LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« på: mai 01, 2011, 20:03:41 pm » |
|
Hei og hå! Da har jeg investert i ny luftkjølt folkevogn igjen og denne gangen kjøpt en litt finere enn den forrige! Litt moro å ha noe som er EU-ok og som kan kjøres som den er. Men det gjenstår noen små knirkelyder før den er helt i toppsjikte. Bilder:          Rust har jeg ikke funnet. Så det er kun teknisk. Forrige eier har lagt opp ledning til en spylervæsketank med elektrisk pumpe fra en 1303S. Denne har fått en litt stygg vippebryter midt på dashbordet. For å bedre original look, kunne jeg gjerne tenkt meg viskerbryterhendel som skal sitte ved rattstamme, da det gamle trykksystemet som henter trykk fra reservehjul er borte, istedenfor den stygge vippebryteren som ser alt annet enn originalt ut. Jeg vil også ha et originalt 1302S ratt - rattet er tatt fra en 1300 fra 1969 i følge forrige eier. Med det mener jeg et slikt et (tror jeg??);  (eller et svært likt det der, iallfall!) Videre er det greit slark i gearsystemet. Gearspaken knirker ved veksling, og under kjøring, så "ligger" denne stanga og "hviler" fordi overføringen er så slapp (virker det som), og produserer en irriterende metallisk dirrende lyd. Noen måte å "overhale" overføringen på slik at denne blir litt tettere?  Bortsett fra dette er det lite jeg kan få satt fingeren på her! En fantastisk liten bil  (har hatt mange veteraner, men kommer alltid tilbake til bobla  )
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #1 på: mai 01, 2011, 20:46:55 pm » |
|
Gratulerer - den så jo vannvittig fin ut!!!
Jeg tror dashboard og ratt er korrekt for denne bilen(?). Det bildet du har av en med polstret ratt og vinsusviskerhendel på rattstammen er fra 1972-modellen. Du kan bygge om, men det er mer jobb enn å sette på dashen (du må bytte alle brytere til lang type, nye forlengede friskluftsdyser, annet hanskeromslokk, bore opp huller, osv).
Klirring fra gearspaken og mye slark skyldes antakeligvis at nylonforingen fremme i tunnelen under håndbrekket er slitt eller borte. Grei jobb å skifte, men litt arbeid er det (løsne gearoverføringen fremme og bak, dra stangen fremover og ut i front, sette på ny foring og låse-clips, få alt på plass igjen).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #2 på: mai 01, 2011, 21:00:23 pm » |
|
Takk for det! Syns selv denne er i ålreit stand! En del uoriginale detaljer, derfor tenkte jeg at jeg skulle ut på jakt for å finne litt, slik at jeg kan reversere noe!  Må vel komme meg på treff med denne, for den forrige jeg hadde var ikke i slik stand at det var sømmelig, egentlig.. maken til rustbøsse... :O Jepp, skjønner, i mitt tilfelle er det sikkert greiest å skaffe alle brytere og lignende fra en dele-1302S som ikke er moden for veien mer.. så var det bare å finne noe slikt som en 1302S delebil da!! :O
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #3 på: mai 05, 2011, 15:41:58 pm » |
|
Noen som vet hvor man får kjøpt slike nylonsforinger til gearoverføringa?  kunne ikke finne det hos Unneberg sine nettsider...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Rosenquist
Supermedlem
    
Innlegg: 1098
Bosted: Tønsberg
Telefon 90148565
|
 |
« Svar #4 på: mai 05, 2011, 15:55:08 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #6 på: mai 05, 2011, 16:57:19 pm » |
|
Om det er slikt ratt du har som er på bilde du har lagt ut så skal vel det stemme med 1302s, jeg har akkurat likt i min 
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #7 på: mai 05, 2011, 17:10:53 pm » |
|
Der har vi foring ja! Det skal jeg få se og bestilt! Må sjekke om det er noe mer snacks jeg trenger først, så jeg kan sende etter alt med en gang.  1302S ratt maken til bildet jeg la ut har jeg ikke  Er på jakt etter et, riktignok! Hva er mest riktig å ha sammen med dette rattet? Speedometer med litt store tall som går til 140, eller det litt "nyere" med litt mindre tall som går til 160/180 (husker ikke helt hva). Tallskiven på sistnevnte minner om speedometeret som sitter i 1303 iallefall. Speedometer i min 1302S minner litt om 60-tallsspeedometeret iallefall. Regner med dette var originalt på min bil det også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
cmi
Supermedlem
    
Innlegg: 2217
Bosted: Buskerud
|
 |
« Svar #9 på: mai 05, 2011, 17:25:04 pm » |
|
Der har vi foring ja! Det skal jeg få se og bestilt! Må sjekke om det er noe mer snacks jeg trenger først, så jeg kan sende etter alt med en gang.  1302S ratt maken til bildet jeg la ut har jeg ikke  Er på jakt etter et, riktignok! Hva er mest riktig å ha sammen med dette rattet? Speedometer med litt store tall som går til 140, eller det litt "nyere" med litt mindre tall som går til 160/180 (husker ikke helt hva). Tallskiven på sistnevnte minner om speedometeret som sitter i 1303 iallefall. Speedometer i min 1302S minner litt om 60-tallsspeedometeret iallefall. Regner med dette var originalt på min bil det også. Det skal vel sitte det som går til 160kmt med små tall 
|
|
|
Loggført
|
Boble er tøff, men man skal heller ikke dizze bus! 
|
|
|
Håvard Hoem
Seniormedlem
   
Innlegg: 333
Bosted: Toten
Klubbløs #002
|
 |
« Svar #10 på: mai 06, 2011, 20:17:03 pm » |
|
den så utrolig fin ut  Gratulerer Håvard
|
|
|
Loggført
|
70 1300
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #11 på: mai 06, 2011, 23:06:14 pm » |
|
Grtulerer med nydelig bil, Rattet i din bil er orginalt i 1971 samme om det er en S eller ikke, det rattet du har på det lille bildet kom på 72 modellen og ble levert i vanelig 1302 og 1302S
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #12 på: mai 07, 2011, 12:29:43 pm » |
|
Tusen takk for det  Jobber meg nedover lista med småplukk, og nå er det vel girkassa sin tur. Ved oppstart av kald bil, så lager girkassa en tung susende lyd med en svak rumling i bakgrunnen. Denne lyden forsvinner når jeg trår inn clutchen. Den blir også helt borte når bilen blir driftsvarm. Er i startfasen når det gjelder mekanikk, så alle tips tas imot med takk.  Rattet mitt er originalt altså? Okei.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #13 på: august 07, 2011, 16:10:42 pm » |
|
Jess! Da hadde jeg denne på treff idag! Ble fint vær - men endte med regnvær som faen!
Da jeg kom hjem oppdaget jeg en mengde vann som sto på gulvet bak. Dette kom rett etter at jeg kjørte i en svær vanndam på veien hjem, for bilen var tørr da jeg parkerte den. Tok opp mattene og la masse papir under for å suge opp. Noen som har en idè eller en teori om hvor dette kunne komme inn fra???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinØ
Supermedlem
    
Innlegg: 840
Bosted: Molde
|
 |
« Svar #14 på: august 07, 2011, 20:19:11 pm » |
|
Dårlige pakninger rundt vinduer? hull et eller annet sted i hjulbue bak?
|
|
|
Loggført
|
Member of the Vintage VW Club of Møre & Romsdal
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #15 på: august 07, 2011, 20:25:28 pm » |
|
Takk for alle tips! Må finne kilden til dette, så jeg skal pelle ut seter og gulvtepper når det blir finvær igjen!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #16 på: august 08, 2011, 00:43:06 am » |
|
Denne var flott. 1302'en min fikk også en rar suselyd i girkassa. På min bil var det clutchen som var litt for slakk.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #17 på: august 08, 2011, 00:49:52 am » |
|
Takk for alle tips! Må finne kilden til dette, så jeg skal pelle ut seter og gulvtepper når det blir finvær igjen!
Det gamle revetrikset er sterkt lys (f eks en bygglampe) på utsiden av bilen, og så hoppe inn og se etter lysstrimer fra diverse hull. Vanskelig ellers å oppdage hullene - skal ikke store åpningen til for at det blir mye vann inne i bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #18 på: august 09, 2011, 11:03:34 am » |
|
Takk for tipset, det tenkte jeg på sjøl, angående bygglampa! Og takk - ja, jeg liker den veldig godt. Stortrivdes i veteranbilløp i helga, sjøl om den ble litt blaut. Men men, jeg skal vel få fiksa det og!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #19 på: august 10, 2011, 18:49:09 pm » |
|
Friskluftvifte komplett med bryter - eksisterer dette til 1302S ?? Jeg har det for meg at jeg har sett det en gang.. Jeg vet det finnes til 1303S.. Dette er svært kjekt, da frontruta mi dugger seg til igjen med en gang noen er litt regnvåte inni bilen...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #20 på: august 10, 2011, 19:42:03 pm » |
|
Ja det finnes. Da må hele friskluftsboksen byttes ut.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #21 på: august 10, 2011, 19:50:47 pm » |
|
De to knottene med sirkulerende piler på dashen min gjør ingenting når man skrur på dem likevel, dessuten mangler ene munnstykket fra friskluftboks til frontrute, så hele dashen min må reworkes. Like greit å få på polstret dash samtidig, samt nyere speedometer med mindre tall (som går til 160), tenker jeg. Vet du om noen som har, eller skal jeg lage en wanted-tråd? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #22 på: august 11, 2011, 10:42:05 am » |
|
De to knottene med sirkulerende piler på dashen min gjør ingenting når man skrur på dem likevel, dessuten mangler ene munnstykket fra friskluftboks til frontrute, så hele dashen min må reworkes. Like greit å få på polstret dash samtidig, samt nyere speedometer med mindre tall (som går til 160), tenker jeg. Vet du om noen som har, eller skal jeg lage en wanted-tråd?  Bode 1302 og 1302S hadde friskluftsvifte fra 1972. Hvordan det var i 1971 vet jeg ikke. Du ser bryteren oppe til venstre. Viften blåser mer luft gjennom friskluftssystemet som kontrolleres med de to knottene nederst (hhv venstre og høyre side). Disse må funke, ellers er det ikke noe vits i viften. Diverse plastrør der fremme som også må være riktig montert. Viften er faktisk VELDIG bra å ha på varme dager - det blir litt "mildere" inne i bilen med viften på når solen steiker. For å ta vekk dugg bruker jeg oftest bare sidevinduet og full åpning på "pilknottene" og varmluften fra motoren - det holder som regel greit. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Andersen VW56
Supermedlem
    
Innlegg: 1986
Bosted: Østfold
Min urestaurerte 66 1300
|
 |
« Svar #23 på: august 11, 2011, 12:10:45 pm » |
|
De to knottene med sirkulerende piler på dashen min gjør ingenting når man skrur på dem likevel, dessuten mangler ene munnstykket fra friskluftboks til frontrute, så hele dashen min må reworkes. Like greit å få på polstret dash samtidig, samt nyere speedometer med mindre tall (som går til 160), tenker jeg. Vet du om noen som har, eller skal jeg lage en wanted-tråd?  Bode 1302 og 1302S hadde friskluftsvifte fra 1972. Hvordan det var i 1971 vet jeg ikke. Du ser bryteren oppe til venstre. Viften blåser mer luft gjennom friskluftssystemet som kontrolleres med de to knottene nederst (hhv venstre og høyre side). Disse må funke, ellers er det ikke noe vits i viften. Diverse plastrør der fremme som også må være riktig montert. Viften er faktisk VELDIG bra å ha på varme dager - det blir litt "mildere" inne i bilen med viften på når solen steiker. For å ta vekk dugg bruker jeg oftest bare sidevinduet og full åpning på "pilknottene" og varmluften fra motoren - det holder som regel greit.  Friskluftvifte var ekstrautstyr både i 71 og 72.
|
|
|
Loggført
|
Dette er bilparken min, alle er kjørbare og registrert 1959 VW 1200 boble, Resadagrønn (arvegods fra oldeforeldrene mine) 1966 VW 1300 boble, sjøblå. 1965 Fiat 1100D beige. 1972 Simca 1100 LS, turkis. 1973 Simca 1100 LS, Rød. 1971 Daf 55, brun 1973 Lada 1500S beige 1983 Mazda 323 automatic lysblå.
|
|
|
LarsNordlund
Juniormedlem
 
Innlegg: 57
Bosted: Ottestad
|
 |
« Svar #24 på: august 11, 2011, 14:21:21 pm » |
|
Takker så mye for det, her forstår jeg at jeg må ha med meg en ekspert når jeg skal montere hele luftsystemet på nytt, da jeg aldri har gjort dette før! Der er bryter'n ja, sant! :-) Takk for god info! Dette vil jeg ha!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|