mai 05, 2025, 00:29:32 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Røyk i kupè - Dårlig veivhusventilasjon?  (Lest 4074 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« på: mai 03, 2011, 21:57:29 pm »

God kveld folkens!

Jeg har et fenomen som jeg har opplevd i begge Boblene mine, og på to forskjellige motorer (1600 crap'o og 1915-motoren), men som jeg ikke finner noen umiddelbar forklaring på...

Når jeg belaster motorene på høyt turtall (flatt jern, 4500 rpm+) lengre enn kanskje et halvt minutt, så kommer røykskodda inn i kupéen såfremt varmluftsspjellene står åpne i varmepottene - naturlig nok.

Jeg misstenker oljedamp fra veivhuset, men vet ingenting sikkert.

Kjører åndeplenum på dynamofot med retur til blokk i bunnen og et uttak til hver av luftfilterboksene i toppen av åndeboksen.
Har testet med både sand seal-pulley og std. - ingen forskjell på resultat.

Jeg har vansker for å tro at det er rein blow-by siden begge motorene er temmelig ferske mht. kompresjon og sylindersett.

Er dette noe flere opplever? Grunn til bekymring?
« Siste redigering: mai 03, 2011, 22:15:51 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 03, 2011, 22:00:45 pm »

Det kom ihvertfall helt klart frem at det var oljedamp som kom inn i kupeen den gangen vi kjørte Blunker
Sånn problematikk som dette her er jo veldig vanlig når det er dårlig toppdekselpakninger, eller olje som da lekker på varmt eksosanlegg etc Blunker

Jeg vil tro det er åndingen din, men dette er det andre guruer her som kan svare bedre på Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #2 på: mai 05, 2011, 18:28:10 pm »

Har du ikkje åndinga til friluft eller via luftfilter då??

Viktig att alt av overganger og skjøyter er pottetett. men da kan virka som det er komt olja nedi ei varmepotta. prøv evt å kobl vekk 1 og 1 so finn du ut om det er 1 eller begge som lagar problem. er det begge so kan da jo vera noko ant, men elemingeringsmetoden er ofta til hjelp:)
da att da kjem skodda fyst med høgt turtal er vel da att då bles vifto mykje meir fram såå da kan godt henda da er ein "skjult" oljesnek i varmlufte heile tida. kan vera farlig
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #3 på: mai 05, 2011, 22:41:55 pm »

Har du ikkje åndinga til friluft eller via luftfilter då??

Viktig att alt av overganger og skjøyter er pottetett. men da kan virka som det er komt olja nedi ei varmepotta. prøv evt å kobl vekk 1 og 1 so finn du ut om det er 1 eller begge som lagar problem. er det begge so kan da jo vera noko ant, men elemingeringsmetoden er ofta til hjelp:)
da att da kjem skodda fyst med høgt turtal er vel da att då bles vifto mykje meir fram såå da kan godt henda da er ein "skjult" oljesnek i varmlufte heile tida. kan vera farlig

Høyt turtall er ikke hele dealen, men kombinert med høy belastning (full gas) skjer det - altså høyere EGT (eksostemp). Skal prøve å kutte én og én varmepotte, smart ide. Jeg har ikke akkurat et original åndesystem for å si det sånn, men essensen er den samme i at jeg tar ut veivhusventilasjonen i begge luftfilterboksene for å konstant prøve å ha gjennomstrømning / undertrykk inni blokka.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 05, 2011, 22:42:59 pm »

toppdeksler som ikke er  helt tette`??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 05, 2011, 23:57:56 pm »

Toppdekselpakningene er limt med Hylomar. Har aldri sett så tørre toppdeksler etter "så" lang tid.

Sjekket sist i dag. Toppdekslene er knusk tørre under, og samme med varmepottene på oversiden.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 06, 2011, 00:05:42 am »

KAN være att den drar inn olje via styringene. hadde samme symptomer på bussen da jeg kjørt i svinger på høyere turtall
spesiel i høyre svinger da venstre toddeksle blei fylt med olje og beli sugd inn  vi styringene.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: mai 06, 2011, 00:34:00 am »

Kan jo være det ja. Det er kliss nye styringer i motoren, men ventilene er brukte std. VW.
Usikker på klaringene, men de føltes ikke særlig slarkete.
Kan være det skjer siden jeg har ganske heavy oljepumpe (30mm) isåfall.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: mai 06, 2011, 00:59:42 am »

tok litt tid før jeg skjønte det , jeg leita etter lekkasjer som havnet på eksos eller noen andre varme steder
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
kojo
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #9 på: april 22, 2013, 18:15:05 pm »

Plukker denne opp igjen...



Jeg var ute og kjørte her om dagen, da jeg merket en lukt av noe brent/svidd..

Da hadde reimhjulet til dynamoen ramlet av pga. nedslitte gjenger på både bolt og mutter. Det kom også røyk fra etellerannet sted, virket som det kom fra ventilasjonshuset/veivhuset bak til høyre, på en måte..
Jeg kikket under bilen da lukten minnet om svidd olje, og det røyk fra potta på venstre side. Venstre varmluftsslange i motorrommet var også full av røyk da jeg koblet den fra. Høyre varmluftsslange virket fri for røyk. Jeg hadde tifeldigvis en passende mutter i bagasjerommet, og fikk satt reimhjulet på plass på dynamoen og kjørte den korte turen hjem når motoren hadde kjølt seg litt og røyken hadde gitt seg.


Har det reimhjulet noen annen funksjon enn å drive dynamoen? Det sørger ikke for noe trykk i oljepumpa eller noe?
Jeg lurer på hvorfor disse to tingene skjedde samtidig, dersom lukten av brent olje kun kommer av oljesøl (noe som også er merkelig da det plutselig skjedde, lenge etter forrige oljeskift eller lignende..)
Inni dette ventilasjonshuset/veivhuset er det vel en slags impeller som sørger for varmluft? Er det noen sammeheng her..?

Noen idéer?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: april 22, 2013, 18:28:12 pm »

dynamoen står direkte på kjølevifta. vist den ikkje er igang blir motoren varm. og vert den FOR varm so kan da begynna å koka opp i gammal fastbrent olje etc som ligger overalt på ein gammal brukt motor. røyk som kjem ut av viftehuset, kombinert med oljelekkasje er somregel tettningane til oljekjølaren som er dårlige. då får du røyk i kupeen.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: april 22, 2013, 22:20:47 pm »

Har det reimhjulet noen annen funksjon enn å drive dynamoen?

Det har det mildt sagt - viftereima driver kjølevifta. Ikke rart at det ryker både her og der da.
Loggført
kojo
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #12 på: april 23, 2013, 17:19:36 pm »

Akkurat ja - takk for hjelp.

Er det mulig å bytte kun den bolten som reimhjulet sitter på, eller må jeg isåfall bytte hele dynamoen? Er kanskje greit å bytte dynamoen uansett dersom den er gammel ?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #13 på: april 23, 2013, 17:49:30 pm »

vist da ikkje kan gjengast opp igjen so lønnar da seg å skifta heile dynamoen ja. bolten er gjennomgåande og er forbundet med ankeret inni dynamoen. så da er lettare å skifta dynamoen komplett isofall. men du kan ogso flytta over eit anna anker frå ein reservedynamo vist du vil ha litt meir utfordring.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
kojo
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: april 23, 2013, 19:18:16 pm »

vist da ikkje kan gjengast opp igjen so lønnar da seg å skifta heile dynamoen ja. bolten er gjennomgåande og er forbundet med ankeret inni dynamoen. så da er lettare å skifta dynamoen komplett isofall. men du kan ogso flytta over eit anna anker frå ein reservedynamo vist du vil ha litt meir utfordring.

Gjengene er nokså utslitt, ja.. En annen mulighet er kanskje å slipe ned gjengene og gjenge opp i en litt mindre diameter? Selve sporet der reimhjulet og spacere sitter på akslingen ser fint ut.

En annen ting: Ser på reimhjulet at det er et "låsespor" innvendig i senterhullet, men akslingen til dynamoen har ikke et tilsvarende spor. Tvert imot har det et forsenket spor, akkurat som reimhjulet. Altså "hunn" mot "hunn", ikke "han" mot "hun"..
Dette var litt vanskelig å forklare, jeg kan ta et bilde når jeg kommer hjem.

Men jeg vil anta at det låsesporet er til for å forhindre at reimhjulet spinner på akslingen, og siden disse sporene ikke passer til hverandre har kanskje reimhjulet spunnet på akslingen og forårsaket alt dette..?
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #15 på: april 23, 2013, 21:52:49 pm »

Det skal sitte en halvmåne i sporet på akselen. Men det går gjerne fyken når ting skrur seg løs..
Loggført
kojo
Nybegynner
*
Innlegg: 14
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: april 24, 2013, 11:07:24 am »

Det skal sitte en halvmåne i sporet på akselen. Men det går gjerne fyken når ting skrur seg løs..

Akkurat ja. Er den mulig å få tak i noe sted?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!