riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« på: juli 06, 2011, 21:51:16 pm » |
|
Har vært å henta motor i dag,og har fått en fin liten eksos jobb  Spørsmålet er: er det noe som tilsier at det er dumt å lage eksos separat for hver side?Jeg lurer på å legge venstre side sammen(samme lengde) inn i en lyd demper som går ut bak bakhjulet ,og samme på motsatt side. dette ville forenkla problematikken jeg har med hengerfeste og en del senk 
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: juli 06, 2011, 22:30:12 pm » |
|
Er en fordel med ett utjevningsrør for å få likt og jevnere/mer stabilt mottrykk på begge sider, ellers går nok motoren greit allikevel. Anlegg uten utjevningsrør fungerer nok best hvis du har singelforgasser . Utjevningsrør behøver ikke å ha like stor dim som resten av anlegget.
|
|
« Siste redigering: juli 06, 2011, 22:32:13 pm av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: juli 07, 2011, 07:35:30 am » |
|
De fleste triker og mange buggyer har helt separat anlegg. Effektmessig vil du ha mest igjen for å bruke grenrør, da får du en "ejektor" effekt ved at når eksosen fra en sylinder passerer den felles kollektoren, vil den hjelpe til med å dra med seg eksosen fra en annen.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #3 på: juli 07, 2011, 23:57:05 pm » |
|
Ok ,men det går fint an med andre ord. Tror ikke det gjør noe om jeg mister noen hk 
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #4 på: juli 08, 2011, 01:12:30 am » |
|
Lyden blir værre enn effekttapet..
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
riskyer
Supermedlem
    
Innlegg: 824
Bosted: Skien
76 bay
|
 |
« Svar #5 på: juli 08, 2011, 13:56:53 pm » |
|
å da tenkte du på at det blir mye lyd eller?
|
|
|
Loggført
|
Alt MÅ ned!!
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #6 på: juli 08, 2011, 14:20:29 pm » |
|
kan bli litt "rar" klyd, siden tenningsrekkeføgen er slik at begge sylindrene på den ene siden tenner etter hverandre, så har de "pause" mens de to på andre siden tenner, så i det ene røret blir det bang-bang-vent-vent, mens i det andre: vent-vent-bang-bang hvis du skjønner... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: juli 12, 2011, 23:36:40 pm » |
|
kan bli litt "rar" klyd, siden tenningsrekkeføgen er slik at begge sylindrene på den ene siden tenner etter hverandre, så har de "pause" mens de to på andre siden tenner, så i det ene røret blir det bang-bang-vent-vent, mens i det andre: vent-vent-bang-bang hvis du skjønner...  Hadde det ikke vært for at jeg har stor respekt for deg, hadde jeg dratt med sitatet til "tekniske kommentarer" tråden min Har en kompis med trike. Han har et bang-bang-vent-vent/vent-vent-bang-bang anlegg.
|
|
« Siste redigering: juli 12, 2011, 23:38:14 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #9 på: juli 13, 2011, 12:04:51 pm » |
|
Blir litt som en HD: bang-bang vent-vent 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: juli 13, 2011, 14:16:54 pm » |
|
Blir litt som en HD: bang-bang vent-vent  Tja.. hvis det er en panhead eller knucklehead blir det mer bang-bang skru-skru. Når du kommer opp til evo-maskin fra 80tallet, kunne du oppleve bang-bang vent-vent, bang-bang vent-vent, bang-bang vent-vent, bang-bang vent-vent, bang-bang skru-skru.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|