Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« på: mars 07, 2011, 17:15:21 pm » |
|
Hvordan skal dette kobles når nye dynamoen har innebygd relé? Er det så enkelt som å fjerne reléet og koble ledningene videre? Slik det viser på bildet nå er sånn det har stått i bilen fra før med gammel dynamo uten eget relé. Hvordan skal jeg koble dette nå når relé bokse skal vekk?
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #1 på: mars 07, 2011, 17:22:35 pm » |
|
På thesamba finnes alt slags koblingsskjema. Bruk et til en 1974 modell eller deromkring så finner du nok ut av det. Sliter selv med masse elektriske spørsmål med min bil men etter ei pils, pc i garasjen og litt fundering så kommer det seg som regel. http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt2.php
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: mars 07, 2011, 17:24:15 pm » |
|
Takk Kjetil, håper derimot at noen har konkret erfaring med å bytte til nyere dynamo og vet hvordan dette skal kobles...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #3 på: mars 07, 2011, 17:28:05 pm » |
|
Ut ifra bildet så ser det ut som om du har veskelstrømsdynamo! Og da har vell ikke du rett relee? For det som sitter der nå er jo for vanlig likestrømsdynamo? Mulig det jeg sier nå, er helt på jordet men... Dersom du har innebygget relee, så burde det jo bare være og koble videre tilbake til batteri 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: mars 07, 2011, 17:28:33 pm » |
|
jeh hadde relé under baksetet.. samme greia.
spleis + med pluss og - med -
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: mars 07, 2011, 17:29:56 pm » |
|
Stemmer det Rikard, på min gamle motor var dette riktig relé, men på nye motoren nå med vekselstrømsdynamoen så mener jeg at dette skal bort. Og det er det jeg ønsker å koble riktig på første forsøk :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: mars 07, 2011, 17:30:42 pm » |
|
årsmodell på bilen?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: mars 07, 2011, 17:30:57 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #8 på: mars 07, 2011, 17:33:24 pm » |
|
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_toaug57.jpglille ledningen går rett i dashen store (+) går rett til batteri og starter
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: mars 07, 2011, 17:35:35 pm » |
|
Ok så ene går til ladelampe og andre til starter... altså en ren viderekobling...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #10 på: mars 07, 2011, 17:37:34 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: mars 07, 2011, 17:42:38 pm » |
|
Takk, det var slik jeg tenkte som følge av det som ble sagt over. Jeg må visst lære å bruke søkefunksjonen :-D
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
|