Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: april 03, 2008, 11:04:06 am » |
|
Jeg er ingen motorguru, har delt opp og overhalt, men stort sett alltid holdt meg til originalmotorer.
Jeg har bestillt følgende:
1915 longblock fra vwparts.net New factory dual oil pressure relief case with case savers. Forged (not cast) counterweighted crankshaft for maximum strength and performance. New main bearings, rod bearings and dual thrust cam bearings. Engle high performance camshaft and gear (your choice of size). Forged Mahle pistons and barrels with heavy duty snap rings. New high quality lifters, high performance steel pushrods, New 40 x 35.5 racing heads with stainless valves, high rev springs and heavy duty retainers. Solid rocker shafts with swivel feet adjusters. Brand new forged chromoly eight doweled flywheel lightened to 12 lbs. Cool tin, lock nut kit and stainless valves covers. All Vee Dub Parts Unlimited High Performance longblocks are balanced and blueprinted.
Har i tillegg bestillt nytt kjøleblekk, viftehus og nye Weber IDF44. Skal kjøre 009 fordeler og Empi Tuck away anlegg på motor. Skal kjøre doghouse og full flow system på den.
* Har mer eller mindre bestemt meg for Engle 120 på denn motoren men er litt interessert i synspunkter her.
* Hvor skal jeg få dem til å legge kompresjonen, 9,5:1 ? Er ute etter en sprek gatemotor med en del bunndrag. Men vil ikke at den skal slites i stykker ?
* Hva med porting av topper ? det er John hos vwparts som skal bygge den for meg.
Anyone ?
|
|
« Siste redigering: april 03, 2008, 15:25:33 pm av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #1 på: april 03, 2008, 19:25:35 pm » |
|
ingen svar, lurer på om jeg bare skal gå for Engle 120 kammen og 9,5:1 i kompresjon. Er det for høyt ?
|
|
« Siste redigering: april 03, 2008, 20:05:45 pm av Kjetil L »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Karmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg
|
 |
« Svar #2 på: april 03, 2008, 21:47:28 pm » |
|
Dette er vanligvis ting som han som setter sammen motoren din kan gi deg anbefalinger om. Inkl i prisen syns jeg.
Jeg kan legge til at jeg kjenner John personlig, han er en dyktig og hyggelig fyr.
|
|
« Siste redigering: april 03, 2008, 22:17:41 pm av Karmann »
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #3 på: april 03, 2008, 21:55:23 pm » |
|
Enig med Karmann . Står jo ingenting om merke/kvaliteten på delene her , eller hvor mye man kan belaste dette med . 120 kammen er jo ok og 9 -9,5 i komp er vel heller ikke "helt vekke".. Må bli opp til bygger , sikkert mye erfaring disse ... Vi ønsker alle at motoren skal holde noen mil + mye effekt , ikke sant !!!! Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #4 på: april 04, 2008, 08:59:00 am » |
|
Jeg stoler på John, men han lot det være opp til meg å bestemme kam og komp. Jeg har ikke så god peiling, derfor denne tråd. Uansett, jeg har foreslått engle 120 og 9,5:1 i komp så får jeg se hva de sier.
Virker som om de vet hva de gjør de gutta der. Men et helvete å få tak i dem på mail, til dels også på telefon.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #5 på: april 04, 2008, 22:22:02 pm » |
|
Amerikanere generelt er livredd for høy komp er mitt inntrykk. Kombinasjonen lavoktan bensin og 35+ om sommeren er ikke ideelt for høykomp motorer...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #6 på: april 17, 2008, 03:25:23 am » |
|
9,5 kan du fint bruke i Norge. Men om du skal kjøre 120 kam så bør du be om doble fjærer eller "130 psi in the seat"... "high rev spings" kan sikkert være både enkle og doble.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|