å komme ut. Nye foringer er på plass og nå er neste utfordring å finne riktig brosj. Sjekket med den lokale forhandleren, men de hadde desverre kvittet seg med dette for noen år siden...  Jeg glemte å målene king bolt'en...er det noen som vet korrekt dimensjon på denne? Snakket med yrkesskolen her og de kunne brosje foringene opp for meg. Er det noen som vet hvilken klaring det skal være på foringene til king bolt'en?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #21 på: februar 03, 2011, 15:38:08 pm » |
|
Veldig nære 18 mm, men ved å bruke 18mm fast brotsj har du påført den endel års slitasje i forkant.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #22 på: februar 03, 2011, 15:43:50 pm » |
|
Takk for svar, men "veldig nært 18 mm" hjelper meg ikke så mye er jeg redd...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #23 på: februar 03, 2011, 16:05:11 pm » |
|
For å være klarere , du trenger en justerbar brotsj i området 16.8-18.2 for så å brotsje begge foringene i et slik at du trenger ca 1 kg kraft for å svinge på på spindelen. Men du skal ikke helt opp i 18.00 uten videre.
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #24 på: februar 03, 2011, 16:26:32 pm » |
|
For å være klarere , du trenger en justerbar brotsj i området 16.8-18.2 for så å brotsje begge foringene i et slik at du trenger ca 1 kg kraft for å svinge på på spindelen. Men du skal ikke helt opp i 18.00 uten videre.
Se det ja, det hjalp, tusen takk. Det er det bare å se om jeg kan finne meg en brosj. Igjen, tusen takk for hjelpen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #25 på: februar 03, 2011, 23:24:54 pm » |
|
Jeg har brotsj, viss du vil ha en liten tur til Vennesla.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #26 på: februar 03, 2011, 23:40:07 pm » |
|
Jeg har brotsj, viss du vil ha en liten tur til Vennesla.
Det hadde jo vært alldeles ypperlig...men jeg regner med du er på jobb om dagene? Når hadde det evt. passet for deg?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
ClassicVAG
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted:
|
 |
« Svar #28 på: februar 04, 2011, 17:01:20 pm » |
|
Det var utrolig bra dokumentert, men jeg må si meg uenig med han i en ting. Sporene til thrustlageret bør files opp før man brosjer foringene. Hvis man filer opp etterpå så kan det fort bli grader på foringene, men det spørs om det er noe problem i virkeligheten. Det eneste jeg kan si meg sikkerhet er at hvis jeg hadde brosjet først og filt etterpå så ville min gamle mekanikerlærer vridd seg i grava...  Tusen takk for en flott lenke, må prøve å følge med på den tråden er gitt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #29 på: februar 04, 2011, 19:14:09 pm » |
|
Jeg har brotsj, viss du vil ha en liten tur til Vennesla.
Det hadde jo vært alldeles ypperlig...men jeg regner med du er på jobb om dagene? Når hadde det evt. passet for deg? Lørdager eller kvelder er da det normalt passer best. Tar jo ikke lange tiden å brotsje når foringene allerede er på plass.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
|