Tenkte jeg skulle opprette en prosjekttråd her for og dokumentere fremdrift på prosjektet og forhåpentligvis få litt hjelp ettersom mine boblekunnskaper ikke er så store enda. Kjøpte bilen like før jul etter å hatt lyst på en boble i flere år, og plutselig hadde jeg litt ekstra penger på konto og kom over et fint eksemplar på finn ikke så langt unna der jeg bor

Bobla er en 65 modell 1200 som har vært avskiltet siden 1987 og stått lagret på en låve frem til 2007 da forrige eier kjøpte den.
Bilen er, så vidt jeg kan se, mer eller mindre helt original og plana er og holde den akkurat slik fremover. Eneste jeg vurderer er et sett med felger etter som stålfelger ikke er det vakreste jeg vet

Kjøpte prøveskilter for ikke så lenge siden og fikk prøvekjørt den en tur for og få en oversikt over tilstanden og hva som må repareres på den. Feil jeg har oppdaget så langt:
-gåent for og baklys, sikkert bare pærene.
-blinklys blinker sakte eller ikke i det hele tatt, blir bedre med litt turtall på motoren eller skikkelig ladet batteri.
-motoren drar litt dårlig på lave turtall og reagerer dårlig på gasspådrag. Trenger litt tid på seg etter at du gir gass før den begynner og øke turtallet skikkelig. Dette ble bedre jo lengre jeg kjørte, så mulig det vil komme seg etterhvert.
-bremsene er dårlige greier. I starten så dro den merkbart til venstre, men etterhvert begynte pedalen og gå helt til bunns med lite bremsekraft.
-på motsatt side av wiren på gasspjeldet er det et slags hjul som endrer diameter etter som det dreier rundt. Er sikkert noe opplegg for og øke tomgangen på kald motor. Denne henger helt løs og gjør at turtallet på tomgang blir ekstremt høyt, har for nå bare bundet den fast med en hyssingstump slik at den ikke øker turtallet i det hele tatt.
Ellers ser bilen ut til og være i grei stand, starter meget lett (forrige eier byttet alt av tenningsdeler på motoren) og har ikke noe rustangrep ser det ut til.
Planen nå er og ta en totaloverhaling av bremser og bytte absolutt alt av deler der. Motor trenger sikkert også en liten justering for og gå skikkelig under belastning. Trenger forresten disse motorene blybensin/blyerstatning ?
Noen som har forlsag til hvor jeg burde handle deler til bilen ?
Her er litt bilder av bilen: