mai 05, 2025, 00:31:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Revolution wheels bolter, trenger tips.  (Lest 3265 ganger)
j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« på: juni 14, 2011, 14:37:33 pm »

Hei hei!

Skal montere ett sett med Revolution felger på boblen, men akk har ikke bolter, og disse er av en type som er gått ut av produksjon for lenge siden. (Snakket med Gasoline som er en Revolution forhandler i Norge)

Jeg ble anbefalt å sette inn Pinnebolter som klinkes i skiver og tromler. Det er forsåvidt greit nok, men har ikke vært borti det før, kan det gjøres selv? Jeg tror egentlig det er noe som gjøres på ett maskin verksted? Eventuelt hva koster det å få gjort noe slikt?

Om ikke det er noen som har noen lure løsninger? (kansje noen har bolter liggende på lur;))

Mvh
Joachim
« Siste redigering: juni 14, 2011, 15:06:31 pm av j0achim » Loggført

j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #1 på: juni 14, 2011, 15:29:18 pm »

Har funnet en forhandler i England som selger alle slags bolter, lurer på om de ser ut slik som dette?

speedshack.co.uk
Loggført

Formula Vee
Supermedlem

:: DKL ::

Vis profil
« Svar #2 på: juni 14, 2011, 21:51:13 pm »

Hei.
Du må se på felgene dine om det er fals inne i hullet, eller om det er 14mm rett gjennom.
Jeg sliter med samma problemet selv, og her er alternativene:

1 Frese ned og montere koniske seter av stål i felgene, bruke standard koniske bolter.

2 Lage koniske løse skiver i stål, og bruke standard koniske bolter.

3 Kjøpe standard flathode M14x1,5 bolter med 21mm stort hode fra Tess, og frese plass til det større hodet.

4 Ellers kan du bruke pinnebolter, både gjenget i begge ender for festing med loctite, eller pressbolter.
Du har imidlertid fremdeles samme problem, du trenger flathodet mutter. Dette kan løses med å kjøpe mutter med hull tverrs gjennom, lengre bolter, og slipe vekk hele konen på mutteren så du får en flat anleggsflate. Styrken er der, men du risikere rust om du ikke sprøyter på litt kaldgalv.

Jeg kommer til å bruke alternativ 4, fordi da er det lettere å montere på mine 295 dekk, og jeg kan ha 80mm bolter som står fast, så jeg kan bytte mellom 7" og 9,5" revolution etter behov. (Har 2x oppsett)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #3 på: juni 15, 2011, 09:23:34 am »

Har målt felgene nå.

Og gjennomgående er det ganske så nøyaktig 14mm diameter i hullene som går i felgen. Jeg målte boltene som stod i felgene de var M14 og hadde veldig lite slingring. (kan ikke kjenne slingring, samme som en hver annen alu felg)

Sitat
2 Lage koniske løse skiver i stål, og bruke standard koniske bolter.
Er løsningen som har vært brukt til nå, jeg ble fortalt av gasolin at slike skiver kunne han skaffe. Jeg skal faktisk ringe en dekk butikk idag (i nærheten) å høre om de har slikt liggende.

Jeg var i kontakt med speedshack i går han kunne levere konversjons kit, pinnebolt med gjenger i begge ender, dog gjenger i fra bil er M14 og hullet er M14 så gjenger ville over tid begynt å spise opp alu i felg fra gjenger, eventuelt om konversjon hadde gått fra M14 (bil) til M12 Hjul, kunne jeg brukt revolution wheel nuts, som på bildet under. Dog jeg vet ikke hva yttre dim på slike bolter er. Og for min del er det helt uaktulet å dreie ut felger. i så fall dreies ut for å få kon i stedet.

« Siste redigering: juni 15, 2011, 09:32:24 am av j0achim » Loggført

j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #4 på: juni 15, 2011, 14:22:19 pm »

Etter ca 20 telefoner på jobb (folk begynner å bli litt irritert) kommer jeg til å gå for alternativ 4 også. Men istedet kjøper jeg hjulbolter 60mm hvor jeg kjører boltene i dreiebenk å fjerner kon.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: juni 15, 2011, 21:27:39 pm »

I dag bestilte jeg 80mm lange studs for mutter. Så nå dreier jeg ned alle mutrene, og monterer studsene etter jeg har fått de nye bremsene.
Loggført

j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #6 på: juni 15, 2011, 21:47:46 pm »

Håper alt går vel!

Håper på å høre/se hvordan resultat blir.

Tror jeg ender på å dreie vekk kon, eventuelt dreie inn kon på felgene, men så var det det å få tak i en kon på 60 grader, som ikke akkurat går under kategorien hyllevare. Snakket med Gasolin, tror han sa de hadde mulighet for å skaffe skiver som kompanserer for kon.

Jeg tviler på at de som brukte felgene før meg lagde 16 hjemmelagde skiver med kon som kompanserer for 60 grader selv. Synd det bare fulgte med 5 stk da jeg kjøpte felgene.
Loggført

Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: juni 16, 2011, 06:58:01 am »

Håper alt går vel!

Håper på å høre/se hvordan resultat blir.

Tror jeg ender på å dreie vekk kon, eventuelt dreie inn kon på felgene, men så var det det å få tak i en kon på 60 grader, som ikke akkurat går under kategorien hyllevare. Snakket med Gasolin, tror han sa de hadde mulighet for å skaffe skiver som kompanserer for kon.

Jeg tviler på at de som brukte felgene før meg lagde 16 hjemmelagde skiver med kon som kompanserer for 60 grader selv. Synd det bare fulgte med 5 stk da jeg kjøpte felgene.
60 grader forsenker er hyllevare hos alf i. larsen
Loggført

Eikstad
Supermedlem

Full off stupid ideas since 1978.....

Vis profil
« Svar #8 på: juni 16, 2011, 09:47:23 am »

Enkleste må være å kjøpe vanlige bolter med 60 graders konus. 60 graders forsenker til å "frese" opp felgene får du i en butikk som selger maskineringsutstyr. Dette er så enkelt at du nesten kan gjøre det i en litt stor søylebormaskin. Jeg har kjøpt 60 graders forsenker hos http://www.obergverktoy.no/ez/index.php
« Siste redigering: juni 16, 2011, 09:49:39 am av Bablefish. » Loggført

"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #9 på: juni 16, 2011, 10:43:31 am »

Ja ender opp med å skaffe forsenker, og tar det i en søyleboremaskin.

Snakket med AIL som ga meg et navn på en bedrift i Bergensområdet som selger maskineringsutstyr.

Kan forøvrig nevne at de heter Lina Trading i tilfelle noen andre skulle sitte fast på samme problem og finner posten en gang i fremtiden.
Loggført

j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #10 på: juni 16, 2011, 12:26:09 pm »

Fikk tak i en Forsenker 20.0 x 60gr hos E. Lund Maskin AS

Loggført

Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #11 på: juni 16, 2011, 20:33:34 pm »

hmm... kanskje jeg og kan gjøre dette, men det virker litt for enkelt liksom... kan det være at du får skumle krefter ut i fra hullet siden alu er mykt? At konen vil jobbe seg inn i aluminiumen som gjør at du stadig må etterstramme? Har en følelese av at når jeg leste meg opp, kunne noen tilby konte seter i stål som du frese nedi. Det må jo være en grunn til at andre gjør det "vanskelig"Hæ
Loggført

j0achim
Juniormedlem
**

Vis profil

« Svar #12 på: juni 16, 2011, 20:48:36 pm »

Ingen av de dekk/hjul forhandlerene jeg har snakket med så at det skulle være noe problem å lage kon direkte i felg, og da spurte jeg spesifik om det kunne by på problemer senere eventuelt om det var en farlig løsning på problemet. Snakket forøvrig med 5 forskjellige om problemstillingen om de kunne tilby en annen løsning. Samtlige sa at kon var å foretrekke da kon i seg selv fungerer selvstrammende, til en vis grad selvfølgelig. Bare å huske å stramme etter første kjøretur.
« Siste redigering: juni 16, 2011, 20:50:30 pm av j0achim » Loggført

Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #13 på: juni 16, 2011, 21:20:59 pm »

Hvis du ser f. eks. her http://www.prestigewheel.com/Imagewi510.asp#Cone%20Seat%20Inserts på "bestseller" så tror jeg det er bedre vei å gå.
Frese ut til seter med presspasning nede og loctite oppe i konen..

Eller frese ut med 60 grader og lime denne nedi?
http://www.fastenal.com/web/products/detail.ex?sku=40278&ucst=t

Eller helt enklest:
http://www.fixingsupplies.co.uk/metric-fine/nuts-1-2/m14-full-nut-1-50mm-pitch.html
« Siste redigering: juni 16, 2011, 21:38:51 pm av Formula Vee » Loggført

Eikstad
Supermedlem

Full off stupid ideas since 1978.....

Vis profil
« Svar #14 på: juni 16, 2011, 22:08:56 pm »

Å frese ut og sette inn stålhylser er nok en bedre vei å gå, men bør man skyte spurv med kanon? Markedet flommer over av rimelige alufelger hvor konusen er direkte i godset. Stålhylser er sikkert bedre, men er det nødvendig?
Alt er vel avhengig av hvordan hjula skal brukes (bane kjøring, stripa, cruising osv..).
Loggført

"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Formula Vee
Supermedlem

Vis profil
« Svar #15 på: juni 16, 2011, 22:58:32 pm »

Mulig det er derfor jeg henger meg litt opp i det.. 160hk og 9,5" Revo med 295 dekk, KEP stage 2 og cushlock er sikkert ikke det snilleste med boltfestet..  Gliser
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!