BERGER
|
 |
« Svar #150 på: mai 25, 2009, 09:31:52 am » |
|
Her følger en kostnadsoversikt for hva denne motoren har kostet meg. Alle priser på nye deler er med frakt og mva. Basismotor T-1 1600 AD...........................1500,- Sylindersett 87mm (kjøpt priv, men nytt).....1300,- Veiv og svinghjul, brukt (anntatt verdi)........2500,- Løftere....................................................523,- Rådelager.................................................105,- Kam........................................................680,- Kamlager..................................................157,- Sylindershims............................................428,- Støtstenger chromoly.................................680,- Simring svinghjul..........................................73,- Låseklips til krysspinner.................................42,- Oljepumpe.................................................523,- Equalizer reimhjul........................................500,- Uni-Tech råder.........................................1200,- Bærelager..................................................400,- Linjeborring av blokk..................................1125,- Nye std 1600 Mexico topper m/stivere fjører..2000,- Forgassersett 2x34mm Solex.......................3071,- Sandblåsing deksler.....................................400,- Lakk.........................................................200,- Oljefilterholder, brakett og filter.....................463,- Div tenningsdeler, deksler, slanger................1037,- ---------------------------------------------------- Sum ......................................................18907,- Jeg er godt fornøyd med motoren.  Jeg har fått den torquen og hestene jeg ønsket meg. Motoren går pent, har en jevn fin effektkurve (føles i alle fall slik) og er også rask hvis en girer ofte. Ikke noe problem å ligge på 4. gir i 50 km/t og komme raskt opp i fart uten å gire ned. Men som forventet er det ikke noe særlig å hente på høyt turtall. Har ikke forsøkt noe særlig over 4000omdr, for jeg merker at effekten flater ut. Det er selvsagt pga forgasserene. Har planer om å teste med dobble 44mm gassere, bare for å sammenligne, men kommer nok til å kjøre med de som sitter der nå. Mye pga lavt lydnivå. Ellers høres det godt ved motorbremsing at det ikke er en 1600. Er sånn dyp herlig lyd  Jeg må bare fortelle litt om denne motoren. For øyeblikket sitter den i SCC bussen som drivkraft i påvente av at den nye motoren til bussen skal bli ferdig. For en drøy uke siden slet vi litt med forgasserene på denne motoren, de rant til stadighet over til tross for justering av flotørhøyde. Johnny ble så lei av dette at han generøst nok tilbød meg å låne et sett med 48 IDA på ubestemt tid!  Så disse ble montert og justert etter beste evne i forkant av helgens tur til VW Open i Finnland. Og motoren har aldri gått så pent og bra som den gjør nå! Og så kommer høydepunktet: I Finnland tok Kalle med bussen på Dyno Day hvor den ble bremset til 108hk og 186nm!! Og nm kurven går rett opp fra ca 2500 omdr og ligger nesten flat til rundt 4000 omdr. Og det er akuratt dette jeg hadde håpet på da jeg designet motoren  Skal få skannet inn bremsepapiret så snart bussen er tilbake i Norge. Gleder meg til å få denne motoren tilbake i Ghia`n! Til sammenligning kan man se litt på data fra motorer i moderne biler, her feks http://no.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_PassatPs! Den nye motoren til bussen blir designet ganske likt, men dimensjonert litt opp i alle ender for å håndtere den tunge bussen litt bedre.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #151 på: mai 25, 2009, 09:48:17 am » |
|
det var jo veldig oppmuntrende, Øyvind.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #152 på: mai 26, 2009, 07:55:08 am » |
|
Det er sikkert Roy! Morro når det klaffer  Her er bremsepapiret:
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #153 på: mai 26, 2009, 08:03:58 am » |
|
|
|
« Siste redigering: mai 26, 2009, 08:08:14 am av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #154 på: mai 26, 2009, 10:00:10 am » |
|
Jeg fikk lyst til å kommentere etter å ha kjørt SCC bussen t/r Norge - Stockholm - Finland men dyno utskriften forteller egentlig det aller meste. Sjekk den momentkurven!! Flat og fin fra ca 2200 omdr - dette tilsammen med en tilnærmet perfekt girkasse gjorde turen til en meget gledelig opplevelse.
SCC bussen er ikke på noen måte en lett buss når den er fullastet med bagasje, bensin, aggregat og masse promomateriall men den er på ingen måte noen sinke i trafikken. Sjelden ble bakkene så bratte at det var behov for å gå ned i 3de og en passende cruisehastighet var 100 - 120 kmt på meteret. Ved 110 kmt var turtallet 2700 - 2800 omdr. Oljetempen steg aldri over 95 gr og den er like startvillig som hvilken som helst standard motor. Og hvis det er noen som fortsatt ikke tror at IDA`s kan brukes på gata så burde dem sitte på en tur i SCC bussen!
Hørte jeg noen spørre om forbruk? Etter fin cruising i 90 - 100 kmt, småkjøring i Helsinki + et race ned stripa på VWOpen så målte jeg forbruket til 0,91 liter på mila.
Takk til Berger for at jeg fikk kjøre SCC bussen til VWOpen - jeg er frelst.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #155 på: mai 26, 2009, 18:37:38 pm » |
|
bra reslutat ja! Dyno papirer er snadder .! hva er kam spec, ventil str??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #156 på: mai 26, 2009, 19:49:48 pm » |
|
bra reslutat ja! Dyno papirer er snadder .! hva er kam spec, ventil str??
Jo takk  Kam er Engle W100 og topper/ventiler er std 1600 Mexico med enkle harde fjører. Lett portet.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #157 på: mai 26, 2009, 19:51:06 pm » |
|
Jeg fikk lyst til å kommentere etter å ha kjørt SCC bussen t/r Norge - Stockholm - Finland men dyno utskriften forteller egentlig det aller meste. Sjekk den momentkurven!! Flat og fin fra ca 2200 omdr - dette tilsammen med en tilnærmet perfekt girkasse gjorde turen til en meget gledelig opplevelse.
SCC bussen er ikke på noen måte en lett buss når den er fullastet med bagasje, bensin, aggregat og masse promomateriall men den er på ingen måte noen sinke i trafikken. Sjelden ble bakkene så bratte at det var behov for å gå ned i 3de og en passende cruisehastighet var 100 - 120 kmt på meteret. Ved 110 kmt var turtallet 2700 - 2800 omdr. Oljetempen steg aldri over 95 gr og den er like startvillig som hvilken som helst standard motor. Og hvis det er noen som fortsatt ikke tror at IDA`s kan brukes på gata så burde dem sitte på en tur i SCC bussen!
Hørte jeg noen spørre om forbruk? Etter fin cruising i 90 - 100 kmt, småkjøring i Helsinki + et race ned stripa på VWOpen så målte jeg forbruket til 0,91 liter på mila.
Takk til Berger for at jeg fikk kjøre SCC bussen til VWOpen - jeg er frelst.
Mvh BB
Veldig hyggelig med slike tilbakemeldinger, tusen takk 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #158 på: mai 26, 2009, 23:43:21 pm » |
|
Det skal legges til at vi nå har kjørt på ca. 27 grader maks fortenning pga. feil deler til gasserstag. Og at det er gigantiske kanaler i innsug ift. topp. Med andre ord ikke matchportet. Så det er nok sikkert et par hester til å hente uten for store anstrengelser. At bussen er fin å kjøre er det ingen tvil om! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #159 på: mai 26, 2009, 23:45:40 pm » |
|
ja det må jeg si
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
holmsen
Supermedlem
    
Innlegg: 2440
Bosted: oslo
|
 |
« Svar #160 på: mai 27, 2009, 00:59:54 am » |
|
ja det må jeg si
Takk til Berger for at jeg fikk kjøre SCC bussen til VWOpen - jeg er frelst. regner med det er den setningen der du tenker på Jørn,,må si jeg ble overrasket selv. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #161 på: oktober 13, 2009, 09:31:19 am » |
|
Ja, ja så var det "vinter" og på tide å gjøre noe fornuftig. Ghia`n skal få endel oppgraderinger i vinter og er nå satt inn på bukker. 1500`n som har stått i litt over en sesong er solgt og 1950 motoren skal tilbake i bilen. Den skal også få en 1300S kasse som for tiden er til overhaling hos JeeRacing  Nytt interiør er også på gang så nå har jeg ribbet bilen innvendig.
|
|
« Siste redigering: oktober 13, 2009, 13:43:54 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #162 på: oktober 13, 2009, 09:33:48 am » |
|
Bremsene skal også oppgraderes, og CSP skiver til alle hjul er kjøpt inn. Her en liten haug med gromdeler 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
primer
Medlem
  
Innlegg: 111
Bosted: Moss
|
 |
« Svar #163 på: oktober 13, 2009, 11:59:11 am » |
|
Ja, ja så var det "vinter" og på tide å gjøre noe fornuftig. Ghia`n skal få endel oppgraderinger i viner og er nå satt inn på bukker. 1500`n som har stått i litt over en sesong er solgt og 1950 motoren skal tilbake i bilen. Den skal også få en 1300S kasse som for tiden er til overhaling hos JeeRacing  Nytt interiør er også på gang så nå har jeg ribbet bilen innvendig. "Ghia`n skal få endel oppgraderinger i viner og er nå satt inn på bukker"..... Sikker på at du ikke bare skal legge Ghia'n på "FAT" og da???....hehe
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #164 på: oktober 13, 2009, 13:45:21 pm » |
|
Ja, ja så var det "vinter" og på tide å gjøre noe fornuftig. Ghia`n skal få endel oppgraderinger i viner og er nå satt inn på bukker. 1500`n som har stått i litt over en sesong er solgt og 1950 motoren skal tilbake i bilen. Den skal også få en 1300S kasse som for tiden er til overhaling hos JeeRacing  Nytt interiør er også på gang så nå har jeg ribbet bilen innvendig. "Ghia`n skal få endel oppgraderinger i viner og er nå satt inn på bukker"..... Sikker på at du ikke bare skal legge Ghia'n på "FAT" og da???....hehe 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #165 på: november 11, 2009, 20:25:26 pm » |
|
Skjer litt i garasjen for tiden  Holder på med interiøret på Ghian`n. Har rensket gulvet, og behandlet det litt. Bunnplatene er så som så, og skal no skiftes en gang i fremtiden tenker jeg (pensjonist prosjekt).
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #166 på: november 11, 2009, 20:26:55 pm » |
|
La på et lag med tynne asfaltplater
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #167 på: november 11, 2009, 20:29:17 pm » |
|
Og så tynne isolasjonsmatter fra Biltema. På resten av interiøret skal det isoleres med Vibroplast fra Installbay  Nytt beige teppesett skal så inn.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #169 på: november 11, 2009, 20:33:13 pm » |
|
Holder også på med litt opprydning under panseret foran. Bremseveskebeholderen (ombygget til to-krets) var tidligere plassert slik at det ikke var plass til reservehjul. Denne har jeg nå flyttet. Skal også rydde litt i ledningshelvete og lage litt forbedringer til bensinvarmeren slik at den kan blåse luft opp på ruta. Flytting av tenningslås står også på planen.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #170 på: november 11, 2009, 20:36:20 pm » |
|
Så jobber jeg med prototypen til et nytt girkasse feste. Dette er litt annerledes enn de som finnes å få kjøpt, da tanken med dette er å forhindre sideveis vridning og vandring av kassa (les: banekjøring  ). Stay tuned
|
|
« Siste redigering: november 11, 2009, 20:39:48 pm av BERGER »
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #172 på: november 11, 2009, 20:49:45 pm » |
|
NÅ ble jeg interessert her ja  Du har vel IRS på din Roy? Da vil nok bakstillingen din være stabil og fin sideveis. Det er annerledes med svingaksel hvor girkasse og akslinger er "i ett". Den vil flekse sideveis ved påkjenning i svinger, og kassa vris i festene sine. Dette skal jeg forsøke å motvirke. Vil ikke ha hjul som subber når jeg går inn i svingen i 100 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #173 på: november 11, 2009, 20:51:08 pm » |
|
godt poeng  Ja min har IRS nå i alle fall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #174 på: november 11, 2009, 21:07:30 pm » |
|
Ser veldig bra ut golvet ditt for å vera så som så, men eg lurte på kor du har fått tak i dei tynne asfaltplatene?
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #175 på: november 11, 2009, 21:22:59 pm » |
|
Ser veldig bra ut golvet ditt for å vera så som så, men eg lurte på kor du har fått tak i dei tynne asfaltplatene?
Alt ser bedre ut på bilder  Platene er fra Biltema.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #176 på: november 28, 2009, 16:36:56 pm » |
|
Har gått amokk med Vibroplast isolasjonsplater fra Installbay. Og da blir det slik:
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #177 på: november 28, 2009, 16:39:06 pm » |
|
Over girkassen og mot motoren har jeg i tillegg lagt noen heftige lydmatter fra Biltema
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #178 på: november 28, 2009, 16:41:30 pm » |
|
Over dette kommer det så klart tepper  Noen vil kanskje si at det blir galt å legge inn kilovis med isolasjonmaterialer når bilen også skal brukes på bane, men jeg vil ha i både pose og sekk...
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
JTWE
Supermedlem
    
Innlegg: 2198
Bosted:
|
 |
« Svar #179 på: november 28, 2009, 16:50:15 pm » |
|
Lakk og isolasjon er faktisk utrolig tungt. Morsomst blir det når man ser folk hullborre for å lette Men: har du fått prøvd de talbot-caliperene enda? Venter spent. Si fra hvis du skal ha noen forstillings-stabilisator stag til bunnplata. Vurderer å handle inn ett par sett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|