|
BERGER
|
 |
« Svar #121 på: april 15, 2009, 08:28:41 am » |
|
Eneste minuset med senkespindlene som jeg har oppdaget så langt, er at hjulet kommer litt lenger bak i hjulhuset enn ved tradisjonell senking. Dette gjør at dekket subber litt i hjulkassen ved fullt rattutslag, men det kan jeg leve med  står ikke hjul lager tappen på spindelen på samme plass som på de origianle spindlene ?? siden hjulet kommer lenger bakover.?? Jo, geometrien er lik som orginalt, men som Rocket er inne på her, ved senking bare med senkesatser, dras hjulet litt frem i hjulkassen, med både senkespindler og senkesateser blir bærearmene stådene mer rett (ved senking til samme høyde) og hjulet kommer dermed lenger bak i hjulhuset. Blir kanskje feil å si at hjulet står lenger bak, for i forhold til orginal høyde gjør det ikke det, men i forhold til senking med bare senkesatser gjør det det....om du skjønner.. 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #122 på: april 15, 2009, 09:22:02 am » |
|
ja er med
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #124 på: oktober 13, 2009, 20:52:02 pm » |
|
Ikke så lenge til nå 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #126 på: mars 20, 2010, 00:26:21 am » |
|
Hmm....alt er relativt sies det... ikke lenge til forstillingen skulle demonteres skrev jeg 13. oktober.... Vel i dag, nå som Ghia`n endelig er kjørbar igjen, har jeg begynt på bussen. 2,5 timer med skruing og forstillingen var ute. Nå skal bærearmer plukkes av før den nye forstillingen fra Mags skal prepareres og monteres 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #127 på: mars 20, 2010, 00:42:51 am » |
|
litt avsporing ,men hav blei kamvalget?
antar svenskeslip?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #128 på: mars 20, 2010, 11:34:40 am » |
|
litt avsporing ,men hav blei kamvalget?
antar svenskeslip?
Ja, stemmer. Det ble en JPM kam 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #129 på: mars 20, 2010, 11:49:43 am » |
|
noe spec..........?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #130 på: mars 20, 2010, 12:09:35 pm » |
|
noe spec..........?
Ehh, joda....det er en JPM 008  Har papirer med data på den som jeg ikke skjønner noen ting av...  Skal passe på å få en forklaring av Johannes når vi bremser motoren.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #131 på: mars 20, 2010, 12:13:40 pm » |
|
Fant også ut at hovedpumpa lakk. Bremsekraftforsterkeren var full av bremseveske  Greit å få bytta den før sesongen også. Ny er bestilt fra Unneberg Bil.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #132 på: mars 20, 2010, 12:20:01 pm » |
|
Hmm....alt er relativt sies det... ikke lenge til forstillingen skulle demonteres skrev jeg 13. oktober.... Vel i dag, nå som Ghia`n endelig er kjørbar igjen, har jeg begynt på bussen. 2,5 timer med skruing og forstillingen var ute. Nå skal bærearmer plukkes av før den nye forstillingen fra Mags skal prepareres og monteres  Hvor brei/smal?
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #133 på: mars 20, 2010, 13:12:26 pm » |
|
Hmm....alt er relativt sies det... ikke lenge til forstillingen skulle demonteres skrev jeg 13. oktober.... Vel i dag, nå som Ghia`n endelig er kjørbar igjen, har jeg begynt på bussen. 2,5 timer med skruing og forstillingen var ute. Nå skal bærearmer plukkes av før den nye forstillingen fra Mags skal prepareres og monteres  Hvor brei/smal? Den gamle forstillingen var smalnet 4" og laget for laaav bil. I 2009 kjørte vi med senkespindler og justeringene på maks høyde for å få best mulig komfort, men det ble for lavt. Med flere i bilen og tung last slo hjulene stadig oppi hjulkassene. Vi hadde en nestenulykke i Finland, og slik risiko kan vi ikke kjøre med. Den nye forstillingen er laget av Mags etter mine ønsker. Den er smalnet 2" og med senkespindler, blir netto smaling da kun 0,5" på hver side, nok til at hjulet går klar av skjermkanten. Justeringssatsene er satt inn slik at midtpunktet er der hvor festeskruen sitter orginalt, dvs at den kan justeres 50% opp og 50% ned. Det blir dermed mulig å tjune inn høyden perfekt 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #134 på: mars 20, 2010, 18:56:07 pm » |
|
Her er et bilde av den nye forstillingen. 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #136 på: mars 20, 2010, 19:25:37 pm » |
|
ehhh...... hva er de 2 rørstussene som stikker ut av endeplata til?  Det er bare dreneringsrør Martin... 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #138 på: mars 20, 2010, 21:00:37 pm » |
|
Se her ja, gult er kult
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #139 på: mars 22, 2010, 12:52:57 pm » |
|
Hmmm. Men hva er de "kassene" som er sveiset på innsiden av endeplatene godt for? Avstivning? Eller kansje for en litt mere troverdig "factory-look"? Tipper de har lite for seg hvis meningen er at de skal stive av. Da må man jo sideforsyve to rør som er sveiset i tykke, masive stålplater samt flytte rundt på rammevangene samtidig. Nei slike får ikke du Martin
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #140 på: mars 22, 2010, 13:26:15 pm » |
|
Vil tro det er for å unngå fleksing på platene, det nederste røret henger jo litt i luften og kan kanskje forskyve seg sideveis ved hard belastning i svinger? Orginalt er jo tårnene bokset, sikkert for en grunn. 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #141 på: mars 22, 2010, 13:30:50 pm » |
|
Boksingen er der for å gjøre en viktig jobb... økt materialtykkelse har lite å rutte med i forhold til å ha en forsterkning i riktig form.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #142 på: mars 22, 2010, 17:17:15 pm » |
|
Boksingen er der for å gjøre en viktig jobb... økt materialtykkelse har lite å rutte med i forhold til å ha en forsterkning i riktig form.
Nope. Tester viser at nye masive plater er mye stivere alle veier enn de orginale tynnplategreiene. Og hva angårt det røret som er sveiset på innsiden på bildet er jo det like stivt som en banan med mindre det er masivt.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
vwracer - Ola Linnerud
Seniormedlem
   
Innlegg: 252
Bosted: Lillestrøm
|
 |
« Svar #143 på: mars 22, 2010, 18:54:47 pm » |
|
Massive deler er faktisk mykere enn rør.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #144 på: mars 22, 2010, 20:26:19 pm » |
|
Hulprofiler gir MYE ekstra stivhet selv ved beskjedne veggtykkelser. To deler som er helt like bortsett fra hul/massiv så er den massive sterkest. Men man kan spare mye på å lage ting hule og fortsatt oppnå god stivhet med lite faktisk materiale. Stikkordet er arealtreghetsmoment for de som vil lese. Finnes ferdige formler der ute på nett. http://en.wikipedia.org/wiki/Second_moment_of_areahttp://en.wikipedia.org/wiki/List_of_area_moments_of_inertia
|
|
« Siste redigering: mars 22, 2010, 20:33:29 pm av JTWE »
|
Loggført
|
|
|
|
Mr. Empiboy
Supermedlem
    
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!
|
 |
« Svar #145 på: mars 23, 2010, 09:13:09 am » |
|
Jeg vet. Vil bare frem til at de to røra som har blitt brukt her ikke er videre stive. Skal nok hardere skyts til for å hiundre det nedre røret å forskyve seg. Noe jeg uansett tviler på at det gjør i særlig stor grad både med orginale eller vanlige 10 mm endeplater.
|
|
|
Loggført
|
Se nøye på det jeg skriver. Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #146 på: mars 23, 2010, 09:45:13 am » |
|
Da er det sikkert delte meninger om det, for flere av de som lager nye bussforstillinger forsterker sideplatene, mens noen gjør det ikke.  
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #148 på: mars 23, 2010, 10:41:54 am » |
|
Føre var prinsippet seier att det er lurt å setta på nokon avstivingar der
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #149 på: mars 23, 2010, 12:55:26 pm » |
|
Tar jo ikke mye tid å sveise på to plåtbiter for å forsterke, og da er man sikker 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
|