april 27, 2024, 23:57:20 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: SVARTE.. festet på motoren knakk!  (Lest 2204 ganger)
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: mai 11, 2011, 21:03:38 pm »

Skulle sette inn wasserboxern i dag, men det var av uviss grunn veldig tight inne imellom svinghjulet og kassa (215mm clutch, trodde det skulle gå uten sliping.) Men så... KNEKK, så knakk "øret" på motoren av. Hva gjør jeg? Går det an å sveise dette? Det er vel aluminium?

* IMG_0596.JPG (98.01 KB. 800x600 - vist 334 ganger.)


* IMG_0596.JPG (11.62 KB, 80x60 - vist 552 ganger.)
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mai 11, 2011, 23:13:02 pm »

Oi Oi.. Her har du tatt i.  Er ikke sikkert på om type4/wasser 215 går rett inn. Tror det må litt småjusteringer til.

Ikke for å skremme. Men noe har holdt igjen når du prøvde og "skru" svinghjulet inn i girkassa. Og om det var startkrans/klutsj ville jeg absolutt ha målt om svinghjulet ditt fortsatt er rett. Skal noen tonn til for å knekke Alu blokkene slik.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: mai 12, 2011, 06:01:25 am »

Prøv om du kan borre/gjenge opp et nytt feste ved siden av eller bruk gjennomgangsbolt?
Om du vil sveise, forsikre deg om at den ikke er lagd av magnesium. Du kan risikere at du sitter igjen med en veiv krøllet rundt nakken.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #3 på: mai 13, 2011, 16:09:50 pm »

Synes liksom ikke jeg tok i så voldsomt heller, men.. Har ihvertfall fått snakka med M-tec i Trondheim, de kan visst sveise sånt. Så får jeg prøve å slipe ut litt inne i kassa og prøve kun svinghjul og clutch inne i kassa først neste gang.
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #4 på: mai 13, 2011, 21:28:31 pm »

Man blir fort sterk med 17mm fastnøkkel i hånda  Osteaktig

Lykke til. Det ordner seg nok. Om ikke hadde jeg gitt bånn gass med kun tre fester. Ikke å anbefale. Men i enkelte tilfeller så må man  Rekker tunge
Loggført

JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #5 på: mai 14, 2011, 00:56:46 am »

Haha, ja, det får bli siste utvei Blunker men en ting: m-tec sa at jeg måtte lage noe anleggsflate for å feste sammen alt før sveising slik at det blir 100% rett. Må vel holde bare å ta ei sponplate og borre 4 hull som jeg fester til blokka, da blir det vel rett nok?
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #6 på: mai 14, 2011, 01:57:06 am »

Sponplate er nok ikke tingen. Den vil bøye seg ved det minste tegn til vridning eller varme. Ville fått tak i et aluminiumshus fra en Bay eller T3 girkasse. Alle modeller funker bortsett fra Diesel kasser.
Loggført

JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #7 på: mai 14, 2011, 08:29:08 am »

Ok, men ikke ei vanlig t1-kasse? Og er det noen som har ei gammel ubrukelig kasse å låne meg på onsdag neste uke i trondheimsområdet?
Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
JooV
Seniormedlem
****
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #8 på: mai 14, 2011, 14:00:07 pm »

Takker reddende engel toolman1 for lån, får håpe sveisinga blir bra nå Osteaktig
Lurer på om jeg har funnet ut hvorfor det skjedde. Ser at det er små skader på splinesene på lamellen på den ene sida, så ser ut som det har stoppa der. Hadde også problemer med å få løs motoren når jeg skulle ha den ut, så den hang nok fast i lamellen. Grunnen til at dette skjedde kan vel kanskje være fordi clutchen ikke var sentrert bra nok.
Jeg får heller ikke til å tre på lamellen på girkasseakselen den riktige veien nå når alt er demontert. Skal prøve meg med originalclutchen inne i 215mm-trykkplata og se om jeg får det sammen da.
« Siste redigering: mai 15, 2011, 11:25:22 am av JooV » Loggført

1969 T1 V-1915
2001 Chrysler PT Cruiser Limited
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!