mai 04, 2025, 22:30:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Eksos spørsmål!  (Lest 1783 ganger)
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« på: juli 06, 2011, 21:51:16 pm »

Har vært å henta motor i dag,og har fått en fin liten eksos jobb Osteaktig Spørsmålet er: er det noe som tilsier at det er dumt å lage eksos separat for hver side?Jeg lurer på å legge venstre side sammen(samme lengde) inn i en lyd demper som går ut bak bakhjulet ,og samme på motsatt side. dette ville forenkla problematikken jeg har med hengerfeste og en del senk  Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #1 på: juli 06, 2011, 22:30:12 pm »

Er en fordel med ett utjevningsrør for å få likt og jevnere/mer stabilt mottrykk på begge sider, ellers går nok motoren greit allikevel.
Anlegg uten utjevningsrør fungerer nok best hvis du har singelforgasser .
Utjevningsrør behøver ikke å ha like stor dim som resten av anlegget.
« Siste redigering: juli 06, 2011, 22:32:13 pm av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #2 på: juli 07, 2011, 07:35:30 am »

De fleste triker og mange buggyer har helt separat anlegg.
Effektmessig vil du ha mest igjen for å bruke grenrør, da får du en "ejektor" effekt ved at når eksosen fra en sylinder passerer den felles kollektoren, vil den hjelpe til med å dra med seg eksosen fra en annen.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #3 på: juli 07, 2011, 23:57:05 pm »

Ok ,men  det går fint an med andre ord. Tror ikke det gjør noe om jeg mister noen hk  Gliser
Loggført

Alt MÅ ned!!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #4 på: juli 08, 2011, 01:12:30 am »

Lyden blir værre enn effekttapet..
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 08, 2011, 13:56:53 pm »

å da tenkte du på at det blir mye lyd eller?
Loggført

Alt MÅ ned!!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #6 på: juli 08, 2011, 14:20:29 pm »

kan bli litt "rar" klyd, siden tenningsrekkeføgen er slik at begge sylindrene på den ene siden tenner etter hverandre, så har de "pause" mens de to på andre siden tenner, så i det ene røret blir det bang-bang-vent-vent, mens i det andre: vent-vent-bang-bang

hvis du skjønner... Blunker
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: juli 08, 2011, 22:29:33 pm »

Kübelwagen fra krigens dager hadde to eksospotter - en på hver side, og ingen forbindelse mellom de to. Og disse bilene putra og gikk jo under all verdens slags forhold Glad
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: juli 12, 2011, 23:36:40 pm »

kan bli litt "rar" klyd, siden tenningsrekkeføgen er slik at begge sylindrene på den ene siden tenner etter hverandre, så har de "pause" mens de to på andre siden tenner, så i det ene røret blir det bang-bang-vent-vent, mens i det andre: vent-vent-bang-bang

hvis du skjønner... Blunker
Hadde det ikke vært for at jeg har stor respekt for deg, hadde jeg dratt med sitatet til "tekniske kommentarer" tråden min  Gliser
Har en kompis med trike. Han har et bang-bang-vent-vent/vent-vent-bang-bang anlegg.
« Siste redigering: juli 12, 2011, 23:38:14 pm av Formula Vee » Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #9 på: juli 13, 2011, 12:04:51 pm »

Blir litt som en HD: bang-bang vent-vent  Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #10 på: juli 13, 2011, 14:16:54 pm »

Blir litt som en HD: bang-bang vent-vent  Blunker
Tja.. hvis det er en panhead eller knucklehead blir det mer bang-bang skru-skru.
Når du kommer opp til evo-maskin fra 80tallet, kunne du oppleve bang-bang vent-vent, bang-bang vent-vent, bang-bang vent-vent, bang-bang vent-vent, bang-bang skru-skru.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!