FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« på: april 12, 2011, 21:44:27 pm » |
|
Kom tilfeldigvis over en WBX, som jeg nå vurderer å prøve i en 74 T2 Doka. Motornr er GW002772, noe som identifiserer denne som en 1,9L (90HK), og den har innsprut. Har noen erfaring med gode løsninger for radiatortype og plassering? Etablerer denne tråden for å kunne stille spørsmål underveis, så alle innspill mottas med takk. Upløyd mark for meg dette, men har en hjelper med større teknisk innsikt enn meg.... Ser imidlertid ingen grunn til å finne opp hjulet på nytt, derfor vil jeg gjerne ha kontakt med noen som har gjort dette før.
Bilen har sin originale 1600 i dag, og WBX`en er også original etter hva jeg vet. Hva med svinghjul/ girkasse?
More to come, håper noen kan bidra med sin kunnskap og erfaringer!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #1 på: april 12, 2011, 21:59:59 pm » |
|
godt valg meget driftsikker motor , såfremt den er i orden  skal du benytte org 228mm clutch , må du enten skifte til 2.0L clutchus, ev tregner jeg med det går å slipe ut i 1,6 clutchuset også må du bytte inngående aksel fra 2.0L kasse (har aksel) eller montere nålelager i svinghjul.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #2 på: april 12, 2011, 22:07:19 pm » |
|
Se der ja, der var det nyttig info allerede, takker! Bare fyr på med mer 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: april 12, 2011, 22:09:03 pm » |
|
vil anbefale å beholde mest mulig av det originale kjølesystemet , da er det enkelt å lufte etc. så blir det å finne en øur løsning for radiator søkk på brazil bus watercooled 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #4 på: mai 06, 2011, 13:06:36 pm » |
|
Har du kommet noe lenger her? Vurderer det samme selv, men det er løsningen med radiator og kjølingen som selvsagt bekymrer mest. Noen som har linker med techtips, eventuelt byggetråder?
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #5 på: mai 06, 2011, 22:16:33 pm » |
|
Jeg har ikke kommet noe lenger, og slik det ser ut nå så blir det muligens 2 liter luftmotor i stedet. Var aldri noe bevisst poeng å sette inn vannmotor, tilfeldigheten gjorde bare at jeg plutselig hadde en slik motor. Fortsatt interessant å høre om hva du finner på hvis du fortsetter prosjektet da, for motoren står nå her den 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GeirW
Medlem
  
Innlegg: 164
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #6 på: mai 07, 2011, 00:57:12 am » |
|
Beklager at jeg låner tråden din litt, men betyr dette at GW WBX motoren er rimelig "bolt on" i hvertfall i henhold til girkasse og clutch - dersom det sitter en 2.0 CJ T4 (som i min) i utgangspunktet? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #7 på: mai 07, 2011, 06:28:46 am » |
|
Beklager at jeg låner tråden din litt, men betyr dette at GW WBX motoren er rimelig "bolt on" i hvertfall i henhold til girkasse og clutch - dersom det sitter en 2.0 CJ T4 (som i min) i utgangspunktet?  Ja, monteringen består vel "kun" av å sveise på bakre motorfeste, eller traversen som den kalles, den matcher ikke helt med type4 motoren, som ser lenger ut. Pluss en haug med anna småskit, såklart. Boltmønsteret er likt, såvidt jeg kan se er wbx'en og T1blokka ganske like rent utseendemessig. Også slipper'u alle kjøleblekka  Dette er mine betraktninger, arrester meg om jeg tar feil.
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #8 på: mai 07, 2011, 10:15:23 am » |
|
ja den går rett på kassa, hvis du har original kasse (091) svinghjul clutch og alt er likt da. når du først er i gang burde du vurdert wbx 2,1 DJ 112hk  meget sterk og fiin motor.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #9 på: mai 07, 2011, 18:30:04 pm » |
|
Bare lån tråden alt du vil du, interessant info for meg også dette!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hans
Supermedlem
    
Innlegg: 1409
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #10 på: mai 10, 2011, 12:51:57 pm » |
|
ja den går rett på kassa, hvis du har original kasse (091) svinghjul clutch og alt er likt da. når du først er i gang burde du vurdert wbx 2,1 DJ 112hk  meget sterk og fiin motor. men toppene til 2.1 er vel så som så eller er det rykter satt ut av de som ønsker seg billig motor ? 
|
|
|
Loggført
|
o 1958/64 T1 Ragtop o 1957 T1 o 1989 T3
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #11 på: mai 10, 2011, 17:12:48 pm » |
|
Interessant tråd! Er litt i samme tankeboksen som OP. Selv om jeg lurer på et turbo prosjekt. Hvilke blokker og topper er "sterkest" eller best egnet for dette? Beklager for tråd"hijacking" 
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
FrodR
Seniormedlem
   
Innlegg: 416
Bosted: Dokka, Oppland
|
 |
« Svar #12 på: mai 10, 2011, 22:27:24 pm » |
|
Som sagt, bare hijack away 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|