mai 05, 2025, 22:52:41 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Litt treg når motor er kald (1200)  (Lest 1226 ganger)
nime
Supermedlem

Vis profil

« på: mai 16, 2011, 06:53:54 am »

Jeg har et lite problem med 66'en vår. Motoren er en '65 1200 med PICT28 forgasser.

Saken er den at motoren starter og går meget pent på tomgang når den er kald, og kjører vi avgårde med den, så går den forholdsvis greit også, men trekker dårlig/ikke i det hele tatt når vi passerer et visst turtall. Trykkes gassen i bunn, så henger den igjen, og slipper vi litt opp, så kommer den seg litt. Etter et par kilometers kjøring er alt fint, da går den både fint på tomgang og reagerer som normalt på gassen, men tikker noe mer i ventiler. Tenning er justert med tenningslampe, blanding er justert så godt jeg kan (men kan selvsagt prøve å justere mer), det er nye stifter, pluggkabler, plugger, fordelerlokk, rotor. Stiftåpning er justert, men ventiler og elektrodeavstand er nok ikke 100% korrekt. Forvarmeslange er på plass. Ingen olje i oljebad-luftfilteret.

Så, hva bør jeg gjøre for å løse problemet?
- Kan det være ventiler som er feiljustert?
- Sjekke elektrodeavstand på plugger på nytt? Evt feil plugger?
- Feil justering på forgasser?
- Andre tips?

Loggført
Pan
Supermedlem

Vis profil

« Svar #1 på: mai 16, 2011, 07:48:41 am »

Ingen olje i oljebadluftfilteret?

Hvorfor ikke? Den skal jo være der. Det er olja som er luftfilteret.

Sjekk forøvrig at choken fungerer som den skal.
Loggført
Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"

Vis profil WWW
« Svar #2 på: mai 16, 2011, 08:05:05 am »

Sjekk at fordelerens optrekksmekanisme ikke sitter fast, den er mekanisk. For å sjekke det kan man ta tak i rotoren og prøve å vri på den, det skal være et fjærspenn den ene veien. Fordeleren skal ha olje på den lille filt dotten under rotoren.

Det kan også være et varmeproblem.
Skru ut thermostaten på høyre side av motoren og sjekk om den utvider seg ved varme. Det står blant annet i haynes bøkene hvor lang den skal bli.
Loggført

Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #3 på: mai 16, 2011, 08:10:04 am »

høres ut som feil blandingsforhold luft/bensin. Sjekk falskluft, morkne vakumslanger, rengjøring/justering.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

nime
Supermedlem

Vis profil

« Svar #4 på: mai 16, 2011, 08:19:16 am »

Ingen olje i oljebadluftfilteret?
Hvorfor ikke? Den skal jo være der. Det er olja som er luftfilteret.
Sjekk forøvrig at choken fungerer som den skal.

Jepp, har ikke kommet så langt som til å fylle på olje der.
Choke fungerer fint.

Sjekk at fordelerens optrekksmekanisme ikke sitter fast, den er mekanisk. For å sjekke det kan man ta tak i rotoren og prøve å vri på den, det skal være et fjærspenn den ene veien. Fordeleren skal ha olje på den lille filt dotten under rotoren.

Det kan også være et varmeproblem. Skru ut thermostaten på høyre side av motoren og sjekk om den utvider seg ved varme. Det står blant annet i haynes bøkene hvor lang den skal bli.

Vakuumopptrekket fungerer fint det også.
Varmeproblem er det neppe, motoren trekker fint når den er varm, det er bare de første 3-4km hvor det er tregere respons - men skal dobbeltsjekke termostat uansett.

høres ut som feil blandingsforhold luft/bensin. Sjekk falskluft, morkne vakumslanger, rengjøring/justering.

Kan være feil blandingsforhold - får prøve litt mer justering på skruen. Men den går pent hele tiden, og trekker "bra" når den har blitt kjørt 3-4 km....
Morken vakuumslange - vakuumopptrekket virker, men kan selvsagt bytte slangebitene for sikkerhets skyld.
Falsklust har jeg ikke sjekket for, får prøve med litt startgass senere i dag.

Andre forslag? Kan det være ventilene som er feiljustert?
Loggført
Dewil
Supermedlem

"Opinions are like assholes...everyone has one"

Vis profil WWW
« Svar #5 på: mai 16, 2011, 09:43:08 am »

Jeg snakker ikke om vakum optrekket men den mekaniske fremtrekken av tenningen. det ligger vekter under plata som stiften er skrudd i. Disse vrir rotoren mot klokka, denne veien skal det være fjærspenn. Er ikke sikkert problemet ligger der.
På min 1965 1200 motor står det i plansjen at jeg skal bruke .20 på innsugsventilen og .30 på eksosventilen.
Loggført

Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
nime
Supermedlem

Vis profil

« Svar #6 på: mai 16, 2011, 22:30:09 pm »

Har plukka ut forgasseren, og rensket opp hele greia. Dritt hadde samlet seg i store mengder - kanskje ikke så rart ettersom bilen ikke har blitt brukt siden 1996...  Gliser Var også en liten lekkasje i akselerasjonspumpa, dvs ikke selve membranen men der membran klemmes fast. Monterte sammen igjen med litt pakning på tube, og det hjalp litt på sakene.. men det lukter nok innkjøp av nytt, ferskt pakningssett ja.. Glad

Byttet også plugger, når jeg kjøpte plugger sist fikk jeg NGK B5HS. I garasjen fant jeg en pakke Bosch W8AC, som jeg satte inn med korrekt elektrodeavstand.

Skulle egentlig hatt tak i en reservegasser.. noen som har en grei 28PICT liggende?
Loggført
Skrotnisse
Supermedlem

Vis profil

« Svar #7 på: mai 17, 2011, 15:41:33 pm »

Har grei 28 pict liggende.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!