Under et jobbintervju på Elkjøp i Kristiansand la jeg merke til at sjefen hadde blidet av en årgangsMercedes på veggen, og måtte jo komme inn på vår felles interresse for klassikere. Men det holdt ikke. Han ville ha selgere, og ikke autofile HiFientusiaster. Plastic to the people var hans slagord:(
Dette er jo egentlig et stjerneeksempel på korrekt utført intervju og glimrende bruk av egne interesser!
Poenget er at det alltid er positivt å i det hele tatt
ha en interesse, være dedikert og vise engasjement. Når du i tillegg kan bruke dette til å skape gjenklang hos intervjuer, er du egentlig langt på rett vei, selv om du i nevnte eksempel dessverre ikke fikk jobben...

Grunnen til at jeg i mitt første innlegg i tråden fremhevet veteranbiler og ikke gammel VW, er at det er helt ok å fremheve et spesifikt merke, så lenge man ikke gjør dette på bekostning av andre merker. De fleste (iallefall menn) har gjerne et forhold til biler, og kanskje særlig til
den første bilen, som ikke trenger å ha vært VW. Om man nevner egen forkjærlighet for VW, bør man også tenke på hva man skal svare dersom man blir spurt: hvorfor VW?
Selv har jeg ikke vært i et jobbintervju etter at jeg kjøpte T2`n. Men jeg var i et par stykker mens jeg eide 2CV`n. Jeg passet meg for å ikke la intervjuet handle om denne, selv om man nesten alle man møter har en interesse for og historie om bilen (og dette gjelder i enda større gard Boble!

)
Det handler om nostalgi, om nyere historie, det handler om den tiden da vanlige industriarbeidere fikk så høy levestandard at de faktisk kunne realisere drømmen om å skaffe seg et enkelt kjøretøy og nyte sin nyvunne frihet! Hvilket de gjorde til gangs! De små folkebilene ble stort sett pakket stappfulle av familietelt og campingutstyr hver helg om sommeren og tatt med på lange turer til sjøen eller fjellet, opp dårlig brøytede vinterveier (alle ut og dytte!!) på vinteren, og man var strålende fornøyd med sin nyerobrede mobilitet. Man smurte kingbolter og utførte oljeskift på lørdager, og var entusiastisk og aktiv både som sjåfør og mekaniker.
Nå er det antispinn, antiditt og antidatt og nyere forskning viser endelig for første gang hva vi alltid har visst. Nyere biler er mer ulykkesutsatt - forskerne har kommet frem til at dette skyldes at de simpelthen er kjedelige å kjøre. Sjåføren mottar for lite stimuli.
Også er det zen-aspektet ved det hele. Vedlikehold er meditasjon (selv om enkelte gjenstridige bolter utfordrer dette

).
Det er klare paraleller mellom mekanikeren som kompromissløst lander sitt prosjekt eller utfører sitt arbeide med flid, innsikt og presisjon, og samuraien som balanserer og pusser sin Katana langt utover hva enhver legmann vil finne fornuftig. Det handler om å innerst inne holde seg selv til en høyere standard, ikke for å vise alle andre, men fordi en selv innerst inne
vet.
Det handler om at når VW`n starter og murrer vakkert, skyldes det dét vedlikeholdet
du har lagt ned i bilen.
Når Toyota`n starter, skyldes det en japansk ingeniør.
Det er forskjell, det.