Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« på: februar 14, 2011, 21:22:02 pm » |
|
Hva må til av kjøling på en 2.2 type motor? Nicasil sylindre, standard 71 mm veiv, turbo med vannkjølt turbo (plassert utenfor motorrommet), moderat konsesjon, Megasquirt innsprut, tørrsump smøring. Vil standard type 4 kjøling funke, eller må det oppgraderes til Porsche kjøling? Motoren skal inn i 412 Coupe.
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1 på: februar 14, 2011, 21:37:33 pm » |
|
Hvilken fuel? Selv kjører jeg med topper og sylindre som har MINIMALT med kjøleribber og E85. Ingen problemer overhodet med vanlig T1 kjøling med dog house oljekjøler. Jeg må kjøre "hardt" for å få opp oljetempen. Mvh BB Hva må til av kjøling på en 2.2 type motor? Nicasil sylindre, standard 71 mm veiv, turbo med vannkjølt turbo (plassert utenfor motorrommet), moderat konsesjon, Megasquirt innsprut, tørrsump smøring. Vil standard type 4 kjøling funke, eller må det oppgraderes til Porsche kjøling? Motoren skal inn i 412 Coupe.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #2 på: februar 14, 2011, 22:19:16 pm » |
|
Blir nok vanlig 95 blyfri pumpebensin, og bilen er en "helårs bruksbil".
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #3 på: februar 14, 2011, 23:06:20 pm » |
|
Er det tilgangen på E85 eller det at du skal bruke bilen året rundt (sesongvariasjoner på E85) som er årsaken for at du har valgt 95 okt?
Personlig mener jeg at de få negative sidene med E85 overskygges over de mange positive egenskapene, spesielt på en turbomaskin.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Low67
Medlem
  
Innlegg: 173
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #4 på: februar 14, 2011, 23:26:18 pm » |
|
Er det tilgangen på E85 eller det at du skal bruke bilen året rundt (sesongvariasjoner på E85) som er årsaken for at du har valgt 95 okt?
Personlig mener jeg at de få negative sidene med E85 overskygges over de mange positive egenskapene, spesielt på en turbomaskin.
Mvh BB
Har hørt rykter om at det er E75 på pumpene i vinterhalvåret. Stemmer det??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #5 på: februar 14, 2011, 23:33:44 pm » |
|
Er vel det at jeg ikke har tenkt i de baner. Så vidt jeg vet er tilgangen grei her på Østlandet, men har ikke satt meg inn i bruken...
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #6 på: februar 14, 2011, 23:35:11 pm » |
|
Er det tilgangen på E85 eller det at du skal bruke bilen året rundt (sesongvariasjoner på E85) som er årsaken for at du har valgt 95 okt?
Personlig mener jeg at de få negative sidene med E85 overskygges over de mange positive egenskapene, spesielt på en turbomaskin.
Mvh BB
Har hørt rykter om at det er E75 på pumpene i vinterhalvåret. Stemmer det?? Ja
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #7 på: februar 14, 2011, 23:36:04 pm » |
|
Er vel det at jeg ikke har tenkt i de baner. Så vidt jeg vet er tilgangen grei her på Østlandet, men har ikke satt meg inn i bruken...
Da anbefaler jeg deg å sette deg inn i bruken.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #8 på: februar 14, 2011, 23:51:53 pm » |
|
Linker til nyttige sider?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #9 på: februar 15, 2011, 00:02:10 am » |
|
Linker til nyttige sider?
Av og til er google til hjelp: www.e85forum.comwww.e85performance.netMens andre ganger kan det være like greit å spørre her inne. Det finnes en del info her på forumet og det er enkelte her inne som har kjørt med turbo, sprut og E85 en stund. Selv har jeg kun kjørt med det i 1 sesong men erfaringene er kun positive. Ekstra enkelt blir det for deg som kjører med sprut istedenfor forgassere siden du slipper å tenke på å tømme forgasserne for å hindre at det dannes fukt som korriderer osv osv. Sesongvariasjonene på E85 tuner du enkelt bort med et sprut og alle de påståtte negative sidene er enkle å unngå. Mvh BB
|
|
« Siste redigering: februar 15, 2011, 00:03:49 am av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #10 på: februar 15, 2011, 00:35:03 am » |
|
Hva med denne som jo er nokså lik din bil. 350 - 400hk med en Holset HX40 på den ene siden av girkassen og en intercooler på den andre siden og selvsagt E85 = utrolig morro!
 T3-1.JPG (137.55 KB. 821x607 - vist 177 ganger.)
 T3-2.JPG (76.67 KB. 746x626 - vist 179 ganger.) Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Hulken
Supermedlem
    
Innlegg: 3433
Bosted: Gjøvik
Hardcore type four...
|
 |
« Svar #11 på: februar 15, 2011, 00:56:58 am » |
|
Looking good! Ser nok ut til at jeg kan gå for std kjøling ja! Mer info om den bilen?
|
|
|
Loggført
|
Arild B, Gjøvik 1956 1200 cabriocoach restobjekt (solgt til hyggelig herre) 1972 1302S "Hulken" restobjekt 1973 412 2-dørs coupe
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #12 på: februar 15, 2011, 10:05:57 am » |
|
Looking good! Ser nok ut til at jeg kan gå for std kjøling ja! Mer info om den bilen?
Jeg har ikke så veldig mye mer info å komme med: - Pen bil - Holset HX40 - Hjemmemekket splitt puls eksos - Intercooler luft/luft - Bosch 044 pumpe og filter og 10mm kobberør i tur/retur - E85 - Sprut (husker ikke om det var Haltec eller Autronic) - 350 - 400hk alt etter ladetrykk - Kjør hvorsomhelt - nårsomhelst og den stod med vinterdekk i bukken - Kommer forhåpentligvis til SCC for å delta i Ultimate Street klassen. Poenget er vel at det funker og at du med E85 kan lade på med langt mer trykk sammenliknet med vanlig bensin. Det koster ikke mer å bygge en 400hk motor sammenliknet med en 250hk motor  Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|