mai 04, 2025, 12:37:55 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Lett overhaling av 1600 motor  (Lest 1822 ganger)
TEL64
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Dokka


Vis profil

« på: mars 23, 2011, 09:46:33 am »

Trenger litt kyndig hjelp her.

Tok igår ut motoren av min 73 Doka, det ser ut som en T1 motor. 1600ccm. Den har startet, men ikke gått rent. Tenkte å se litt over den mens den var ute. Demontere og rengjøre alt utenfor blokka, samt bytte alle pakninger. Hva anbefaler dere. Hadde håpet å ikke åpne blokka men resten. Lurt å skifte stempelfjærer og pakninger rundt om? Er det vanskelig, jeg har null erfaring..
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: mars 23, 2011, 09:59:00 am »

Hvis der ingen endeslark er i den er der vel ikke den store grund til at åbne blokken. Hvis den ikke spiser olie og der er kompresjon nok på alle cylindrene og den ikke lækker olie fra stødstængerne trenger du ikke nødvendigvis at tage toppene af heller.

MEN, med det sagt er det piece of cake hvis du har en stempelringklemme, momentnøkkel, et sæt søgerblade og komplet pakningssæt med nye stødstænger og en tube flydende motorpakning (du får alt du trenger hos Unneberg)
Jeg har akkurat sat en 1600 motor sammen, og skulle nok have byttet stempelringe, men men.
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
TEL64
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Dokka


Vis profil

« Svar #2 på: mars 23, 2011, 10:30:13 am »

Ok, jeg har litt lyst til å skru litt, og det hadde vært veldig greit å få rengjort alt, da må jeg nødvendigvis demontere. Finnes det en "how to" oppskrift på nettet med litt bilder?
Loggført
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: mars 23, 2011, 12:57:59 pm »

Køb dig denne, den har hjulpet mig masse.
http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=0895862255

Har haynes verksteds manualen i tilleg, men den røde er fin  Blunker
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: mars 23, 2011, 13:08:41 pm »

Hvis formålet bare er å vaske ville jeg heller tatt med longblocken et sted hvor du har tilgang på varmtvanns høytrykk. Saus motoren inn med vaskemiddel et par dager i forveien. Er ikke no vits å skru fra hverandre hvis formålet er å rengjøre utvendig. Ta en komp test (helst en cylinder leak down test). hvis den er bra trenger du ikke ta fra hverandre motoren. Hvis du ikke har veldig LYST da.
Loggført
TEL64
Medlem
***
Innlegg: 132
Bosted: Dokka


Vis profil

« Svar #5 på: mars 23, 2011, 14:51:54 pm »

Da er boka bestillt!
Loggført
Sander
Seniormedlem
****
Innlegg: 284
Bosted: stavenger


Das Auto...


Vis profil
« Svar #6 på: mars 23, 2011, 17:06:54 pm »

Da er boka bestillt!

Dette er et godt kjøp! Har den liggende jeg også, mye fine bilder og beskrivelser!
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #7 på: mars 23, 2011, 17:28:00 pm »

Høytrykkspyling og longblock tror jeg ikke er en god idé. Vann under trykk kommer inn overalt! Og vann inne i blokka er lite smart.
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #8 på: mars 23, 2011, 19:20:31 pm »

Må selvsagt tette alle hull først. Så litt olje i plugghullene etter vasken. Og oljeskift. Så tror jeg det går helt fint, såfremt motoren blir startet innen rimelig tid.

Høytrykkspyling og longblock tror jeg ikke er en god idé. Vann under trykk kommer inn overalt! Og vann inne i blokka er lite smart.
Loggført
Anders Røsåsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia



Vis profil
« Svar #9 på: mars 24, 2011, 17:58:28 pm »

Høytrykkspyling og longblock tror jeg ikke er en god idé. Vann under trykk kommer inn overalt! Og vann inne i blokka er lite smart.

det har fungert helt fint for meg i 2 tilfeller Glad men skal motoren lagres er ikke dette og anbefale.
Bare pass på og få den sammen igjen eller tørket i aller nermeste fremtid Blunker

men om motoren har begynt og fuske og gå urent hadde jeg ikke plukket den fra hverandre, da er det mye bedre og heller shine den litt, vaske og nye pakninger der det lar seg gjøre, sett sammen juster ventiler, putt den i bilen og juster tenning og gasser, god tur Osteaktig
Loggført



VW 1300 69 (Grøfterenser`n)
VW 1303S automatic 73 (SOLGT)
VW 1200 Jeans 73 (SOLGT)
VW 1200 65
VW T2 Bay 1975
VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!