BERGER
|
 |
« Svar #60 på: desember 15, 2008, 11:32:44 am » |
|
Jeg kan ikke mye om motor, men jeg synes turbo er juks  Det er vell mer heftig med en motor som presterer bra selv uten turbo? Du har virkelig fått bilen i god stand ja! Inspiserte litt i Sommer på SCC, og du har tydeligvis gjort en bra jobb med sidevinduet f.eks. Takk for det  Er nok ikke helt enig i at turbo er juks, power er power uansett  Men det er det faktum at bilen skal brukes mye og kanskje også trekke henger som gjør det vanskelig å velge turbo. Hadde vært fint om det fantes en gjennomtestet, skuddiskker turbo løsning med kake-oppskrift slik at en slapp mye testing og tjuning for å finne ut hva som virker bra. Har egentlig ikke tid til det nemlig...
|
|
« Siste redigering: desember 15, 2008, 11:34:39 am av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #61 på: desember 15, 2008, 21:34:45 pm » |
|
Her kommer litt bilder av "sengen". Først i sofa tilstand, så som seng.
Skal kles og få madrass og puter
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #62 på: desember 15, 2008, 21:37:05 pm » |
|
Jeg kan ikke mye om motor, men jeg synes turbo er juks  Det er vell mer heftig med en motor som presterer bra selv uten turbo? Du har virkelig fått bilen i god stand ja! Inspiserte litt i Sommer på SCC, og du har tydeligvis gjort en bra jobb med sidevinduet f.eks. Takk for det  Er nok ikke helt enig i at turbo er juks, power er power uansett  Men det er det faktum at bilen skal brukes mye og kanskje også trekke henger som gjør det vanskelig å velge turbo. Hadde vært fint om det fantes en gjennomtestet, skuddiskker turbo løsning med kake-oppskrift slik at en slapp mye testing og tjuning for å finne ut hva som virker bra. Har egentlig ikke tid til det nemlig... Burde ikke nettopp den bruken gjøre valget enklere?? Knastenrad und knotenblech har sikkert et ess liggende på lur i ermet!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #63 på: desember 15, 2008, 21:38:26 pm » |
|
Har også skaffet en mini kamping "innredning". Kjøpt på netthandelen  Den veier så godt som ingenting og kan lett tas ut. Til og med en liten oppvask kum! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #65 på: desember 15, 2008, 21:46:54 pm » |
|
Øyh! La det være litt plass igjen til SCC dvd'er og t-skjorter!!  Vi skal ha hengerfeste og henger man! Blir plenty med plass  SCC ROAD-SHOW 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann
|
 |
« Svar #66 på: desember 15, 2008, 21:49:58 pm » |
|
Den sofasenga var skamtøff!!
Men dei hengslene du bruker... er det kjøpt på vanlige butikkar eller er det custom made for vw?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #67 på: desember 15, 2008, 21:50:57 pm » |
|
Jeg kan ikke mye om motor, men jeg synes turbo er juks  Det er vell mer heftig med en motor som presterer bra selv uten turbo? Du har virkelig fått bilen i god stand ja! Inspiserte litt i Sommer på SCC, og du har tydeligvis gjort en bra jobb med sidevinduet f.eks. Takk for det  Er nok ikke helt enig i at turbo er juks, power er power uansett  Men det er det faktum at bilen skal brukes mye og kanskje også trekke henger som gjør det vanskelig å velge turbo. Hadde vært fint om det fantes en gjennomtestet, skuddiskker turbo løsning med kake-oppskrift slik at en slapp mye testing og tjuning for å finne ut hva som virker bra. Har egentlig ikke tid til det nemlig... Burde ikke nettopp den bruken gjøre valget enklere?? Knastenrad und knotenblech har sikkert et ess liggende på lur i ermet! Joda, Jørn har masse erfaring, men så er det andre med masse erfaring som mener at det blir for mye varmeutvikling.. Saken er at vi må kunne ligge i 120 på motorveien med fullastet bil og henger uten at den blir for varm....og kan ikke gamble på at det kanskje går bra 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #68 på: desember 15, 2008, 21:52:23 pm » |
|
Den sofasenga var skamtøff!!
Men dei hengslene du bruker... er det kjøpt på vanlige butikkar eller er det custom made for vw?
Det er rock & roll hengsler lagd for VW og kommer fra Unneberg Bil 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
98super
Supermedlem

|
 |
« Svar #69 på: desember 15, 2008, 21:54:50 pm » |
|
Hei har du målene på di platene,høyder å alt  , tenker å bygge om til seng jeg å.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FreddyB
Supermedlem

Toidi - men omvendt.
|
 |
« Svar #70 på: desember 15, 2008, 21:56:12 pm » |
|
Og kva dim. brukar du på sengeenden/ryggen? Tenker på evt. svai etc..
|
|
|
Loggført
|
Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #71 på: desember 15, 2008, 21:59:52 pm » |
|
Mener platene er 10mm. Men de er forsterket under, både rygg og sete. Kan ta mål av dette en dag, eller du kan komme å kikke 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #73 på: desember 15, 2008, 23:15:00 pm » |
|
Hvis man får lagt turboen utenfor motorrommet så blir det vel ikke noe varmere enn om samme hestene kommer fra en NA motor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem

www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #74 på: desember 15, 2008, 23:30:33 pm » |
|
+ en luft-luft ladeluftkjøler... brum, brum! En T3/T4 hybrid turbo og snilt ladetrykk? Alle rør kledd inn i eksosteip? Gode originalpakninger rundt kjøleblekk? Innsprut?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #75 på: desember 15, 2008, 23:33:16 pm » |
|
Hvis man får lagt turboen utenfor motorrommet så blir det vel ikke noe varmere enn om samme hestene kommer fra en NA motor?
Jo, komprimert luft/blanding skaper varme.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #76 på: desember 15, 2008, 23:33:41 pm » |
|
Innsugslufta stiger jo endel når den blir komprimert(under ladetrykk) dette kan jo fixes med en skikkelig vannkjølt intercooler. ellers får man jo i de fleste tilfeller høyere dynamisk kompresjon som skaper mer varme(kun under ladetrykk) men det spårs jo hvordan de konstruerer den NA motoren også. Varmeutviklingen /tapet i en NA motor som går på høy belastning ( tung buss, formet som en murstein) vil vel også være formidabel, da en NA motor ikke er noe mere effektiv enn en turbo motor.  OG om turboen kommer til å gå på fult ladetrykk under motorvei kjøreing er jo tvilsomt, (er jo avhengig av str på turboen vs motor/kam etc) Att dere må tilrettelegge for att motoren vil gå varme , må jo gjøres uansett NA eller turbo. Turbo er juks??? haha...
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #77 på: desember 15, 2008, 23:39:48 pm » |
|
Jo, komprimert luft/blanding skaper varme. Hvor mye? Den virkelige store varmen kommer av forbrenningen. Mer effekt kommer pga høyere termisk virkegrad = mer varme. At oppvarmingen fra innsugslufta skal bli noe stort problem utover tapt effekt (grunnen til Intercooler er å kunne pakke enda mer luft = mer effekt inn i sylindrene, ikke pga overoppheting så vidt jeg har skjønt)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #78 på: desember 15, 2008, 23:55:39 pm » |
|
Temperaturer ut av kompressoredelen på en turbo ( underladetrykk) kan vel komme godt over 100 grader. men veldig avhengig av ladetrykket dette påvirker jo selfølgelig også motor temperaturen MEN med en skikkelig intercooler kjøler jo man det ned mot NESTEN vanlig innsugsluft. vannkjølte intercoolere har en effektivitet oppmot 95%
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #79 på: desember 16, 2008, 00:11:24 am » |
|
Det jeg lurer på er hva man legger i problemet med at den skal gå varm.
Motoren skal utvikle en viss effekt. Om man oppnår denne med NA eller turbo: hvor stor forskjell blir det på topp-tempen? Er virkelig oppvarmingen av innsugsluften noe stort problem, eller er det effektuttaket som gjør at det blir problemer? Hvis noen skjønner hva jeg mener...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #80 på: desember 16, 2008, 00:14:24 am » |
|
forstår hvor du vil .men husk dynamisk kompresjon. blir en del høyere (normalt) enn ved NA. og den økningen i kompresjonen vil utvikler mere varme enn ved enn NA.
men ellers er du innpå noe( mye)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem

|
« Svar #81 på: desember 16, 2008, 00:25:34 am » |
|
forstår hvor du vil .men husk dynamisk kompresjon. blir en del høyere (normalt) enn ved NA. og den økningen i kompresjonen vil utvikler mere varme enn ved enn NA.
men ellers er du innpå noe( mye)
Ja, men det kommer jo ann på ladetrykket også. Og i tilfellet ditt: den vil utvikle mere varme, men da også ha mer effekt. Og dermed er man inne på samme spørsmålet som jeg prøvde å formulere oppe.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #82 på: desember 16, 2008, 00:37:44 am » |
|
Siden økning i kompresjon og økning av effekt vs varmeutvikling er laaangt fra lineær , så er man da tilbake til dette med tilpassingen av de forskjellige delene opp mot hverandre.og å håndtere de forskjellige "problemene" Innsugstemp , dynamisk kompresjon
volum vs ladetrykk , str på turbo etc.effektivitet på IC etc.
skal man få samme effekt ut av en 1200 med turbo som en 2110 NA så tipper jeg varmeutviklingen vil blir høyere på 1200 (selvom de produserer samme effekt). innenfor ca samme turtallsområde etc
i praksis for Berger og co , er vel valget mer om man skal klare seg med enklere/"mindre" topper kam etc og turbo eller legge penger tid i på "større" topper hissigere kam etc. for å oppnå samme effekt ut av tilsvarende motor.
Da er man nok langt nærmere hverandre i praktisk motortemp , ved cruise.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #83 på: desember 16, 2008, 08:32:33 am » |
|
Spennende diskusjon!  Den opprinnelige tanken var at det skulle bli en turbo motor, litt ala det RZR beskriver, ganske snillt oppsett 200 HK +/-. Jeg kan heller ikke skjønne at det skulle bli noe problem. Men når noen (som har bygget endel motorer) sier at det ikke vil fungere blir jeg skeptisk. Det største problemet er egentlig at jeg ikke har tid til å eksprimentere med løsninger, det bør fungere med en gang. Normalt er jeg ikke redd for å prøve og feile, men med denne har jeg ikke så lysst til det. Tanken på å kopiere oppsettet på Varianten din Jørn er der (hvis det er ok..), men med en luftkjølt 2110 i bunnen. Har du hardkjørt den motoren over lengre tid og sett hvordan den oppfører seg?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #84 på: desember 24, 2008, 14:36:05 pm » |
|
Spennende diskusjon!  Den opprinnelige tanken var at det skulle bli en turbo motor, litt ala det RZR beskriver, ganske snillt oppsett 200 HK +/-. Jeg kan heller ikke skjønne at det skulle bli noe problem. Men når noen (som har bygget endel motorer) sier at det ikke vil fungere blir jeg skeptisk. Det største problemet er egentlig at jeg ikke har tid til å eksprimentere med løsninger, det bør fungere med en gang. Normalt er jeg ikke redd for å prøve og feile, men med denne har jeg ikke så lysst til det. Tanken på å kopiere oppsettet på Varianten din Jørn er der (hvis det er ok..), men med en luftkjølt 2110 i bunnen. Har du hardkjørt den motoren over lengre tid og sett hvordan den oppfører seg? koiper i vei berger.  men til daily driver ville kankskje gått for en mindre turbo. har kjørt relativt hardt med den når jeg vært på test turer , men nå er jo motoren min vannkjølt så kjøling er ikke noe problem. her er en video av turbo i bay... og litt motorvei kjøring. ser veldig lovende ut når det gjelder å IKKE ha turbo trykk ved cruise
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem

Min Cornerstone
|
 |
« Svar #85 på: januar 02, 2009, 11:33:18 am » |
|
Ett tips... Jeg har tidligere brukt ic fra Sierra Cosworth og denne vil jeg tro er godt egnet til bruk i bay da denne sikkert kan monteres under girkassa/motoren og få meget god kald frisk luft og dermed kjøle MEGET bra, de ic'ene sitter jo orginalt på biler med over 200hk, de er sterke, billige kompakte og lette å få tak i. Målene er jeg usikker på men er vel ikke høyere enn 10-15cm og ca det samme lang.
Uansett så måtte jeg blande meg inn. Litt usikker på opsettet i motoren til Jørn, men bygg uansett en motor som har veldig flat og seig effekt/momentskurve, slik at den er klar for å holde bussen med henger gående uten altfor mye slit. Tenk litt på dette, når vi var på ferie før i vår bay, var vi 7 personer i varierende størrelse, bagasje for 2 uker og henger med mye fiskeutstyr. Den bayen hadde enkelport 1600motor, og det gikk fint å holde 80 km/t og da tenker jeg at du ikke trenger mer enn dobbelt så mye hk for å klare å holde 120km/t. Dermed bør det gå helt fint å bygge en lagom kvass 2,1 liter med en turbo som bare sviver med til vanlig og først hjelper til når du begynner å tråkke på litt ekstra for å holde 120 opp de bakka du tenker på, jeg regner med at turen skal gå gjennom Danmark og nedover mot Belgia. Har ikke så peil på hvordan varme utvikling du får igjennom en VW motor, men regner med at du vil få godt med varme til turboen og da vil det vel være lurt med ganske stor turbin og liten kompressor, altså en t3/t4 hybrid som nevnt over. Skal du kjøre langt er det dumt om man ligger på ladetrykk hele tida for da går det seriøst med seriøst mye suppe for å holde temperaturen nede. Mitt tips må være: Bygg en motor med ca 120-130 hk uten overlading med middels kompresjon og kjør lavt turbotrykk,
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem

Min Cornerstone
|
 |
« Svar #86 på: januar 02, 2009, 11:43:50 am » |
|
Tingen med ett slikt oppsett som jeg foreslo er at du normalt har en ganske mild motor som klarer å dra bilen og henger i den farta du trenger og så har du turboen i "bakhånd" når du skal oppover litt seige bakker, kjøre forbi en lastebil som ligger og luser etc. Med ett slikt oppsett trenger man ikke ha så høy komp som må til for å få ut de siste 50 hestene i en sugemotor og dermed går motoren pent og pyntelig uten ladetrykk og høy komp når du ligger og cruiser. Med lavt trykk i motoren går det kaldt og godt med lav belastning.
Problemet ser jeg i tidsbristen, men hvis du velger ett innsprutsytem som er ferdig laget og som noen kan godt er det sikkert ikke noe problem å få justert inn dette skikkelig i en benk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #87 på: januar 04, 2009, 00:31:06 am » |
|
Takk for tips. I år blir det nok sugemotor. Men den skal da bli litt spennede. 2110 med topper fra JPM og litt snacks fra CSP 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #88 på: januar 04, 2009, 00:35:10 am » |
|
såpass!
hvordan er erfaringene rundt om med JPM topper og gatebruk? er de konstruert for full kjøling??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #89 på: januar 04, 2009, 00:45:20 am » |
|
såpass!
hvordan er erfaringene rundt om med JPM topper og gatebruk? er de konstruert for full kjøling??
Ang JPM toppene så gir de mer kjøling enn std VW topper. Nå blir det ikke JPM sine serieproduserte topper på bussen, men topper basert på VW standardtopper spesiallaget av JPM for bussen motor og dens "bruksområde" 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|