røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« på: juni 15, 2011, 17:15:46 pm » |
|
hei. er 19 år og skal prøve å overhale min 1500 H motor. det meste av erfaring jeg har når det gjelder motorer er fra moped og båt, Motoren fikk rådebank og er nå demontert. planene for motoren er en full overhaling. - blokka skal planbores. -nye rådelagere -veie alle spempler og råder -nye stempelringer -hone sylindere -slipe ventilene -bytte alt elektrisk legger ut bilder i kveld. og kom gjerne med tips 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #1 på: juni 15, 2011, 18:09:15 pm » |
|
bilder av div.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
billit1
Medlem
  
Innlegg: 132
Bosted: Tromsø, men av og til Kongsvinger.
|
 |
« Svar #2 på: juni 15, 2011, 19:14:19 pm » |
|
Tøft at du går på dette, er jo tross alt ikke verre enn 4 mopedmotorer på samme blokka. Føler je er i samme bås erfaringsmessig, litt moped og litt bil. Bra du viser vei. Stå på..  Kim
|
|
|
Loggført
|
VW 1300S -74 Automat Volvo 740 -89 Suzuki GSF 600n Er det godt nok for VW, så er det godt nok for meg..
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #3 på: juni 15, 2011, 23:11:44 pm » |
|
fant noen ande ventiler som ikke var brent spor i og bruker de istedenfor. begynt å slipe ventilene, slipte ca vær ventil 5 min med vær pasta. mener usikker på om det holder, skal sette på fjeren bak og sjekke i morgen.
skrudde av rådene og veide men ene veide 602 og de andre veide 601 må det justeres ?
snakket også med jee på forumet om å planbore blokka så sylinderne ligger bra an. i to av hullene der sylinderne var kunne jeg skjenne at det hadde gravd seg litt ned, kunne skjenne det med neilen såvidt, men må vel borres. hva tror dere ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #4 på: juni 15, 2011, 23:16:39 pm » |
|
|
|
« Siste redigering: august 27, 2011, 20:31:01 pm av røed »
|
Loggført
|
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: juni 15, 2011, 23:44:39 pm » |
|
601 og 602 gram på rådene er ikkeno prob på en original motor. Ta med blokka og toppene dine til jee og han ser kjapt hva som må gjøres. Hvis du må planbore blokka ville jeg like gjerne ha tatt opp til større sylindre når du først er igang. Et sett brukte 1776 1835 eller 1915 sett koster ikke rare greiene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #6 på: juni 15, 2011, 23:57:39 pm » |
|
begge bilene mine er ødelakte, og overhalingen var ikke planlakt men måtte gjennomføres på grunn av rådebank så nå vil jeg bare han noe som virker. skal trimme lett med 1641 sylindre og noen andre gassere men det får bli en annen gang.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #7 på: juni 16, 2011, 10:31:35 am » |
|
du skal ikkje kosta på den linjeboring til blokka + nye berelager ?? vist du vil ha noko haldbart meinar eg. slenger du med ein balansering so bør den vara ganske lenge
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
maxi
Juniormedlem
 
Innlegg: 59
Bosted: Asker
|
 |
« Svar #8 på: juni 16, 2011, 10:55:41 am » |
|
De hakkene på ventilene er også et tegn på at motoren er kjørt uten blytilsetning i bensinen over lenger tid.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #9 på: juni 16, 2011, 11:08:29 am » |
|
du skal ikkje kosta på den linjeboring til blokka + nye berelager ?? vist du vil ha noko haldbart meinar eg. slenger du med ein balansering so bør den vara ganske lenge
Han skal vell det utifra det jeg kan lese 
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #10 på: juni 16, 2011, 11:33:03 am » |
|
Oi oi.. Her var det mye "skrot"  Ut ifra bildene kan jeg se at midtre bærelager har hatt bevegelse. Og om du ikke er regelmessig lottovinner må nok blokka linjeborres. Ser jo også en tydelig ring der sylinderen har ligget mot blokka. Så om dette ikke er møkk, må den planes for å få god tetting mot topp. Ventilene kan slipes. Men om du har noen andre kan du jo prøve å håndslipe de. Jeg kan godt vakumteste de for deg som kontroll. Råden som har hatt bank, er det bare å hive først som sist. Om du ikke har en å bytte med.. har jeg en hel haug. Veiva må garantert slipes. Og i disse dager har det blitt så dyrt at ny veiv fra mexico blir billigere på kort sikt. Om dette dreier seg om å få bilen på veiven igjen billigst mulig... ville jeg kjøpt en annen motor som går.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #11 på: juni 16, 2011, 11:37:36 am » |
|
du skal ikkje kosta på den linjeboring til blokka + nye berelager ?? vist du vil ha noko haldbart meinar eg. slenger du med ein balansering so bør den vara ganske lenge
Han skal vell det utifra det jeg kan lese  Då ser du bedre enn meg, eg kan ikkje sjå at da e nevnt:)
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #12 på: juni 16, 2011, 11:39:29 am » |
|
han skriver "planborre" men jeg antar at det er linjeborring  Snakket ihvertfall med han igår og anbefalte linjeborring, anbefalte også Jee
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #13 på: juni 16, 2011, 11:51:15 am » |
|
planbore blokka så sylinderne ligger bra an. ta på deg brillene rikard 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud
Singelport Mafia'n
|
 |
« Svar #14 på: juni 16, 2011, 11:53:09 am » |
|
huff  Jaja, jeg vet ihvertfall han har tanker om det Har du sjekka den blokka du kjøpte hos meg Røed?
|
|
|
Loggført
|
" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better" Audi 100 2,5TDI VW 1300 1970 Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen 45632450 ------------------------------- Medlemsansvarlig Røyken og Omegn Aircoolers Rikard@roykenaircoolers.comroykenaircoolers.com 
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #15 på: juni 16, 2011, 16:59:10 pm » |
|
bloka jeg kjøpte hos deg var dårlig rikard  men veiva og rådene ser bra ut. sorry for dume spørsmål men ... 1. linjeboring er for å få veiva til å ligge rett og uten slark ? 2. planborre er for at sylinderne skal stå rett riktig ?? og nei har planer om å bygge en motor som varer lenge for er dritt lei av motorproblemer! kjøpte denne motoren i sommer 2010 for 4000 kr og han sa den da var overhalt for 7 år siden og lagret på en love etter det. det kan ikke stemme helt ? lakk olje som f... gjorde den også. endrer litt planer og skal sette inn en annen kam og 1600 sylindre også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #16 på: juni 16, 2011, 17:24:18 pm » |
|
Man linjeborrer fordi veiven slår ut lagerbukkene. Magnesiumen er myk og lagerbukkene blir for store.
Planfreser/sliper/borrer for at sylindrene skal ha bedre anleggsflate mot blokken.
Hvilken kam da?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #17 på: juni 16, 2011, 18:05:22 pm » |
|
ok takk for å klargjøre det. den er grei. trenger begge deler er jeg ganske sikker på. speed demon tok kontakt og sa han hadde en brukt men grei cb kam, har spurt etter spesifikasjoner på pm for 10 min siden så får vel svar i løpet av kvelden slipte ventilene mye mer i dag. fant ut at de var langt i fra tette så brukte en drill for å slipe dem og er veldig fornøyd med resultatet, men har ikke testet dem enda. satt drillen på andre enden av ventilen smørte inn pasta under den bre delen og drillet. men er en ting jeg stusset litt over, det sitter et messing rør som ventilen glir inni. hva er lolerangsegrensa når det gjelder slark der, var ikke mye i det heletatt men var litt  skrudde også ut boltene til sylinderne osv så blokka er klar for sliping.
|
|
« Siste redigering: juni 16, 2011, 23:58:42 pm av røed »
|
Loggført
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #18 på: juni 18, 2011, 19:15:31 pm » |
|
nå er blokka hos jee for linjeborring og planes.
har sett litt på forgassere til bilen og tenker på å bruke noen ok t-3 forgassere, har ikke sett noen innsug som passer til en singelport motor for t-3 gassere men dette kan vell enkelt lages hvis jeg kapper opp det innsuget som sitter på nå og sveiser det sammen så gasserne passer. mange trim gassere har aluminiums innsug er det noe spesijelt poeng eller fungere stål ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #19 på: juni 18, 2011, 20:46:28 pm » |
|
Tror jeg har innsug i Bærum. Skal se på mandag!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #20 på: juni 18, 2011, 20:58:33 pm » |
|
til singelport for t-3?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #21 på: juni 18, 2011, 22:49:00 pm » |
|
Mener det ja :-)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #22 på: juni 19, 2011, 22:30:40 pm » |
|
det høres veldig bra ut. har du forgasserne også. blitt lite jobbing i helgen men har funnet ut at jeg må bytte styrehylsene for ventilene. tistlo gjorde det på sin motor http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.780.htmlhvor får man bestilt mye sone messing hylser ?? blokka kommer på tirsdag
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #23 på: juni 19, 2011, 23:55:15 pm » |
|
det høres veldig bra ut. har du forgasserne også. blitt lite jobbing i helgen men har funnet ut at jeg må bytte styrehylsene for ventilene. tistlo gjorde det på sin motor http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8632.780.htmlhvor får man bestilt mye sone messing hylser ?? blokka kommer på tirsdag Gjør deg selv den tjenesten å borre med et sånt fancy borr i de gamle styringene da, slik at du slipper å spise opp viktige hundredelers press på å bare banke ut de som sitter der. Ja da det går an,men det går enda bedre ved å borre.
|
|
« Siste redigering: juni 19, 2011, 23:58:18 pm av Gullik »
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #24 på: juni 20, 2011, 00:09:11 am » |
|
hadde planer om å følge oppskriften til tistlo med å bore først ja, men hvor får jeg tak i nye?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #25 på: juni 20, 2011, 00:38:36 am » |
|
bor med 10mm bor til da er ca 10cm igjen i eine enden. og bank ut frå andre sida(du ser i tråden) når du borar ut i styringane so slepper presset mot toppane og lettare å få ut  hugs at du må ha ei sånn plata så du får toppane i rett vinkel (styringane må jo stå i lodd i søyleboremaskino
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
cato®
Supermedlem
    
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen
|
 |
« Svar #26 på: juni 20, 2011, 22:28:35 pm » |
|
Hvis du bytter ventil styringer, så bør setene/ ventilene settes opp på nytt, med egnet verktøy ( Mira ,Serdi eller lignende)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #27 på: juni 20, 2011, 22:34:38 pm » |
|
unneberg pleier å ha styringer på lager
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
røed
Seniormedlem
   
Innlegg: 318
Bosted: bærum
1303s
|
 |
« Svar #29 på: juni 20, 2011, 23:13:14 pm » |
|
 CIMG0718.JPG (80.89 KB. 400x300 - vist 219 ganger.) hva tror dere om kamen ? litt stor ?? blokka var hjem, fra Jee og der veldig bra ut. skal vaske å prøvemontere i morgen. lagrene til veiven som jeg fikk med ser ut som liksom må presses ned i de sporene, er det vanelig ? trenger sikkert ikke presse mye men turte ikke bruke makt før jeg vet om det er vanlig. skal skru på råden på i morgen, også, hvilket moment skal de trekkes med ? når det gjelder toppene så har jeg snakket og lest meg fram til at dette ikke er noe for en hobby mekaniker selv en med litt peil når det gjelder styringen til ventilene. hamret ut de gamle styrerørene som spalten til tistlo foreslo, men fikk besked om at det gjorde mere skade en bra. leverte alt til jee så får håpe han greier å få alt på stell igjen.
|
|
« Siste redigering: juni 20, 2011, 23:15:10 pm av røed »
|
Loggført
|
|
|
|
|