Mange entusiaster med bil har sikkert støtt på problemet med å få sine nye , gjerne uorginale hjul til å passe akkurat slik en selv vil i hjulbrønnen.
Ofte må en til med en Hjul-spacer for å få dette til.
Bygger en noe spesielt kan kravene lett bli mer enn det en finner i hyllene på Biltema el lign.
Billige støpte alu-spacere har alt for ofte for dårlig gods og for mye utsparinger til å bli stabile over lengre tid og ved skikkelig hardkjør på bane og lignende.
Da kan en gjerne lage noen selv og det kan vi ta en titt på her hvor en kan se på hvordan det går til.
Det første vi må få tak i er disse klumpene her som blir utgangspunkt for maskineringen av nye.
I dette tilfellet 160 mm alubolt kappet i passende emner for spacerne som behøves.

Disse spenner en opp i dreiebenken for maskinering

Så begynner prosessen med å lage spacerne.
Først skal vi ordne plane endestykker og dia :

Underveis sjekker en hvor rett det blir , her har vi fått det sånn ca rundt 1 hundrer plant og det er greit nok for en spacer.

Bredden kontrolleres og holder ganske grei toleranse :

Da skulle klumpen være klar for videre arbeider :

Baksiden av spaceren skal dreies til god passform mot navets senter for styring av spacer og hjul :

Når baksiden er ferdig må vi få dreis på fremsiden og her starter vi med å bore hull i senter :

Ytter diameter på spacerens senter og bredde på det tar nå form :

Ytre dia på spacerens senter kontrollmåles for fin passning mot felgens senter :

Her er ytre dia på spacerens senter som skal styre felgen på navet ferdig og nå skal litt gods bort i indre del for vektbesparelse :

Senterts indre område er nå utdreid og vi tar bort kanter og grader med denne enkle dubbeditt

Da begynner vi å bli ferdig med første etappe og det ble litt av en haug med spon etter dette :

Etter første etappe på arbeidene har vi disse 4 emnene :

Etappe 2 i prosessen kan nå starte og vi rigger oss nå opp med fresebenken , cnc sådan , og plotter inn ett boltsirkel-program med de data vi trenger for å få huller i spaceren for å kunne montere dem mellom nav og felg:

Sentreringen gjøres med letthet med denne enkle sak som er god for sånn ca 1 hundrer nøyaktighet som rekker i haugevis for den ivrige entusiasten :

Her er vi godt i gang med å bore hullene for hvor boltene skal gå gjennom :

En liten radiering av bolthullene er jo ikke feil

Litt fancy vektreduksjon i form av reduksjon av gods er jo kult

Så ble da resultatet slik på det ene paret med spacere

Ikke så verst om jeg kan få si det selv…
Så er det turen for neste par på bilen og her skal det bli litt annerledes pga tykkelsen på spaceren.
Her skal vi integrere 2 sett med huller hvor det ene er for å få spaceren mellom nav / felg og det andre for å feste hjulet til spaceren med egne ”studs ”

Her ser vi utboring med 2 sett med huller med 45 gr mellomrom på samme boltsirkelen.
Bolten som skal presses inn i spacern fra baksiden trenger å bli forsenket inn 5 mm for å ligge under anleggsflaten mellom nav / spacer

Da er alle huller boret og resultatet blir da :

Nå ser vi hvordan ”stud`en ” skal presses inn i spacerens bakside og har fått tilpasset press-passning slik at den sitter skikkelig.

”stud en ” er av skikkelig høy kvalitet og beregnet for løpsbruk.
Den presses til slutt inn slik :

Og på baksiden ligger ”stud`en ” finfint under anleggsflaten

Når stud`en er ferdig lagt inn ser det slik ut på fremsiden

På fremsiden må vi ta bort gods slik at vi kan få satt inn mutter og skive for å få festet spaceren på navet.

Ett nytt lite program knottes inn , ny fres i spindelen og vips lager maskinen ett stort nok hull slik at vi får plass til mutter og pipe utpå til å stramme dem med.

Vi sjekker med pipe og ser at den får plass

En liten sjekk på navet for å se at alt stemmer og det gjør det og ser da slik ut :

Når alt sponet er sopet bort , alle små alu-fliser i fingrene er plukket ut og roen senker seg i lokalet kan en sette seg ned å nyte synet av 4 små vidundelige Alu-klumper i form av nye spacere som skal tåle en støyt og forhåpentligvis gjøre jobben i mange år

En slik liten operasjon er jo greit å se på som eksempel hvis en selv skulle ha behov for en mer spesiell løsning for ens bil
En kompis med litt utstyr og litt hobbytid og vips kan en trylle frem de herligste små dingser for store og små biler.