Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« på: desember 03, 2007, 10:32:47 am » |
|
Jeg trenger hjelp fra noen som kan rette ut en enkelt bulk i panseret mitt. Noen som kan hjelpe der ute? Jeg tinnsparkler selv, trenger derfor kun hjelp til selve bankingen.
Dette er antageligvis en smal sak for rett person.
|
|
« Siste redigering: desember 03, 2007, 10:54:12 am av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #2 på: desember 05, 2007, 01:36:41 am » |
|
Legg ut et bilde av bulken da, så vi kan se vanskelighetsgraden.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: desember 05, 2007, 01:44:40 am » |
|
hammer , mothold. forsiktig banking utenifra og innover mot senter. sparkel/tinn resten
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #4 på: desember 05, 2007, 10:53:27 am » |
|
Jeg prøver alltid å "presse" bulken nærmere rett først, og så slår jeg meget forsiktig slik som Knoten sier, og bruker hammeren på en "slepende" måte, vekk fra der det har blitt for mye plate (bulk).
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #5 på: desember 05, 2007, 21:43:37 pm » |
|
Her er bulken. Jeg har ikke særlig lyst til å begi meg utpå denne egentlig... Har retta mange småbulker tidligere, men denne skremmer meg litt. Spesielt fordi dette er et splittpanser jeg nødig vil ødelegge.
|
|
|
|
Taj
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: desember 05, 2007, 22:29:21 pm » |
|
Hei! Dette er en så lite komplisert bulk at her vil en god oppretter kunne med kun en bra hammer og mothold, greit kunne rettes nesten uten at du skal trenge å sparkle etterpå. Du skal hvertfall slippe å bruke tinn. Bør ikke koste deg mange kronene om du tar med deg panseret løst (evt hele bilen), til et oppretterverksted. Evt. kan du prøve selv ved å presse et mothold opp på baksiden (undersiden av bulken) og så banker du med flatsiden på hammeren på "ryggen" dvs i ytterkanten av bulken. Prøv litt forsiktig i begynnelsen og se hvordan fasongen forandrer seg. Lykke til  Mvh Trond
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Luftvw
Seniormedlem
   
Innlegg: 277
Bosted: Noreg
|
 |
« Svar #7 på: desember 14, 2007, 23:00:07 pm » |
|
Hei en liten guide line: Før du begynner bare å banke på er det viktig å vurdere om mettallet har strekkt seg ved bulken. I dette tilfellet ser det ut for at det ikke er strekt metall. Da er det viktig å ikke plassere motholdet rett på bulken men ved siden for å låse det som er bra(bilens form).Er du heldig kan da hele bulken være rettet ut på bare få slag.Feil plasserer du motholdet strekker du metallet og da blir det ikke pent og du har et nytt problem. Det er veldig viktig å være bevist på hvert eneste slag og krever mye trening og erfaring.Lykke til. 
|
|
|
Loggført
|
Folkevogn er kjerra!
|
|
|
VW1303
Supermedlem
    
Innlegg: 1280
Bosted: Sør-Odal Hedmark
|
 |
« Svar #8 på: desember 15, 2007, 23:46:28 pm » |
|
Ja den bulken der ser ikke så ille ut. Jeg tror du fikser denne lett selv vist du er litt forsiktig og tar deg den tiden det tar. Nytter ikke stresse med slikt arbeid. Men som andre her sier så er det viktig med mothold og hammer tilegnet dette formålet. Kjøp deg ett sett med hammere og mothold til karoseri arbeid, koster ikke mange kronene på Bilextra eller Torshov bilrekvisita.
Jeg har selv retta panseret på min 1302. Det var veeldig mye verre en dette du har. Det var små bulker og nesten bølgete hele panseret, var nesten bare kanten på midten og sidene som var nogen lunde rette. Men det ble bra til slutt etter veeeldig mange timer med retting og finsparkling .
Lykke til
|
|
« Siste redigering: desember 15, 2007, 23:48:18 pm av VW1303 »
|
Loggført
|
Drømmer om Toyota Corona Mark2 Coupe. Har du eller vet om noe, så si ifra. 1992 Bmw E36 Coupe 318 IS 1995Bmw E36 Coupe 325. Prosjektet til dama VW 1302 1971 Gatebil VW 1303 S 1974 Prosjekt VW 1303 S BIG VW 1302 1971 Byttet mot BMW E36 318i 1991
Thomas 95 78 29 51
|
|
|
|