mai 04, 2025, 19:13:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bobla starter uansett varm / kald men begynner å gå dårlig på tomgang  (Lest 2759 ganger)
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« på: juni 11, 2011, 23:38:29 pm »

Heisann godtfolk...

Har et problem med Bobla mi...starter fint uansett om den er varm eller kald og går fint litt og så plutselig begynner den å " villle daue ut " ...om jeg holder litt turtall på den så går det helt til jeg slepper gassen igjen...hva begynner jeg å sjekke ?

har et sånn lite bensinfilter rett før forgasseren og kan ikke si jeg så så veldig mye bensin inni det ?

Og det er ikke alltid den oppfører seg slik, er litt av og på føler jeg...

er ei 1968 modell med original 1300 motor og effektanlegg...
Loggført
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #1 på: juni 12, 2011, 18:37:51 pm »

Ingen ?
Loggført
mr. dingo
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: juni 12, 2011, 19:33:08 pm »

Mulig noe kondens?

Kanskje ikke så dumt å ta en rens av tanken og bytte bensinfilteret.
Loggført
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu


Rust is not a crime..


Vis profil
« Svar #3 på: juni 12, 2011, 21:50:57 pm »

ta opp gasser og gjør rent den.. kan være dritt i dyser eller noe --
Loggført

Erik Andersen 3322 Darbu
tlf: 46813220
----------------------------------------------------------

Røyken og Omegn Aircoolers

Arrangement Ansvarlig




------------------------------------------------------------------------------
1967 Notchback
1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt
1969 Variant Solgt
1956 Oval Solgt
1973 1303S SOLGT
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #4 på: juni 12, 2011, 21:51:46 pm »

Har du strøm inn på tomgangsdysa di? klikker det i den?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #5 på: juni 13, 2011, 01:08:16 am »

Hei og takker for svar...ikke dumt å både rense tanken og ta en overhaling på forgasser, for jeg vet jo ikke om det har blitt gjort før i løpet av bilens levetid...

Men angående tomgangsdyse, hvordan sjekker jeg dette ? mener at jeg har hørt noen tikkelyd ja, etter at bilen daua av seg selv og sto med tenninga på ?
Loggført
Boerge
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige


Vis profil

« Svar #6 på: juni 13, 2011, 12:16:38 pm »

Men angående tomgangsdyse, hvordan sjekker jeg dette ? mener at jeg har hørt noen tikkelyd ja, etter at bilen daua av seg selv og sto med tenninga på ?

Ta av ledning på tomgangsdysen. Sett på tenning. Sett på ledning på tomgangsdysen. Hvis du hører et klikk så fungerer den, hvis ikke er det noe feil med den eller ledningen.
Loggført

Cowboys from Hell
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #7 på: juni 13, 2011, 15:54:25 pm »

Da har jeg skjekket tomgangsdysen, og denne er ok...klikker som bare det...

Prøvde å starte den, og la merke til at choken ikke går på ? for nå har den stått i 2 dager og når jeg starta den så sveiv den på ganske lavt turtall...og så vil den dø ut...men om jeg da setter på choken selv så står den bare der på høyt turtall og regulerer seg ikke ned av seg selv slik den gjorde før...??
Loggført
Aloha
Medlem
***
Innlegg: 147
Bosted: Sandnes


Vis profil

« Svar #8 på: juni 13, 2011, 22:56:08 pm »

Er det forgasseren som skulle hatt seg en overhaling eller?

Er ikke så veldig god på disse motorene...
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #9 på: juni 14, 2011, 18:22:18 pm »

Det er ikkje tomgangsdyso du har sjekka men bensin-stenge ventilen.(hindrar bensin  å renna ned når tenning ikkje e på)

Høyres ut som gassaren din treng ein rens,overgang, sjekk og overhaling ja. choken må nok sikkert justerast. noter deg korleis den står på kald motor. då skal choken nemlig vera lukka. men sjekk og kor mykje spenn det er i den, for det skal ikkje vera meir enn att spjeldet akkuratt har stengt. og opna seg gradvis iløpet av eitpar minutt (etter 3min med tenning på skal den vera heilt open ifølge boka, ellers er choke elementet dårlig)
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #10 på: juni 14, 2011, 22:40:29 pm »

Sist jeg sjekket så har ikke 1300 forgasser "Cut Off" dyse til Bensinen Christer!
Den har kun en elektrisk tomgangsdyse, som sitter på høyre siden av gasser, under choken Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: juni 14, 2011, 23:21:54 pm »

Noe sier meg at "tomgangsdyse" og "cut off valve" er uttrykk som brukes litt om hverandre, med varierende grad av riktighet.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: juni 15, 2011, 00:06:48 am »

Eletrisk tomgangsdyse høyres suspekt ut:) finst det eletriske hoveddyser og? hehe

(elektro) magnetventil er vel det norske begrepet på "dingsen" eller pilot jet/fuel cut of valve..

menmen problemet låg jo ikkje der likavel
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #13 på: juni 16, 2011, 11:18:16 am »

Har du aldri sett en slik Christer?  er under choken på 1300 gasser og åpner seg når det for strøm. Uten strøm zero tomgang Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: juni 16, 2011, 22:19:15 pm »

klart eg har sett ein sånn, men da e fortsatt ingen tomgangsdyse, da e ein magnet ventil. og den opner/stenger for bensingjennomgang til tomgangskretsen frå kammeret gjennom hoveddysa og via kanalar som til slutt fører ut i forgassaren og ned innsuget.. så om den ikkje er tilkobla er det sjølvsagt dårli med tomgang for då får ikkje motoren bensin Glad men noko dysa er da ikkje..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!