KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #30 på: april 04, 2008, 17:24:35 pm » |
|
Hvem selger "Big-foot" løftere til t 4.
Fikk tak i ett sett "NOS" CB løftere som ike produseres lengre . ellers har GWD ??trur jeg noen dyyre. Kjell AAen har fått inn en batch nå med smørehull.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #31 på: april 04, 2008, 17:26:59 pm » |
|
DEn øverste så jeg litt på i natt  en engelsk bygd. den er ganske lik den jeg kommer til å bygge, de andre er noe helt annet.... ser han engelskmann ikke har kjøledeksler over topper/cyl. Det vil jeg ha , da all kjøling er god kjøling 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #32 på: april 05, 2008, 02:00:22 am » |
|
fikk gjort en del på En av toppene i kveld Fant en bra org VW bytte topp. blåste den, TIG sveisa hulla og gjenget opp til blindskruer/plugger av kjølekanaler. Jeg spente fast en sylinder mot anlegsflate i ett forsøk på att anlegsflaten ikke slår seg. Vet ikke om det er nødvendig , men slo seg ikke. Innsug/eksos porter fikk en runde med fresen.  begynnt på innsugene , borret styrepinner og forsenket hulla slik att de kan "match portes" uten å komme ut av posisjon   etter sveis  Pusset over med børste  SLipt ned sveis   
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Notch67
Supermedlem
    
Innlegg: 551
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #33 på: april 05, 2008, 02:02:30 am » |
|
Hvordan er materialet i toppene? Er det alu eller må man ha spesial-tilsetning?
|
|
|
Loggført
|
Patina er for fattigfolk.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #34 på: april 05, 2008, 02:05:23 am » |
|
er vel en alu legering..men jeg bruker bare "vanlig" tilsats tråd ...Fra Biltema...vet ikke om den er god nok??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #35 på: april 05, 2008, 02:06:31 am » |
|
EDIT *forandring i planer*
|
|
« Siste redigering: november 04, 2010, 00:14:03 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #36 på: april 05, 2008, 03:06:35 am » |
|
Ting tar form. Tøft. Dette med innsug. Hvordan hadde det funka med ett slikt oppsett istedet? Litt plassbesparende, bedre flow (?) og grommere utseende 
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #37 på: april 05, 2008, 10:28:57 am » |
|
Du er bare utrolig dyktig! Blir spennende å se om det blir nok kjøling til toppene. Bruker du sirkulasjons pumpe fra MB eller BMW?
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
notchback
Supermedlem
    
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)
DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!
|
 |
« Svar #38 på: april 05, 2008, 10:56:06 am » |
|
Knall bra tråd dette  .
|
|
|
Loggført
|
69 Race Vw Fastback. 71 israce Boble. 01 Citroen Saxo. 00 Mercedes vito 110 cdi. 15 Volkswagen E-UP.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #39 på: april 06, 2008, 00:04:41 am » |
|
ellers skal jeg prøve dette opplegget på innsug. ett oppsett på hver side.  Hadde samme planer en periode, men har fått kommentarer på at pga tenningsrekkefølga i VW motoren blir det ujavn avstand mellom hver trykkpuls (åpning av ventil) med et slikt oppsett. Antar wbx har samme tenningsrekkefølge som std T1. Poenget er at dette plenumet vil se to pulser, så venter den i to perioder, så kommer det to pulser igjen. Siden hver av sylindrene da sannsynligvis vil se et forskjellig trykk i plenumet, siden det har tatt ulik tid å bygge seg opp fra siste sylinders fylling, og det blir da vanskelig å få dette til å gå pent/skikkelig. Hva med et utlikningsrør spm går på tvers av motoren for å utjevne dette? En annen løsning er å lage ny veiv og kam med ny tenningsrekkefølge, men det blir kanskje litt i overkant med jobb, selv for deg :-) Hadde vært interessant å prøve, uansett, siden jeg tror de som kom med denne teorien ikke hadde testet dette ut i praksis.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #40 på: april 06, 2008, 00:18:44 am » |
|
ja har hørt det samme . kan jo lage ett utlignings rør for å være sikker. men tenkte kanskje det plenumet ville utligne noe av pulsene. nå er jo dette innsprut så benzinmengden blir jo konstant uansett pulser.lufta kommer vel inn uansett. Skal lage utlignings rør til vacum opptrekket uanset så da blir det større diameter på dette.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #41 på: april 06, 2008, 00:25:32 am » |
|
spennende. som du kanskje har sett på tråden min, sliter jeg med plass til plenum på mitt oppsett, så dette er kanskje en vei å gå.
Stå på videre
|
|
« Siste redigering: april 06, 2008, 13:16:03 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #42 på: april 06, 2008, 00:33:16 am » |
|
EDIT *forandring i planer*
|
|
« Siste redigering: november 04, 2010, 00:14:35 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Thunderbolt
Nybegynner

Innlegg: 35
Bosted:
|
 |
« Svar #43 på: april 06, 2008, 00:47:21 am » |
|
Kult prosjekt! Hva slags ventilfjører skal inn og hva har du brukt i tidligere motorer? Org.Wbx?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #44 på: april 06, 2008, 00:50:33 am » |
|
Mest mulig WBX deler ja  Stempler, råder , veiv..topper, fjører ,innsugsdeler, innsprut..tenning , sirkulasjons pumpe. varmeregister fra bakre varmeapparat som radiator.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
pungar
Medlem
  
Innlegg: 247
Bosted:
Er du i tvil, GI GASS!
|
 |
« Svar #45 på: april 06, 2008, 08:40:00 am » |
|
Tøft prosjekt du har her. Ang innsugsmanifolder, ville jeg prøvd å få litt lengde på rørene etter plenum, da dette øker momentet på lavere turtall. Det aller beste hadde vel vært å ha et plenum.. Kanskje ett plenum fra volvo 240 kunne gjort nytten? Bare et forslag med tanke på kjørbarhet. Men for all del, disse detaljene er nok litt oppskrytt.
|
|
|
Loggført
|
vw T2 pickup 1600, 75mod Lada 1500s 76mod Ford Cortina 1600 70mod Audi 80 1,8 16vt, 90mod
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #46 på: april 06, 2008, 10:10:37 am » |
|
Org er det jo laaaange rør og plenum i midten. men også en veldig "sløv"kam Nå blir det hissigere kam og tenkte kanskje kortere rør ville vær gunstigere høyere opp i turtall der effekten blir 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
notchback
Supermedlem
    
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)
DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!
|
 |
« Svar #47 på: april 06, 2008, 11:11:37 am » |
|
Jeg har to plenum, har ikke noe problem jeg.
hvor langt slag går det i wbx blokka?
|
|
« Siste redigering: april 06, 2008, 13:07:55 pm av notchback »
|
Loggført
|
69 Race Vw Fastback. 71 israce Boble. 01 Citroen Saxo. 00 Mercedes vito 110 cdi. 15 Volkswagen E-UP.
|
|
|
notchback
Supermedlem
    
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)
DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!
|
 |
« Svar #48 på: april 06, 2008, 11:15:07 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
69 Race Vw Fastback. 71 israce Boble. 01 Citroen Saxo. 00 Mercedes vito 110 cdi. 15 Volkswagen E-UP.
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #49 på: april 06, 2008, 13:15:34 pm » |
|
to VIKTIGE forskjeller på ditt oppsett, Notchback, og det K&K og jeg har diskutert, er at du har turbo, og du har jo i praksis ett plenum med det svære røret på tvers, mine kommentarer var rettet mot et NA oppsett og ett spjeldhus på hver side.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
notchback
Supermedlem
    
Innlegg: 637
Bosted: Buvika (Trondheim)
DÆVEN , ENN Æ DA!!!!!
|
 |
« Svar #50 på: april 06, 2008, 13:53:39 pm » |
|
to VIKTIGE forskjeller på ditt oppsett, Notchback, og det K&K og jeg har diskutert, er at du har turbo, og du har jo i praksis ett plenum med det svære røret på tvers, mine kommentarer var rettet mot et NA oppsett og ett spjeldhus på hver side.
ååå, ok 
|
|
|
Loggført
|
69 Race Vw Fastback. 71 israce Boble. 01 Citroen Saxo. 00 Mercedes vito 110 cdi. 15 Volkswagen E-UP.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #51 på: april 06, 2008, 19:07:30 pm » |
|
ja det er vel noe trykk uligningsbokser eller noe... vet ikke helt hvor mye de gjør i forksjell , men ser kuult ut 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #52 på: april 08, 2008, 00:00:45 am » |
|
EDIT *forandring i planer*
|
|
« Siste redigering: november 04, 2010, 00:15:07 am av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #53 på: april 14, 2008, 23:41:17 pm » |
|
da har riktige spacere kommet i hus Stor tak til H-mek! PS hvis noen har ett sett/en side med pinnebolter til syl topp/wbx rimelig så hyl ut. Blir en liten pause i prosjektet nu da jeg fant ut det kun er ca 1.5mnd til Bøgrun..og har en variant som skal pleies litt. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #54 på: april 15, 2008, 00:35:41 am » |
|
Hvorfor labbe rundt med plenum når et spjell pr rør funker så mye bedre? Er det pga luftmengdemåler eller noe? Mys litt under panseret til han kompisen din med M3.
Skal du være virkelig tøff bruker du fire kamera blendere.... Knoten Instamatic...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #56 på: april 15, 2008, 15:19:05 pm » |
|
Kult bygge! Uvandt å se deg gå for NA  Enn så lenge... 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #57 på: april 15, 2008, 15:22:28 pm » |
|
Hvorfor labbe rundt med plenum når et spjell pr rør funker så mye bedre? Er det pga luftmengdemåler eller noe? Mys litt under panseret til han kompisen din med M3.
Skal du være virkelig tøff bruker du fire kamera blendere.... Knoten Instamatic...
Tanken var forhåpentligvis å dempe pulsen noe til mengemålerene.De har jo en innbygget "mekansime" mot dumper/pulser ; en potmeter/motstands bro som skal kompensere for dette. M3'n bruker jo MAP sensor og sekvensiell sprut med kamsensor +++ så den er litt mere avansert...kan man si. trur de fleste som bruker "flapperdoorstyle" mengdemåler har ett form for plenum.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #58 på: april 16, 2008, 17:40:30 pm » |
|
Johannes hadde en måte å få til kamsensor som var ganske kul, han brukte en fordeler uten innmat med optisk bryter. Den var av typen med fire vinger på rotoren. Med tre avkappede vinger så ble hele fordeleren til en kam sensor... ganske kult.
|
|
« Siste redigering: april 16, 2008, 19:48:19 pm av JHU »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #59 på: april 16, 2008, 18:30:56 pm » |
|
den originale WBX fordeleren som har hall giver har jo en slik giver under rotor med 4 vinger faktisk eller 4 utsparringer om du vil
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
|