king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« på: mars 29, 2011, 10:30:24 am » |
|
Feste med pop-nagler eller skruer? Pulverlakkere eller tradisjonell lakk? Hengslene vil jo stå å rubbe mot hverandre. Tar jeg ut "splinten" for lakkering eller ei? Andre tips fra noen som har gjort det?
Mvh, Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #1 på: mars 29, 2011, 10:33:48 am » |
|
Hvilke hengsler på bilen er det du mener? er jo flere hengsler på en boble
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: mars 29, 2011, 12:20:26 pm » |
|
Alle på dørene forran.M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #3 på: mars 29, 2011, 12:59:36 pm » |
|
Bruk iallefall ikke pop-nagler.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #4 på: mars 29, 2011, 13:39:00 pm » |
|
Du må vel i de fleste tilfeller skru i a-stolpen og sveise i døra, men hvorfor bytte hengsler?
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #5 på: mars 29, 2011, 13:41:53 pm » |
|
Sveise i døra. Takk. Tenkte å bytte fordi døra subber litt i kanalen, og det er noe slark.M
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #6 på: mars 29, 2011, 13:45:09 pm » |
|
Hei Hvis du skal ha bytta bolter så kan jeg gjøre det + grunne hengslene Eventuelt lage nye dørbolter på mål hvis de er ikke  Mags Kan leveres Asker. 90508914
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #7 på: mars 29, 2011, 13:49:11 pm » |
|
Hengslen er originalt "naglet" til døra. Har aldri sett at det er blitt like pent som originalt, bedre å bore opp hengslene og sett i overdimensjon pinne. Mye lavere vanskelighetsgrad også.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #8 på: mars 29, 2011, 13:52:24 pm » |
|
Sveise i døra. Takk. Tenkte å bytte fordi døra subber litt i kanalen, og det er noe slark.M
Du bytter ikke hengsler av den grunn, åpne opp døra halvveis og løft den opp av all den krafta du tør å bruke på den, riv og røsk! Juster så inn slakken. Vips..! (Det er sånn jeg justerer dørene på vraka mine i alle fall, funker hver gang) Med mindre pinnen er sliten, som JHU nevner. Men jeg har aldri vært så fin på det  I så fall ringer du Mags!
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: mars 29, 2011, 21:55:45 pm » |
|
Finns også en prosesyre fra VW om hvordan du justerer døra/karosseriet, hvis du ikke har slakk.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #10 på: mars 30, 2011, 09:34:47 am » |
|
Finns også en prosesyre fra VW om hvordan du justerer døra/karosseriet, hvis du ikke har slakk.
Men så fortell da, din nisse 
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: mars 30, 2011, 10:21:43 am » |
|
Sveise i døra. Takk. Tenkte å bytte fordi døra subber litt i kanalen, og det er noe slark.M
Du bytter ikke hengsler av den grunn, åpne opp døra halvveis og løft den opp av all den krafta du tør å bruke på den, riv og røsk! Juster så inn slakken. Vips..! (Det er sånn jeg justerer dørene på vraka mine i alle fall, funker hver gang) Med mindre pinnen er sliten, som JHU nevner. Men jeg har aldri vært så fin på det  I så fall ringer du Mags! Man of my heart! 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: mars 30, 2011, 10:26:52 am » |
|
De justeringer som finnes på karosseriet for (indirekte) justering av døråpninger, er bolten i bakre hjulhus som som går gjennom en gummikloss ned mot støtdemper "tårnet". Og karosserifestet ned på forstilling kan nok også manipuleres for å endre døråpninger (gummi foring der også). Om døra sagger så er nok trikset å stramme under tanken, eller å løfte bak. Overlater resten til han andre nissen 
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #13 på: mars 30, 2011, 10:47:06 am » |
|
Det er mange nisse er på berget 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #14 på: mars 30, 2011, 10:58:44 am » |
|
Kongsberget
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #15 på: mars 30, 2011, 11:54:28 am » |
|
De fleste Nisser er jo i Vestfold da dine Nissefar  du er jo full gang å spare til sjegg nå da
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
|