mai 04, 2025, 23:37:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Jomfruelig buggy-eier med nybegynner-spørsmål.  (Lest 1039 ganger)
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« på: mars 20, 2011, 00:28:45 am »

Hei! Gikk just gjennom en tidlig 30-årskrise og kjøpte meg 66`buggy. Forrige eier hadde byttet ut den originale 1300'n med en 72' 1600 twinport med tilhørende girkasse. Det han sa ved salget var at bilen trengte en ny foring foran på girkassen, da denne lå og slo metall mot metall ved gasspådrag. Jeg har ikke fått kikket noe nærmere på dette, da bilen står vinterlagret i en garasje uegenet for skru-jobber, men etter å ha sondert litt på nettet har jeg vel kommet fram til at det nok er foringen rundt nesekonen som er borte. Mitt spørsmål er da om denne kan byttes uten å ta ut både girkasse og motor og er det eventuelt noe annet som bør byttes i forbindelse med girkassa i samme slengen?..Pakninger på og rundt motoren ska visstnok være nye! Jeg lurer også på om det bare var "plug and play" å sette inn en 72' motor og kasse i et 66' karosseri? Eller burde det vært byttet til andre girkassefester e.l? Godt mulig at forrige eier hadde god peiling, men man vet jo aldri heeelt sikkert!  Blunker

Til slutt lurer jeg på hva som er fornuftig tomgangsturtall når man starter kald motor? Min går opp til mellom 2-og 3000 omdr. Syns det virker litt mye. Men når jeg slipper den ned under 2000 ved å vippe på choke-trappen,så hoster den og dør. Mulig det er dumme spørsmål. Jeg har aldri hatt bil eldre enn 1980 før!  Blunker
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: mars 20, 2011, 11:30:34 am »

2-3000 i "tomgang" er ikke normalt selv med choken på. På varm motor skal det være 8-900 og choken skal ikke dra dette opp mer en noen få hundre. Jeg vil tippe du har noe rusk i forgasseren eller at det suges noe falsk luft inn et sted mellom forgasser og topper. Er det noen slangetilkoblinger på innsuget som ikke er tettet?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Hagbart
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted:



Vis profil
« Svar #2 på: mars 23, 2011, 20:50:13 pm »

Høres sannsynlig ut med falsk luft,ja! Søkte litt rundt og fant denne sida:
http://www.vw-resource.com/air_inleakage.html
Sånn hvis noen andre nybegynnere skulle støte på samme feilen. Har vært på biltema og kjøpt startgass, så skal se om jeg kan få feilsøkt litt snart.
Takk for tips! :-)
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!