Oki doki,,,,dette ser bra ut folkens !
La oss ta dette helt rolig så går det nok bra skal en se :
@Karmann
Regnestykkene som du forutsetter en gratis maskinpark osv,,,er helt feil
Ja , sågar har du totalt skivebom i din fremstilling på ting,,,mht økonomi i dette.
Betyr det at når du mekker bilen og er i prosessen med å ferdigstille ett prosjekt så skal du inkludere alt ifra bensinen du bruker når du henter deler , til strømmen pr time som går gjennom kompressoren når du filer rust til kostnaden for hver lille mutter du finner i hyllen ?
Hva med å inkludere kostnadene som genereres når du må ha mat for å overleve for å kunne mekke og hva med å inkludere forsikringspremiens del for mekkelokalet og verktøyets innkjøpspris,,,,?
Troverdigheten min har jeg ingen problemer med , ei legger jeg merke til noe negativt hos den store skare av entusiaster jeg enten treffer rundt om i det vide land på events eller i alle de garasjehjørner hvor jeg er så privilegert å få bidra med mine simple kunnskaper.
Ikke glem at jeg , for å slippe å gjenta meg selv så les mine ord ; HVA DET HAR KOSTET MEG…..
Ikke for deg eller noen av dine likestillede ”frustrerte ” know it all dudes ….
Ps ; du har og fullstendig skivebom i at du må betale 20 K og oppover for å få ett brukbart Tig-Alu apparat :
Jeg har hatt ett til 8900 Nkr og det var fullverdig og bra nok til å sveise Colabokser i sammen som jeg gjorde her

Hva får deg til å tro at ett slikt apparat ikke er tilstrekkelig for ALLE entusiasters behov ?
Det samme apparatet er i dag ihende hos en kjenning som lager vann/luft IC`er megaproft !!!
Så slutt å prat tull mann !!!!
@Freddy B
Du er en av dem som faktisk har skjønt litt av dette her.
Som du sier ; det handler om å se mulighetene,,,,ikke begrensningene.
Entusiaster som deg gjør det lett å være en del av ett flott miljø som en kan trives i .
@Sas
Det var en tråd , hvis jeg ikke husker helt feil.
Men i realtime så den slik ut :

Motoren produserte 167hk og total byggkostnad med ALT mener jeg var rundt 8-9000 Nkr.
Tror det helt korrkte beløpet var 8748,- for å være pinlig nøyaktig.
Grovt fortalt ;
-1 stk 2,0 CU T4 gammel skrothaug kjøpt for få hundrelapper
-Gammel bilkross kamaksel med hjemmemekkede løftere ifra annen veteranbil
-Oppsveiste orginalstempler for høykomp med utfreste ventilspor osv lagd selv ; 12,8:1 CR
-CU topper med 4-kantport og Volvo ventiler med egne dobbleventilfjører , egenporting / flowet.
-½ V8 grenrør ( header ) som ble sagd opp , vrengt på plass og tilpasset
-1 sett med 44 IDF kjøpt på Ebay for 180 dollar tror jeg det var + frakt hjem som ble delt på flere venner så min del ble minituøs
-Kun oljekjølt ( derfor ser du heller ingen viftedeksler og lignende. )
Motoren ble kjørt i hel sesong på gaten og treff med stor suksess husker jeg.
@Trond Dahl
Dette har vi pratet om før og ja , jeg er enig i mye av dine ord , men en kan vel neppe regne ALLE kostnader ( jmfr mine ord til Karmann ) med i sine prosjekter ?
Ps ; Nei , jeg kjører ikke med CB sprut.
@Toreir
Vi tar oss råd å så spiser vi skorper resten av tiden…ha.ha
Fine ifra deg der.
@Lid
Jeg liker ikke å bruke det ordet som du seter frem her som begynner med :m , men jeg tror du kan ha litt rett.
Ja , jeg kan love at jeg kommer i fremtiden også til å vise hvordan en kan bli inspiret til å gjøre ting.
@Tony China
Ja , den kostnaden er reell og her er beviset :

Eller slik det så ut i bilen :

2,o liter T4 med ALT hjemmemekk og bremset 124 hk
Og ja ,,,,,jeg har kjørt den i en hel sesong
Oppsveiste org stempler , hjemmesveist kam med mek løftere ifra veteranbil , forgassere ifra Ford Granada , elektronisk tenning ifra fransk bil , ½ V8 motor grenrør , ”matbokser ” plenum lagd selv osv osv…..
Det som kostet penger i innkjøp var : 1 sett med lagre og 1 sett med stempefjærer,,THAT`S ALL DUDE !!!
Resten er sopihop ifra sykkelwaire til gamle plugger ifra en hoggebil osv osv
( denne motoren ble senere kjørt på kun en ekstern oljekjøler og våtsump i en hel sesong på bane etc UTEN problemer )
Mht ; luft / oljekjølt maset ditt så gidder jeg ikke engang kommentere det da det burde vært klart gjennom de utallige gangene dette har vært ett tema.
Jeg vet hva jeg har eller ikke har fått til med disse prosjektene ,det er jeg selv som har både bygd dem og KJØRT dem gjennom flere år på gaten , bane , drag osv osv……
Les og lær !
@JHU
Jeg har rett og slett sluttet på finne ord på dine måter å kommentere på.
Men jeg tror du har rett på ett punkt ; Tusenkunstner er nok det nærmeste du kan si om meg.
@Keirn
Jeg betviler ikke ett sekund på at du kan sveise og betviler ikke ett sekund på at du vil tilegne deg utallige nye kunnskaper og teknikker som tiden skrider frem.
Lærevillighet og innsats gir alltid resultater og din personlighet tilsiser at du vil få uttelling på mange felt.
Trø på og lær så mye du kan!
@Alle
LA nå folk få lov til å være slik de er uten at en skal trenge å være så negativ vel ?
Tenk om vi alle skulle rakke ned på DEM som gidder å delta , dele og bruke tid å å vise andre hvordan en kan få ting til....driver en på slik så vil jo de fleste velge å ikke være bidragsyter på forumer som her ?
SKulle jeg rakke ned på folk som velger å kjøpe stæsjy bling bling komplette motorer ifra USA , eller "disse" dem som legger ute km-vis med bilder av de siste nyinnkjøpte deler ifra alskens kataloger fordi jeg selv ikke gjør det

Nei , legg heller litt til side små skylapper og godta at folk er forskjellige så blir det mye triveligere å være entusiast !