bælan
Medlem
  
Innlegg: 138
Bosted: fetsund
|
 |
« på: januar 06, 2011, 20:11:40 pm » |
|
Ja ja så var det vinter og tid for litt motorpleie. men er en litt rar ting ikke jeg har vært borti før hertfall. når motoren er kald, dvs at den har stått mange timer, og jeg peiler olja er det riktig mengde olje på pinnen, men når motoren har blitt kjørt, spesielt hvis den har blitt virkelig god å varm, og jeg peiler olja på nytt så er det mye mindre olje på pinnen. og da må motoren stå og bli kald igjen, i mange timer før olja når opp til max på pinnen. noen som har en ide om hva som skjer her?
trur ikke motoren bruker så mye olje, men den har jo noen lekkasjer, er ny pakning bak svinghjul,nytt pakningsett rundt sil og tappeplugg, og har tenkt å gå over oljekjøler og støtstenger, andre ting man bør sjekke samtidig som kan skape lekkasjer,
|
|
|
Loggført
|
1969 bay panel Member of mandagsklubben
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: januar 06, 2011, 20:41:11 pm » |
|
Det tar tid før all olja er tilbake i bunnpanna, spesielt når det er kalt. Da er det ofte ikke rare oljetemperaturen du får på motoren.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
bælan
Medlem
  
Innlegg: 138
Bosted: fetsund
|
 |
« Svar #2 på: januar 06, 2011, 20:44:44 pm » |
|
ja, men dette er noe som har vært i sommer og høst. motoren er ute av bilen for litt "shinings" nå. så er ikke ett vinter/kuldeproblem. bruker kun bilen om sommeren. og syns det er litt rart at ca en liter av olja mangler på pinnen ved varm motor men at den kommer tilbake ettersom motoren blir kaldere,
|
|
|
Loggført
|
1969 bay panel Member of mandagsklubben
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #3 på: januar 06, 2011, 22:07:06 pm » |
|
Det tar tid før all olja rekker å renne tilbake til bunnpanna, så mye er sikkert.
Har litt tilsvarende på Bobla mi. Kan lett bli lurt til å tro at det er to-tre dl olje i manko, men peiler jeg senere, er det fullt (lukter ikke bensin av olja).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bælan
Medlem
  
Innlegg: 138
Bosted: fetsund
|
 |
« Svar #4 på: januar 06, 2011, 22:32:15 pm » |
|
Ja det er det som er litt rart syntes jeg da. Og vi snakker en del timer før det er fullt på pinnen igjen. Men motoren har gått helt upåklagelig hele sommer i varmen på langturer også videre så ser jo ut til å virke uansett da
|
|
|
Loggført
|
1969 bay panel Member of mandagsklubben
|
|
|
mcmad
Medlem
  
Innlegg: 135
Bosted: Strømmen
RESTAURERT ER IKKE LENGER ORGINALT
|
 |
« Svar #5 på: januar 07, 2011, 22:48:47 pm » |
|
For å utale meg om noe jeg ikke kann  Kansje det er avleiringer i oljekjøleren. Rens motoren invendig f eksempel med diesel og rist og snu den opp ned så dieselen kommer til overalt. Ville nok kjørt ett kort oljeskift etter dette for å bli kvitt alle dieselrester. Ellers får vi nok noen komentarer til mandag 
|
|
|
Loggført
|
Member of mandagsklubben CAPSLOCKMONSTERET
1957 panel overhode ikke til salgs uansett pris [CC 83410) 15 stk Opel 1930-1993, 4 Dodge 1944-1976 7+ Tempo 1948-1975 Wauxhall Viva 1970, Volvo 144 1967, Volga 1964, NSU Konsul 500 1953, IFA 125 1953, PANTHER 250 VILLIERS 1959, Suzuki gs 750 1977, 8 traktorer 1952-1982 og diverse veterantilhengere og for lite plass..... Eva: 2x 1952 Opel Kapitan, 1966 Kadett, 1972 Dart, 1978 Rekord, 1981 HiAce,3x Tempo, AMBASADOR TRI STAR 200 1964, 89 Kadett Cab og 2 leyland traktor
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #6 på: januar 07, 2011, 22:55:28 pm » |
|
Et gammelt triks jeg har brukt: fyll opp med diesel istedenfor olje, la motoren gå 15- 20 sek på tomgang, og tapp av DRITEN som kommer ut. Har vel også kosta på meg å helle på mer diesel, og tappet av igjen en gang, for å skylle ut det som ligger i bunn. Siden diesel er olje, har jeg ikke byttet olje så fort igjen, men den bør byttes hvis den blir fort svart. Ellers er det mulig å kjøpe innvendig motorvask, f.eks. fra Qmi og Silke.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
bælan
Medlem
  
Innlegg: 138
Bosted: fetsund
|
 |
« Svar #7 på: januar 07, 2011, 23:30:23 pm » |
|
ja, vi får ta enn liten diskusjonsrunde på mandag mcmad.... da blir nok den rette diagnosen stilt.
Ja kanskje ejg skal prøve en liten runde med diesel. vil nok tro det sitter en del "dritt" rundtom inni motoren, så sikkert ikke dumt uansett
|
|
|
Loggført
|
1969 bay panel Member of mandagsklubben
|
|
|
billit1
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.
|
 |
« Svar #8 på: januar 08, 2011, 14:44:26 pm » |
|
Dette hørtes interessant ut. Venter spent til mandag.
|
|
|
Loggført
|
VW 1300S -74 Automat Volvo 740 -89 Suzuki GSF 600n Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #9 på: januar 08, 2011, 18:41:44 pm » |
|
Moderne oljer renser godt. Høres ikke bra ut med diesel i stedenfor motorolje. Tette skift og full flow filter er nok tingen. Avleiringer samles i toppdekslene og bunnlokket. Hvis disse plassene er rene er det nok ikke mye skitt inni. Når det gjelder nivå: bobla er følsom for helling. Hvis den står litt skrått, blir peiling bare tull. Må stå helt vannrett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|