mai 06, 2024, 08:12:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Erstattning for original hovedbremsepumpe på 411/412  (Lest 2265 ganger)
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« på: februar 01, 2011, 22:32:55 pm »

Som mange av oss 411/412 eiere har fått med oss så er ikke bestandig like lett og skaffe erstattningsdeler for deler som er defekte. En viktig reservedel er hovedbremsepumpa, som jo en en meget viktig sikkerhetsdetalj! Det har i det siste vært annonsert pumper både på ebay og thesamba, men siden disse er gamle NOS pumper vil etter all sannsynlighet disse ha gamle og tørre pakninger. Løsningen på dette har jeg blitt tipset om av Andreas Freitag fra Østerrike. Han har laget en brakett som festes der hvor den originale pumpen er montert. På denne braketten kan en flere alternative pumper monteres. Enten std 1302/03, en større pumpe f. eks fra customspeeedparts.de eller en racingpumpe fra Porsche 911/914 dersom det er aktuelt med oppgradering til et Porsche/Brembo caliperoppsett.  

Pumpe montert på samme sted som original.

* Pedalsett med hovedpumpe fra side.jpg (147.98 KB. 760x570 - vist 310 ganger.)

Braketten er godt synlig ovenfra.

* Pedalsett med hovedpumpe fra topp.jpg (144.37 KB. 650x488 - vist 300 ganger.)

Komplett pedalsett.

* Pedalsett med hovedpumpe.jpg (142.08 KB. 720x540 - vist 274 ganger.)

Modifisering av stag.

* Pedalsett med stag.jpg (142.08 KB. 521x695 - vist 295 ganger.)

Her ser man hvordan braketten er laget.

* Brakett hovedpumpe lakkert.jpg (141.16 KB. 800x600 - vist 269 ganger.)

Originalpumpe som referanse.

* Pedalsett med orginal pumpe.jpg (142.31 KB. 720x540 - vist 278 ganger.)



« Siste redigering: februar 01, 2011, 22:37:21 pm av Hulken » Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
Reiel
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 2704
Bosted: Ottestad/Hamar


Vis profil

« Svar #1 på: februar 03, 2011, 19:39:04 pm »

Det her er jo ganialt for oss som kjører rundt i 412 med "litt" svetting fra hovedsylinder Gliser
Loggført

Mvh
Reiel
Hulken
Supermedlem
*****
Innlegg: 3428
Bosted: Gjøvik


Hardcore type four...


Vis profil
« Svar #2 på: februar 03, 2011, 20:13:19 pm »

Ja, og for oss som vil ha litt større bremser med dertil hørende bremsepumpe. Har foresten tenkt og kjøpe sett med forsterka foringer til bærearmer osv, gjør kjempeutslag på kjøreegenskapene.
Loggført

Arild B, Gjøvik
1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre)
1972 1302S "Hulken" restobjekt
1973 412 2-dørs coupe
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #3 på: februar 06, 2011, 06:27:58 am »

Men ærlig talt, det her så ut som en skikkelig jallamekkløsning.
Brakett i 4-5 mm med tynne festeører og klattsveiset overgang fra pedal til pumpe, i tillegg med kraftig offsett som medfører store brytekrefter. Det her er så feil laget av jeg ville ikke hatt det på en olabil engang.

Pumpa må være mer i linje med bremsepedalen og i tillegg festes på ett punkt til for å unngå at den vipper under bremsing.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!