"Setene er vanvittig skitne og trenger minst en vask nå som resten av bilen er blitt så bra," tenkte jeg mens jeg dyttet kassen på plass.
"...spørs om jeg må kjøpe noe stoffrens på mandag... men... røyklukt....?"
BRANN! BRANN! BRANN!
Lukten av sur røyk ble påtrengende der jeg satt på kne i baksetet og prøvde å presse den nye høyttalerkassen lengst mulig bak mot bakruta. Det var ikke bare innbilning! Kjente det ble varmt nede ved knærne og hørte knitrelyd av flammer. Plutselig gikk det hull på skaien foran på sitteputa i baksetet, og flammene slo ut. Fortvilet over at den nylakkerte bilen skulle gå opp i flammer og ta med seg bilene ved siden av, fikk jeg røsket setet løst og kastet det ut i en trappegang med betong på alle kanter og null inventar.
Brannen slukket like fort som den hadde startet når energikilden forsvant: en fjær i setet hadde knekt under det ene kneet mitt når jeg tok i som hardest, og hadde fått kontakt med plusspolen på batteriet! Umiddelbar kortslutning og et brent hull i skaien var resultatet. Men takk og lov var det ikke mer skade enn hullet i puta, men den så ikke ut.
For å prøve å snu det til noe positivt, hentet jeg inn pris på omtrekking av stolputene i hvit skai.
Det ble nedtur da prisen kom: 18.000 kroner for sying. En alternativ omtrekker måtte melde pass fordi jobben var for stor for ham, og ville ikke gi pris på det i det hele tatt.
Shit, tenkte jeg... jeg lærte jo nesten å sy i formingstimene på ungdomsskolen for 15 år siden, det kan vel ikke være SÅ vanskelig å sy noen puter. Ringe mor: "har ikke du en gammel symaskin stående?" Joda, det hadde hun.
Med skaien som egentlig var tenkt til falskt gulv over anlegget, fikk jeg prøvd symaskinen såpass at jeg fant ut at dette var gjennomførbart - og faktisk kunne bli bra!
Ny bestilling av skai: 1,5x10 meter hvit vinyl (flammehemmende!!) ble bestilt fra en stor leverandør i Tyskland, og kantbånd/piping fra en sjappe i Mississippi i USA (så turkis ut, var grønn - jaja! Får leve med grønn!).
En spesiell symaskinfot for å sy kantbånd til mors 35 år gamle Singer-maskin var utrolig nok på lager hos en forhandler i California - og 14 dager etter ramlet den ned i postkassen hjemme. Internett er en handlendes beste venn!
Her følger en bunch med FØR-bilder av setene:

17042011330-liten.jpg (77.99 KB. 800x600 - vist 207 ganger.)

17042011334-liten.jpg (93.12 KB. 600x800 - vist 213 ganger.)

17042011339-liten.jpg (92.41 KB. 800x600 - vist 195 ganger.)

17042011351-liten.jpg (67.47 KB. 800x600 - vist 222 ganger.)
Shit, dette ser langt mer avansert ut enn på ungdomsskolen!

Jaja, den som intet våger intet vinner!