Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« på: januar 18, 2011, 12:44:11 pm » |
|
Ønsker å starte en liten diskusjonstråd, her! For en ting jeg kunne likt å lest "de kyndige" uttale seg om er! Hvilken av de Originale VW-motorene som bobblene ble levert med er den beste? Snakker nå ikke type 3, eller type 4  Vi nevner: 1200 -25 HK 1200 - 30HK 1200 - 34HK 1300 - 40HK 1300DP - 44HK 1500 - 44HK 1600singelport - ?HK 1600DB - 50HK Hva erfarer dere?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: januar 18, 2011, 13:31:44 pm » |
|
For å si hva som er best må du stille opp kriteriene; driftssikkerhet, effekt, moment, pris..... Rent teknisk sett er det ofte, men ikke alltid, slik at siste versjonen er den som er best.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #2 på: januar 18, 2011, 14:37:05 pm » |
|
I denne sammeligning tenker jeg i hovedsak på som du sier "driftsikkerhet" og da gjerne "holdbarhet" Så kan man jo begynne å sammeligne dette med effekt, moment etc! Pris er uinnteresant for min del ihvertfall  Hva erfarer dere? Ang driftsikkerhet, så erfarer jeg ut av de få år jeg har drevet med type 1 at Singelportmotoren er noe av det mest driftsikre! Mindre forbruk, men alikevel en motor det "går ann" å kjøre med! Men dette er kanskje flere uenig i! Kjør debatt!
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #3 på: januar 18, 2011, 14:37:46 pm » |
|
Ble det levert singelport 1600 i Type1 da (siden det er det tråden handler om)? Trodde denne bare kom i Type2 og ulike versjoner av industrimotorer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #4 på: januar 18, 2011, 14:39:06 pm » |
|
Det kan nok stemme ja, når du sier det! Men vi lar det gå, så lenge det er en type 1 motor 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #5 på: januar 18, 2011, 14:40:27 pm » |
|
Jeg liker 1500 motoren. Fint drag i bunn til å være originalmotor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #6 på: januar 18, 2011, 14:44:36 pm » |
|
Jeg liker 1500 motoren. Fint drag i bunn til å være originalmotor.
Den ligger også mitt hjerte nærmest! Har kjørt med det i min bil nå i snart ett år, fungert utmerket og er kvikk og grei også  Noen utfordrere? 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #7 på: januar 18, 2011, 14:50:49 pm » |
|
1500 selvsagt! Men er også imponert over 30 hk 1200...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #8 på: januar 18, 2011, 15:14:58 pm » |
|
For min del er det 30 HK 1200 motorene som har fungert best med minst problemer.
|
|
« Siste redigering: januar 18, 2011, 15:18:15 pm av Andersen VW56 »
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
   
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
 |
« Svar #9 på: januar 18, 2011, 15:25:04 pm » |
|
Henger meg på Baboon her jeg også. 1300 DP har samme toppeffekt, men ikke i nærheten av samme drag, noe jeg merket godt når jeg skulle kjøre forbi en buss i oppoverbakke... Ps: Den beste motoren er 2.0 T4 med hydrauliske løftere fra 1980 til 82 (  ) 
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #10 på: januar 18, 2011, 16:03:16 pm » |
|
1500-motoren er nok noe av det beste hva originalmotor gjelder, ja. Fin kombinasjon av HK, dreiemoment, dreiemomentskurve, bensinforbruk og driftsikkerhet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #11 på: januar 18, 2011, 17:06:00 pm » |
|
Og ikke minst er pre aug. 69 motorene utrolig lette å "tune inn"
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #12 på: januar 18, 2011, 17:46:04 pm » |
|
1200cc og 34 hk er det som bringer fram smilet her i huset. Lett uanstrengt svev og den typiske plystrende lyden av to små trillebårhåndtak under støtfangeren. Ikke noen turtallsmaskin eller dieselbunndrag, men sviver så lett at tomgangen kan justeres ned til oljetrykklampa lyser faretruende! Kanskje fordi motoren er sgs ny:) Men uansett, det meste som går med org forgasser eller tenning eller eksos osv lyder egentlig fint:)
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #13 på: januar 18, 2011, 18:35:54 pm » |
|
Når det gjelder orginale T-1 motorer så er det ingen tvil: 1500 motor, ingen over, ingen ved siden... 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #14 på: januar 18, 2011, 19:13:24 pm » |
|
Som bruksbilmotor er det lite som slår 1500 og 1600 singel. Fin kombinasjon av krefter, bensinforbruk og holdbarhet. Kjører selv oval med 1600 singel som bruksbil hele sommeren. "Bussmotoren" har glimrende drag i motbakker og bruker rundt 0,65 på mila.. Ellers synes jeg 34 hk 1200 motorene er veldig trivelige. Går greit nok til å følge trafikken og er vel de enkleste og mest problemfrie av alle.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #15 på: januar 18, 2011, 19:46:04 pm » |
|
På grensa til off topic... Men har svært lite greie på boble og prøver å lære  Hva er "feil" med 1600 DP da? Ulemper med denne? Er jo den "største" original motoren så vidt jeg vet?
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #16 på: januar 18, 2011, 20:15:45 pm » |
|
ingenting som er feil med 1600DP  Men flere ting jeg ikke liker ved den! Det første er gasseren, vanskelig å justere å få riktig når det først har slått seg vrangt! Særlig tomgang! Så har den ett høyt bensinforbruk! Også er den etter hva jeg erfarer ikke like driftsikker og holdbar  Men den har toppfarten, og det lille ekstra 
|
|
« Siste redigering: januar 18, 2011, 20:34:01 pm av Rikard »
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #17 på: januar 18, 2011, 20:33:06 pm » |
|
Forskjell på 1500 og 1600DP er hk og dreiemoment... Mener at 1500 har ca 108 Nm og 1600DP har 112Nm, men at det kommer på forskjellige turtall og til fordel for 1500 så kommer det tidligere enn på 1600... Derfor er dette en meget meget meget bra motor... Rett på meg om jeg har feil dere som vet dette 
|
|
|
Loggført
|
Mvh Reiel
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #18 på: januar 18, 2011, 23:07:02 pm » |
|
Dreimoment og hk: 1200/30hk 75nm/2000 omdr 1200/34hk 76nm/1700 omdr 1300/40hk 89nm/2000 omdr 1500/44hk 102nm/2000 omdr 1300/44hk 88nm/3000 omdr 1600/50hk 108nm/2800 omdr Jeg stemmer også for 1500 som den beste motoren, den er virkelig trivelig! Har kreftene lengre ned på registeret, med singelport. Og det er der de trengs oftest. Angrer litt på at jeg solgt min 1500 -69 mod. 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #19 på: januar 19, 2011, 09:32:55 am » |
|
Jeg tok ut en 1915 for og sette inn 1500 igjen.....
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Paasan
Supermedlem
    
Innlegg: 602
Bosted: Oslo
Frøkna
|
 |
« Svar #20 på: januar 19, 2011, 10:02:48 am » |
|
1500 motor Knallmotor drar bra og ikke noe problemer 1200 34 hk også bombesikker med koselig lyd
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Cheron
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4993
Bosted: Hijol - Andebu
Luftkjølt? Ja takk!
|
 |
« Svar #21 på: januar 19, 2011, 10:07:09 am » |
|
Og 1300 SP motor'n da? Erfaringer med den??
|
|
|
Loggført
|
You'll never walk alone  Proud member of Senkemafia'n
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #22 på: januar 19, 2011, 10:59:38 am » |
|
Dette blir jo å sammenligne epler og rosinboller... eller 4" spiker. Det som betyr noe er jo hvilken stand den enkelte motoren er i, og hvor flink/klønete eieren er til å holde redskapen i stand. Erfaringer med enkeltmotorer her blir jo bare vurderinger fra det ene til det andre tilfellet? For ikke å snakke om det enkelte bilene med tilhørende girkasser. Skulle dette vært en noenlunde reell sammenligning måtte en enten ha linet opp NOS motorer - i de bilene de ble levert i, og så foretatt en vurdering. Setter du inn en frisk 1600 AS motor (som har kjørt 50000 og fått skikkelig service hele veien) i en 1200 Jeans får du en bil med rakettaktig aksellerasjon ut av lyskryssene, men den er slitsom å kjøre i 80-90 på motorveien. Bytt 1600-en ut med en sliten 1300 eller 1500 enkelport som har bikket 200000 uten nevneverdig stell og opplevelsen blir en helt annen. Men for all del, det er jo morsomt å dra frem historier om "godmotoren" som sto i min tredje boble og som jeg angrer på at jeg solgte  Underholdning er ofte mer populært enn vitenskap!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #23 på: januar 19, 2011, 15:07:47 pm » |
|
Dreimoment og hk: 1200/30hk 75nm/2000 omdr 1200/34hk 76nm/1700 omdr 1300/40hk 89nm/2000 omdr 1500/44hk 102nm/2000 omdr 1300/44hk 88nm/3000 omdr 1600/50hk 108nm/2800 omdr
Jeg sjekket i manualen for earlybay, der står 1600sp oppført med: 57 bhp at 4400 rpm 81,7 ft lb at 3000 rpm - ifølge en ft lb/Nm-kalkis jeg fant, tilsvarer det rundt 111Nm Høres ikke det litt mye ut i forhold til de andre motorene?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
vw1961
Supermedlem
    
Innlegg: 626
Bosted: birkeland
Originalnostalgiker
|
 |
« Svar #24 på: januar 19, 2011, 16:31:13 pm » |
|
1500 motor Knallmotor drar bra og ikke noe problemer 1200 34 hk også bombesikker med koselig lyd [/quote
Nettopp Paasan, den typiske Vwlyden av en 1200:D
|
|
|
Loggført
|
Praise the aircooled
Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for A til B:=)
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #25 på: januar 19, 2011, 16:40:28 pm » |
|
Dreimoment og hk: 1200/30hk 75nm/2000 omdr 1200/34hk 76nm/1700 omdr 1300/40hk 89nm/2000 omdr 1500/44hk 102nm/2000 omdr 1300/44hk 88nm/3000 omdr 1600/50hk 108nm/2800 omdr
Jeg sjekket i manualen for earlybay, der står 1600sp oppført med: 57 bhp at 4400 rpm 81,7 ft lb at 3000 rpm - ifølge en ft lb/Nm-kalkis jeg fant, tilsvarer det rundt 111Nm Høres ikke det litt mye ut i forhold til de andre motorene? det er forskjellige Normer å måle effekt på DIN ,SAE BHP etc http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #26 på: januar 19, 2011, 20:07:52 pm » |
|
Ahhh... takk for oppklaringen 
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #27 på: august 29, 2011, 23:01:01 pm » |
|
Bumper denne.
La noen merke til at TEH med 1500 motor vant stock- klassen på SCC. Tikket inn på 19 sekunder.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #28 på: august 29, 2011, 23:08:59 pm » |
|
Når det gjelder orginale T-1 motorer så er det ingen tvil: 1500 motor, ingen over, ingen ved siden...  Men hva med "magnum 50-motor" a Reiel? 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
GraffsT1
Supermedlem
    
Innlegg: 541
Bosted: Aurskog
Urskog VW Aircoolers
|
 |
« Svar #29 på: august 29, 2011, 23:20:17 pm » |
|
Så kommer tusen kroners spørsmålet fra en som ikke har sååå god greie på VW ennå..... Hvordan ser jeg om jeg har 1300 singel eller dobbelport?  Det er en 66 mod.
|
|
|
Loggført
|
Urskog VW Aircoolers
'66 mod t1 rat (byttet bort) '72 Fastback
|
|
|
|