mai 04, 2025, 23:34:32 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Svenske godkjente biler med mye hk  (Lest 2917 ganger)
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem

jørn fra ostore Halden

Vis profil
« på: mai 02, 2011, 15:49:11 pm »

her inne er det mange som kjenner mange hos søta bror:) er på jakt etter noen som har biler me turbo motorer på 250hk++ som er gatebiler og godkjente der. er dem godkjente hos sfro er det også helt topp. noen som kjenner noen som jeg kan få en mail adr til og spørre og grave litt i opplysninger??

på forhånd takk Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 02, 2011, 17:03:18 pm »

sist jeg sjekka får du ikke "automatisk" godkjent biler i norge som er godkjent etter/hos SFRO reglement
må være godkjent på svensk biltilsyn
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem

jørn fra ostore Halden

Vis profil
« Svar #2 på: mai 02, 2011, 17:23:54 pm »

er i kontakt me b.t om det her se jørn. får jeg vist bilen min på sfro i sverige, og dem sier at vist det her hadde vært en svensk bil ville vi godt go for 200hk og og 250km (det her er bare noen tall).. hadde jeg fått et skriv på det, så kunne b.t her i norge vurdert det for at sfro et et organ som er godkjent til og ta sånne vurderinger:) er også meningen at det skal komme et alla org her i norge nå.. skal ringe en på sfro nå i kveld kl 20 og snakke med han Glad
Loggført
Jærva
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 02, 2011, 17:48:06 pm »

Hva med norske biler som er godkjent med mye hk?

Bilen under er godkjent med 429 hk ..  Kult  Trodde at bobla til sundt også var det, men den var visst godkjent med litt mindre..

Skal se om jeg ikke klarer å få tak i regnummeret på den gullbobla (eller enda bedre, få tatt en kopi av vognkort)

Den gullbobla er forøvrig til salgs for rundt 80 lapper uten motor. Er originalt en 75 mod 1303 med Porsche 944 bremser og 915 girkasse. Motor som satt i var en 2,8 RSR som egentlig "bare" hadde 308 hk..
Bilen har stått lagret tørt inne de siste 15 år.
Litt off topic, men FOR EN LYD det var i den rsr-motoren...  Kult

Ellers har vel Turbo-haraune her inne fått godkjent rundt 270 hk i sin 1302.

* rsr1303.jpg (37.27 KB, 640x424 - vist 157 ganger.)
« Siste redigering: mai 02, 2011, 17:49:41 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem

jørn fra ostore Halden

Vis profil
« Svar #4 på: mai 02, 2011, 18:07:55 pm »

har hatt mange runder me dem nå, og noen av dem skilt nr jeg har gitt er vel så gamelt, at det er fra da den tiden det var b.t i hver by, og noen kjente noen og du ikke trengte alle papirer men kansje en pizza på fredag før dem skulle hjem;).. ja jeg vet jo han har en godkjent bil, men vil ikke dra for mange biler inn i systemet her, vil jo ikke heller lage noe bryderi for andre.. skulle bare vært moro og vist va dem svenske bilene kunne bli godkjent med der av hk og toppfart.. er det det står på for min del nå, og jeg vil prøve og få alt godkjent, og da må jeg ha en utalelse fra et godkjent organ som kan drive med det..Glad
« Siste redigering: mai 02, 2011, 18:10:49 pm av roadster72 » Loggført
JTWE
Supermedlem

Vis profil

« Svar #5 på: mai 02, 2011, 18:10:50 pm »

Dette med hvor mye effekt som kan godkjennes må tilnærmes logisk;

1) Hva er kravene til kjøretøyet?
2) Hva er ønsket mål
3) Hvordan kan man nå ønsket mål og fortsatt være innenfor kravene til kjøretøyet

Det første må BT kunne svare på, nr 2 er opp til byggeren, og nr 3 gjøres av byggeren og verifiseres av BT.
Det er sikkert mye som er godkjent som ikke burde vært, og motsatt. Så skjønner egentlig at man ikke godtar "blankt" å bruke gamle skilter med diverse godkjente løsninger
Loggført
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem

jørn fra ostore Halden

Vis profil
« Svar #6 på: mai 02, 2011, 18:13:59 pm »

ja jeg har bygget etter bokensregler,, understel, bremser, og nå sist kassa,, men b.t her i norge går bare ut fra va møller har sagt, 100hk, og 160km, vist en skal godkjenne noe idag.. så derfor må jeg få et organ til og kunne evt gå god for det, da vil det bli litt enklere og b.t får ryggen sin fri Blunker
Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: mai 02, 2011, 18:47:53 pm »

I helga kjørte jeg rundt i en speedster replika, registrert som T1 1968 med 2,6 L T4 med 160 HK godkjent i vognkortet. Kerscher skiver fremme og bak var oppskriften der.

Men 160 HK er kanskje ikke nok her ?
Loggført

1961 T1 - Custom
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem

jørn fra ostore Halden

Vis profil
« Svar #8 på: mai 02, 2011, 18:54:56 pm »

nja..jo.. men det har egentlig ikke noe og si va den bilen er godkjent med:) det er ikke min bil:) hehe.. sånn dem sier det, og det her er fra spesial gruppa her i norge til b.t

kercher sitt bremse kitt 200hk er ikke noe problem me og få i vognkortet, men du kan forsatt bare ha 100hk og 160km. men, drar du til et tüv firma som er godkjent av tüv, og dem godkjenner det 200hk sette du har kjøpt med serie nr, og dem sier at det serie nr er montert på din bil, rammenr opp mot det serie nr til bremsekite så godkjenner dem det her i norge, for da går igjen b.t fri for ansvar, og dem kan henvise til det organet som har godkjent det Glad
Loggført
nobrakes
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: mai 02, 2011, 21:50:28 pm »

hvilken årsmodell er bilen det gjelder ?
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem

jørn fra ostore Halden

Vis profil
« Svar #10 på: mai 02, 2011, 21:57:50 pm »

min er en 1972 mod roadster
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Hvilken makalös manick

Vis profil
« Svar #11 på: mai 02, 2011, 22:17:30 pm »

Sist jeg sjekket så hadde Kercher kun sertifisert 136 og 160hk kitene sine. Og her har du poenget med Kercher: Sertifikatet sier at den og den BILEN (med chassinummer) er godkjent med den nevnte effekten såfremt delene er riktig montert. Kercher har gjort jobben for deg.

nja..jo.. men det har egentlig ikke noe og si va den bilen er godkjent med:) det er ikke min bil:) hehe.. sånn dem sier det, og det her er fra spesial gruppa her i norge til b.t

kercher sitt bremse kitt 200hk er ikke noe problem me og få i vognkortet, men du kan forsatt bare ha 100hk og 160km. men, drar du til et tüv firma som er godkjent av tüv, og dem godkjenner det 200hk sette du har kjøpt med serie nr, og dem sier at det serie nr er montert på din bil, rammenr opp mot det serie nr til bremsekite så godkjenner dem det her i norge, for da går igjen b.t fri for ansvar, og dem kan henvise til det organet som har godkjent det Glad

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #12 på: mai 02, 2011, 22:21:27 pm »

Stemmer vel ikke helt det der... min Ghia er godkjent med kerscher frambremser til 136hk, (dvs det står 120 i vognkortet siden jeg ikke har mer i 1835n), men det er ikke noe problem med 160 hk med skiver bak også. Og papirene jeg har fra Kerscher har ikke noen referanser til chassisnr, står bare VW type 1. Hvor har du det fra at de bare godkjenner 100 hk? Kommer det fra Trafikkstasjonen?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #13 på: mai 02, 2011, 22:24:52 pm »

Min -71 1302 roadster er godkjent med 2000ccm  Gliser
Derfor har BT sagt "jeg kan muligens få godkjent 1600 turbo på 78hk eller 96hk, men jeg vil aldri få det forhåndsgodkjent"
I teorien kunne jeg da satt opp en toliter med 200hk uten å få problem under PKK...
På den er det hybrid 1302/1303 fjærbein, standard resten.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 02, 2011, 22:26:46 pm »

er i kontakt me b.t om det her se jørn. får jeg vist bilen min på sfro i sverige, og dem sier at vist det her hadde vært en svensk bil ville vi godt go for 200hk og og 250km (det her er bare noen tall).. hadde jeg fått et skriv på det, så kunne b.t her i norge vurdert det for at sfro et et organ som er godkjent til og ta sånne vurderinger:) er også meningen at det skal komme et alla org her i norge nå.. skal ringe en på sfro nå i kveld kl 20 og snakke med han Glad

AKKURAT det var det jeg gjorde. hadde dialog med BT...det var greit å bruke de  (SFRO)  etter samtale.
 bestilte time SFRO i sverige.
Alt klart med søknad der
siste sjekk innom biltilsynet før avreise med skriv fra SFRO hvor de bekreftet skriflig det biltilsynet ville ha ...
så var det ikke bra nok alikkevel.............

da kom det vrede frem.
Loggført

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem

Hvilken makalös manick

Vis profil
« Svar #15 på: mai 02, 2011, 22:28:05 pm »

Og papirene jeg har fra Kerscher har ikke noen referanser til chassisnr, står bare VW type 1.

På mitt sertifikat så er det et tydelig stempel med signatur hvor mitt chassi nummer er notert. Jeg fikk dem også oversatt av godkjent tolk, bare i tilfelle.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem

jørn fra ostore Halden

Vis profil
« Svar #16 på: mai 02, 2011, 22:34:01 pm »

men snakka du med den lokale b.t jørn eller spesial gruppa i oslo?
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #17 på: mai 02, 2011, 22:37:01 pm »

jeg måtte gå via lokalt biltilsyn.
etter dette så har de videresent til spesialist gruppa.
Loggført

Roy Grelland
Supermedlem

Vis profil
« Svar #18 på: mai 02, 2011, 22:37:50 pm »

Og papirene jeg har fra Kerscher har ikke noen referanser til chassisnr, står bare VW type 1.

På mitt sertifikat så er det et tydelig stempel med signatur hvor mitt chassi nummer er notert. Jeg fikk dem også oversatt av godkjent tolk, bare i tilfelle.

Da er det tydeligvis fortsatt litt forskjellig praksis, jeg sendet forespørsel til trafikkstasjonen først, siden jeg hadde avtale med Kerscher om at de kunne føre på chassisnr etc på dokumentasjonen, men svaret fra trafikkstasjonen var at det var ikke nødvendig, og heller ikke oversettelse, så rådet er fortsatt som før, nemlig å ha god kommunikasjon med myndighetene underveis, så løser det meste seg.
Loggført
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem

jørn fra ostore Halden

Vis profil
« Svar #19 på: mai 02, 2011, 22:38:38 pm »

riktig.. ja vi får bare se.. har snakka med han på spes gruppa, og han har da ingen ting og si på større efekt osv bare jeg har et papir fra et organ som er godkjent, så vi får se..Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!