nantene
Medlem

sweet sideway motion XD
|
 |
« på: desember 07, 2010, 19:30:14 pm » |
|
Hei
Fant ut at grunnen til jeg hadde dårlig defroster på framruta var at slangene fra kanalen og opp hadde tetta seg helt, samt at slangene etter at de blir delt til de tre stedene de skal, var i ganske dårlig stand.
noen som vet hvordan man får bytta slangen som går fra kanalen og opp? og noen som vet hvor man får tak i slanger som passer? gjerne da i bedre kvalitet enn hva det er originalt...
|
|
|
Loggført
|
pass på å fore motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: desember 07, 2010, 19:40:21 pm » |
|
Unneberg har alle slangane som skal til. lik orginale
Dersom du har typen med tre slanger ut frå hovedslangen trenger du:
Ø47mm 133-819-365 (hovedslange frå kanal og opp) Ø32mm 113-819-723/A to stk pr sida. Slangar som går opp i hjørna av ruto + defroster nermst hjørna Ø26mm 211-255-359 (Slange opp til midterste defroster)
Dei orginale slangane er bra dei, solenge du ikkje klemmer dei flate.. Sånne alufleks slangar synst eg ikkje noko serleg om..trur ikkje dei er so godt isolerte som dei orginale alu-papp slangane?
Men det kan vera ganske kukje å få skifta slangen som går frå kanal og opp. Enten byter du den når du skifter kanal, eller so må du skjera deg ei luka inne bakom a stolpen so skifter du slangen, setter på ei klemma og sveiser i luka igjen.
|
|
« Siste redigering: desember 07, 2010, 22:34:37 pm av Tistlo »
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
nantene
Medlem

sweet sideway motion XD
|
 |
« Svar #2 på: desember 07, 2010, 19:57:47 pm » |
|
det er klart, de originale har jo papp på utsiden og insiden, så de er jo bedre isolert sånn sett, men det som skjer er jo at pappen inni faktisk krøller seg sammen og blokkerer, hvilket jeg ikke syntes er så bra, og derfor gjerne skulle ha noe av en annen type. Men takk for info, da vet jeg hvor jeg får tak i ihvertfall 
|
|
|
Loggført
|
pass på å fore motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #3 på: desember 07, 2010, 20:04:28 pm » |
|
Den krøller seg ikkje av seg sjølv, då har du i tilfelle røska i den? Den går vel i oppløsying på sikt muligens men det kan tekast att dei som er i bilen din begynnar å dra på åra?  Sånne alu flexi greier som består av alu og plastik, ja dei krøllar seg ivertfall vist du er litt for brå, fort det går hol på dei og.. MEN trur i tilfelle problemet er å finna alu slangar med rett diameter. utan so må du laga adapter eller noko. Du kan jo evt isolera dei orginale slangane igjen. Surr dobbelsidig taip rundt slangane so finner du noko glassvatt, glava eller noko sånt som du klistrer rundt slangane(dobbelsidig teip ja) deretter eit strøk med gråteip rundt igjen. Men spyrst om korleis dei reagerar på fukt då(derfor gråteip ytterst for att glavaen ikkje skal verta svamp)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
nantene
Medlem

sweet sideway motion XD
|
 |
« Svar #4 på: desember 07, 2010, 20:41:05 pm » |
|
det er jo akkurat det de har gjort på insiden, og derfor jeg ikke hadde noe varmluft på ruta mi forrige vinter, og heller ikke enda :p men ja, de er jo ikke nye akkurat :p får se, skal vudere å sette inn noe annet, hvis jeg finner noe som ser greit ut, og heller gå ned litt på dimensjonene og heller lage overganger. har på sikt uansett planer om å sette inn 8x8 cm vifter forran, for å forbedre draget opp på ruta, men vi får se hvordan det blir med nye slanger først =)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #5 på: desember 07, 2010, 22:36:45 pm » |
|
Har lagt til målet på forrige innlegg, på slangane.. sånne alu slangar pleier normalt ikkje gå opp i so "Nøyaktige mål" stort sett berre heile tal vist da ikkje finst noko spesial greier Sannsynlegvis må du opp i dimensjon, og då myster du vel litt av guffen på lufta?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
nantene
Medlem

sweet sideway motion XD
|
 |
« Svar #6 på: desember 08, 2010, 06:26:32 am » |
|
jo, det er klart, går man opp i dimensjon, så synker farten på lufta, dermed var også tanken på å sette inn vifter =) men får sjekke det ut litt, =)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem

|
 |
« Svar #7 på: desember 08, 2010, 15:41:39 pm » |
|
028129087A er delenr.på 50mm x1000 får du kjøpt hos vag.koster villedende 236,-ikl.mva
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem

|
 |
« Svar #8 på: desember 08, 2010, 17:43:58 pm » |
|
På 1302 er det et hull ved dørkanalen for å se og styre slangen på plass. Noen lager et større hull hvis slangen sitter fast. Innvendig papir løsner pga fukt. På min bil trakk jeg ut innerslangen som en serpentin og satte den tilbake med aluminium som innside. Defrosteren ble bra etter dette. Det finnes også plastslanger som kan fungere. De isolerer bedre enn aluminium.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem

|
 |
« Svar #9 på: desember 08, 2010, 19:15:34 pm » |
|
Det lille hullet er på alle modeler så vidt jeg veit, det sitter bak en papplapp,som igjen sitter bak teppesettet  Ångående defroster systemet på boble, så fuker det helt supert orginalt og:) Kjøp slanger som tistlo sier og fikle dem på, eventuelt lag hullet nede på dørstolpen litt større og tre på. Bytt ut og slikt slik at lufta får fri flyt hele veien gjennom dysene og opp på rutene:) Da er det duggfritt på null komma null 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: desember 08, 2010, 19:32:00 pm » |
|
Ikkje på alle modeller ivertfall, men nymotens 70tals har muligens da ja. Da orginala fungerar bra da ja, berre å stenga under baksetet so all luft går på ruto, og so er det vikgit å ha litt opning på eine ventilasjonsruto ellers vert det aldri noko varme i bilen
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
nantene
Medlem

sweet sideway motion XD
|
 |
« Svar #11 på: desember 08, 2010, 23:28:33 pm » |
|
ok, men skal slangen skrue av nederst ved kanalen eller er den bare å dra den av/sette på?
vet at apparatet egentlig er bra, da jeg har kjört denne bilen hver vinter, og ikke värt noe kaldt, bare litt slitsomt forrige vinter å nå når jeg ikke har noen defroster...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem

|
 |
« Svar #12 på: desember 09, 2010, 00:08:04 am » |
|
Slangen skal "bare" dras av. Sitter ofte fast og ryker av. Da er det litt jobb å fjerne den biten som sitter igjen på varmekanalen. Synes å huske at Y-koblingen (plast) har gjenger sånn at du må skru slangen av og på.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
nantene
Medlem

sweet sideway motion XD
|
 |
« Svar #13 på: desember 09, 2010, 09:50:01 am » |
|
ok, takktakk, da vet jeg det ^^ tenkte jeg skulle prøve å få bytta hele røret ned der, men ville ikke ta i for mye da jeg ikke var sikker på om det skulle skrus av eller satt festa på noen annen måte :p vet at Y-delen skal skrues løs, allerede tatt ut fra bilen på ene siden :p
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|