1200 er latterlig dyrt. finnes garantert flere firmaer som gjør det for rundt 500,- tenker jeg.
men når man krymper filmen, så gjør jeg det hvertfall slik:
grov kutt filmen etter ruta ( overkapp )
pudre ruta med talkum el liknende på utsia og legg en våt stripe ( vann, monteringsveske, såpevann etc ) på hver side fra bunn til topp.
begynn å varme filmen fra midten og ut mot sidene. temperatur er avhengig av krumminga på ruta.
da ender du etter hvert opp med en film som er ferdig tilpassa rute formen.
når ruta er ferdig krympa, er du klar for å renkutte filmen. lett måte å gjøre det på, er å fukte hele ruta på utsia, legg ferdig krympa filmen imot. deretter er det kjekt å ha en sterk lyskilde inni bilen som lyser utover, slik at du ser hvor du skal kappe filmen for at den skal passe best mulig.
rengjør deretter insiden av ruta utrolig godt / etter beste evne.
jeg brukte en " rulle " teknikk. der man etter å ha krympa filmen, drar av litt og litt av beskyttelsesfilmen mens man sprøyter på med såpe / monteringsveske og så legger beskyttelsesfilmem tilbake mot solfimen igjen. når all beskyttelsesfilmen har vært av og på igjen, ruller du sammen filmen så stramt du kan, ( blyant tykkelse )
når da innsia av ruta ( der du skal montere filmen ) er rengjort, så dynker du på med mer fuktighet og legger filmen mot. deretter drar du enkelt av beskyttelses filmen i ene hjørnet og drar / trekker / ruller på filmen på ruta.
når du har dratt av beskyttelsesfilmen helt, drar du lett over med en " skrape ". når du er helt sikker på at filmen sitter riktig på ruta ( tenker da på hjørner og kanter ) begynner du fra midten og drar ut mot hver side. gjenta dette til du føler at filmen sitter godt og at du har dratt ut all luft / fuktighet mellom film og glass.
legg gjerne litt fukt på filmen før du drar den ut. men som sagt, billig film blir lett ripete når man er i denne fasen.
håper dette gjør ting litt klarere...? er som med mye annet. skal det bli skikkelig, så er det grunnarbeidet som teller

jeg er, hvertfall ifølge diverse papirer, autorisert solfilmsmontør. så da håper jeg jo igrunn at jeg vet hva jeg driver med. men er mye forskjellige teknikker som garantert funker fint og flott.
lykkte til