Hei! Gikk just gjennom en tidlig 30-årskrise og kjøpte meg 66`buggy. Forrige eier hadde byttet ut den originale 1300'n med en 72' 1600 twinport med tilhørende girkasse. Det han sa ved salget var at bilen trengte en ny foring foran på girkassen, da denne lå og slo metall mot metall ved gasspådrag. Jeg har ikke fått kikket noe nærmere på dette, da bilen står vinterlagret i en garasje uegenet for skru-jobber, men etter å ha sondert litt på nettet har jeg vel kommet fram til at det nok er foringen rundt nesekonen som er borte. Mitt spørsmål er da om denne kan byttes uten å ta ut både girkasse og motor og er det eventuelt noe annet som bør byttes i forbindelse med girkassa i samme slengen?..Pakninger på og rundt motoren ska visstnok være nye! Jeg lurer også på om det bare var "plug and play" å sette inn en 72' motor og kasse i et 66' karosseri? Eller burde det vært byttet til andre girkassefester e.l? Godt mulig at forrige eier hadde god peiling, men man vet jo aldri heeelt sikkert!

Til slutt lurer jeg på hva som er fornuftig tomgangsturtall når man starter kald motor? Min går opp til mellom 2-og 3000 omdr. Syns det virker litt mye. Men når jeg slipper den ned under 2000 ved å vippe på choke-trappen,så hoster den og dør. Mulig det er dumme spørsmål. Jeg har aldri hatt bil eldre enn 1980 før!