bObLeFrIk
|
 |
« på: januar 29, 2011, 17:42:06 pm » |
|
Etter at det har begynt å lekke fra oljepumpe dekslet og noen av skruene til oljeavtappings lokket, har jeg bestemt meg for å ta ut motoren og gjenget opp på nytt. Begynte i går med demontering.
 peot.jpg (58 KB. 712x534 - vist 485 ganger.)
 kgju.jpg (82.09 KB. 712x534 - vist 522 ganger.)
|
|
« Siste redigering: april 09, 2011, 19:19:28 pm av bObLeFrIk »
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #1 på: januar 29, 2011, 17:43:53 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #2 på: januar 29, 2011, 17:44:26 pm » |
|
har du kappet i fremste kjøleblikk? for å få inn mer luft eller? hvordan blir det med skitt og møkk?
og hvorfor har du ikke org. oljekjøler? bare lurer
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #3 på: januar 29, 2011, 17:45:44 pm » |
|
Til å huske hvor mange og hvor shimsa skal være.. 
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #4 på: januar 29, 2011, 17:47:13 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #5 på: januar 29, 2011, 17:48:20 pm » |
|
 we.jpg (57.03 KB. 712x534 - vist 365 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #6 på: januar 29, 2011, 17:51:45 pm » |
|
har du kappet i fremste kjøleblikk? for å få inn mer luft eller? hvordan blir det med skitt og møkk?
og hvorfor har du ikke org. oljekjøler? bare lurer
Har ikke fått orginal pakning til å passe etter at bilen har blitt rustsveiset på..  Fant ut at oljetempraturen ble bitte litt høyere med pakning der, så jeg bare kjører uten. Lite skitt og møkk som kommer inn.bruker den bare en fin sommer dag uansett.. 
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #7 på: januar 29, 2011, 17:53:33 pm » |
|
har du kappet i fremste kjøleblikk? for å få inn mer luft eller? hvordan blir det med skitt og møkk?
og hvorfor har du ikke org. oljekjøler? bare lurer
Er ikke jeg som har bygget motoren. Er en 1915ccm, så en ekstern oljekjøler er ikke dumt uansett...
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #8 på: januar 29, 2011, 17:56:17 pm » |
|
Vet noen om flensen på et "vanlig" grenrør bygger lenger ned en dette grenrøret her som er et eget kun til dette dobbel glaspack anlegget.. ?
|
|
« Siste redigering: januar 29, 2011, 17:58:58 pm av bObLeFrIk »
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #9 på: januar 29, 2011, 18:03:18 pm » |
|
Vet ikke om jeg har gjort dette riktig, men tok en kompresjonstest på hver sylinder med gassere av og alle tennplugger ute. Kjørte den på starteren. Kompresjonen ble tilnærmet lik på alle sylindre, men viser måleren for lite? hva betyr de ulike tallene. ( bare hørt om komp på 9 osv...
 (75.46 KB. 612x816 - vist 446 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #10 på: januar 29, 2011, 19:44:37 pm » |
|
mener at andre grenrør bygger lenger ned enn det til dobbel glaspack. må modifisere det hvis du har utvendig oljefilter på venstre sia av motoren, kompresjonen din kunne nok vært høyere, opp mot 150 istedenfor 120.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
Oval 54
Medlem
  
Innlegg: 136
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #11 på: januar 29, 2011, 21:16:03 pm » |
|
Fått deg flott plass til bobla nå. Lykke til med motoren 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #12 på: januar 29, 2011, 21:19:25 pm » |
|
mener at andre grenrør bygger lenger ned enn det til dobbel glaspack. må modifisere det hvis du har utvendig oljefilter på venstre sia av motoren, kompresjonen din kunne nok vært høyere, opp mot 150 istedenfor 120.
Hjelper det med f.eks nye stempelfjærer.., "høvle" litt av toppene.?
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #13 på: januar 29, 2011, 21:20:25 pm » |
|
Fått deg flott plass til bobla nå. Lykke til med motoren  Jo nå har jeg fått egen ny dobbel garasje.. 
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #14 på: januar 29, 2011, 21:22:55 pm » |
|
mener at andre grenrør bygger lenger ned enn det til dobbel glaspack. må modifisere det hvis du har utvendig oljefilter på venstre sia av motoren, kompresjonen din kunne nok vært høyere, opp mot 150 istedenfor 120.
Hjelper det med f.eks nye stempelfjærer(1).., "høvle" litt av toppene(2).? 1 = nei 2 = ja/nei
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #15 på: januar 29, 2011, 21:24:46 pm » |
|
mener at andre grenrør bygger lenger ned enn det til dobbel glaspack. må modifisere det hvis du har utvendig oljefilter på venstre sia av motoren, kompresjonen din kunne nok vært høyere, opp mot 150 istedenfor 120.
Hjelper det med f.eks nye stempelfjærer(1).., "høvle" litt av toppene(2).? 1 = nei 2 = ja/nei Ok.  noen forslag ?
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #16 på: januar 29, 2011, 22:40:28 pm » |
|
En sånn måling sier bare noe om hvor mye trykk stemplet pumper i sylinderen, og trykket er avhengig hvor fort starteren går, hva slags kam du har, + eventuelle skader og slitasje. Hvis alle sylindrene er like, er det et tegn på at alt er like mye/lite slitt, men hvis motoren er frisk og fin ellers, så er det bare å gass. ( dvs. denne målingen kan ikke si deg noe om kompresjonsforholdet, det regnes/måles på en annen måte )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #17 på: januar 30, 2011, 16:24:45 pm » |
|
En sånn måling sier bare noe om hvor mye trykk stemplet pumper i sylinderen, og trykket er avhengig hvor fort starteren går, hva slags kam du har, + eventuelle skader og slitasje. Hvis alle sylindrene er like, er det et tegn på at alt er like mye/lite slitt, men hvis motoren er frisk og fin ellers, så er det bare å gass. ( dvs. denne målingen kan ikke si deg noe om kompresjonsforholdet, det regnes/måles på en annen måte )
Takk for svar..  Motoren går bra.. Er vel heller gassere og dyser som kanskje ikke er helt i stil for den tåler ikke å trøkke gassen i bånn i ca 60km/t (begynner å riste). Liker best høye turtall. Åpner nok gassere og legger ut bilder på tråden etterhvert, så ser jeg hva slags halsringer og slikt som er i de ( weber40mm idf )
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #18 på: februar 06, 2011, 13:23:39 pm » |
|
Nå er motoren ute etter litt arbeid og et par Sommersby ..  Er litt olje på svinghjul og i bunn av girkassa, så en pakning må nok byttes gitt.....
 poiu.jpg (81.65 KB. 816x612 - vist 331 ganger.)
 poi.jpg (83.64 KB. 816x612 - vist 339 ganger.)
 mnb.jpg (96.34 KB. 816x612 - vist 295 ganger.)
|
|
« Siste redigering: februar 06, 2011, 13:33:48 pm av bObLeFrIk »
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #19 på: februar 06, 2011, 13:31:18 pm » |
|
noen som har sett slike trakter før ?
 mnbk.jpg (67.54 KB. 816x612 - vist 293 ganger.) Det står 0 7 på disse halsringene ( som jeg tror det er ) , sier det noe om størrelse ?
 cmvbn.jpg (33.55 KB. 549x527 - vist 323 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #20 på: februar 06, 2011, 18:54:49 pm » |
|
Det er ikke 37 det står da?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #21 på: februar 06, 2011, 20:44:16 pm » |
|
Har slike trakter på min 40IDFs
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #22 på: februar 06, 2011, 21:38:09 pm » |
|
ok  har bare sett fornikla enkle trakter på andre motorer ..  blir det bedre akselerasjon hvis man setter på høyere trakter?
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #23 på: februar 26, 2011, 20:08:31 pm » |
|
Nyinnkjøpte pakninger, så nå er weberene ferdig overhalt. Flotørhøyde stilt inn til 10mm / 32mm . (Var over 11 på den ene gasseren) [ Vedlegget er ugyldig eller eksisterer ikke ]
 xc.jpg (91.46 KB. 816x612 - vist 242 ganger.)
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #24 på: februar 26, 2011, 20:11:42 pm » |
|
Så var det på tide å få av svinghulet....Uten hell
 (59.52 KB. 816x612 - vist 396 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #25 på: februar 26, 2011, 20:19:09 pm » |
|
Så jeg bestilte en svinghjullås og ringte en kamerat som jobber på et lastebil verksted. han kom ut med luftverktøy til å løsne lastebil hjul. vips så var mutteren løs. 
 (76.72 KB. 816x612 - vist 427 ganger.) Fler deler som har kommet i posten
 fgkj.jpg (79.04 KB. 816x612 - vist 282 ganger.)
|
|
« Siste redigering: februar 26, 2011, 20:23:02 pm av bObLeFrIk »
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #26 på: februar 26, 2011, 20:27:18 pm » |
|
Gammel pakning ut og ny inn.
 vbl.jpg (103.17 KB. 612x816 - vist 307 ganger.)
 v,bm.jpg (100.73 KB. 612x816 - vist 294 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #27 på: februar 26, 2011, 20:41:11 pm » |
|
Klar for litt jobbing i garasjen 
 (81.04 KB. 816x612 - vist 324 ganger.) Nye løsgjenger bak oljepumpe og pakning
 dbkn.jpg (114.84 KB. 816x612 - vist 302 ganger.) Ferdig montert ( løsgjengene holder..  )
 vkl.jpg (86.23 KB. 612x816 - vist 302 ganger.)
|
|
« Siste redigering: februar 26, 2011, 20:43:43 pm av bObLeFrIk »
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #28 på: februar 26, 2011, 22:00:15 pm » |
|
Det er ikke 37 det står da?
Har fått målt de... 32mm
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
bObLeFrIk
|
 |
« Svar #29 på: februar 27, 2011, 21:41:04 pm » |
|
Hvorfor kjøpe, når man kan snekre noe selv..
 (92.44 KB. 816x612 - vist 427 ganger.) det skiller 0,10mm mellom sylinder 1 og 2 til topplokk. sylinder 2 må slipes litt ned gitt. det er grunnen til oljesøl og blåsing på sylinder 1.
|
|
|
Loggført
|
1303s 72 mod ombygd Orginal 53 boble m/ragtop
|
|
|
|