Gjerdin
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Oslo
|
 |
« på: april 14, 2008, 18:09:34 pm » |
|
Har en 69mod 1300 som jeg vil at skal gå godt (helst kjøre ræva av en golf 1 gti  ) så jeg tenkte på en motor med ca 120 - 150hk men samtidig vil jeg at den skal passe i bobla uten så mye ombygging. Og pris er og viktig, vil ikke at den skal koste meg en arm og en fot  Har tenkt på en 2,1 L transporter motor, men har ikke så mye peiling på boble enda.. Noen som har noen gode tips på hvordan motor og girkasse jeg kan putte i bobla?
|
|
|
Loggført
|
Doh!
|
|
|
Daniel L
Supermedlem
    
Innlegg: 679
Bosted: Skien
Boden Kratzende Autos VW Forbund
|
 |
« Svar #1 på: april 14, 2008, 18:20:08 pm » |
|
Har ikke så veldig god peiling jeg heller, men jeg tror ikke det er noe problem å hive inn en 2,1 wbx motor og girkasse.
|
|
|
Loggført
|
1971 1302 silver metallic 1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014 1974 1303s germanlooker 1986 Golf mk2 1986 T3 doka
|
|
|
Gjerdin
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: april 14, 2008, 18:22:25 pm » |
|
2,1 wbx motor - Er den vannavkjølt? og om jeg ikke husker feil så er det ca 112hk?
|
|
|
Loggført
|
Doh!
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #3 på: april 14, 2008, 18:25:52 pm » |
|
Lett å trimme opp noen hester ekstra, ikke at jeg kan det så godt selv, men en jeg kjenner hadde en 2L VW boxer som utgangspunkt, sitter ca160-170HK i den nå 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Gjerdin
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: april 14, 2008, 18:33:28 pm » |
|
Nice! trodde ikke det var mulig og hente ut så mye hester av den motoren, men alt kommer vel ann på hva man bytter ut på innsiden.
|
|
|
Loggført
|
Doh!
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #5 på: april 14, 2008, 19:07:39 pm » |
|
Har nok noe med det å gjøre 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Gjerdin
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #6 på: april 14, 2008, 19:09:48 pm » |
|
fikk ikke svar på om 2,1 wbx motoren er vannavkjølt? Hvordan er det og putte inn en vannavkjølt motor i bobla?
Noen som har noen andre tips som involverer andre motorer?
|
|
|
Loggført
|
Doh!
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #7 på: april 14, 2008, 19:15:55 pm » |
|
Er vannavkjølt ja. Wasserboxer  Vet ikke helt hvordan man skal gjøre overføringen.. men må ha radiatoren plassert under frontpplata, skikkelig germanlooker 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #8 på: april 14, 2008, 21:29:38 pm » |
|
Lett å trimme opp noen hester ekstra, ikke at jeg kan det så godt selv, men en jeg kjenner hadde en 2L VW boxer som utgangspunkt, sitter ca160-170HK i den nå  For det første så går en Golf Gti ganske godt, så du skal ha mye hk for å kjøre "ræva" av en slik. (Jeg har hatt flere Golf Gti av ymse slag og flere trimma bobler..) En annen ting er at det er vel ikke akkurat "lett" å få 160-170 EKTE hester ut av en motor med 70 hk.. Før du har 100 hk mer, tipper jeg at du bør legge ned minst 20-25 lapper med mindre du har tilgang til egen maskineringspark osv.. Er mange bobler med "150 hk" i norges land som kanskje har mere 90-100 hk hvis den kommer i benk tror jeg.. 
|
|
« Siste redigering: april 14, 2008, 21:52:38 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #9 på: april 14, 2008, 21:40:26 pm » |
|
Siden du etter eget utsagn ikke har så mye peiling på bobler, hadde jeg kanskje satset på en boblemotor. Det er enklest, minst mulig som må lages og tilpasses for å få den inn i bilen. En T1 motor med 150 stabile hk er ganske dyrt. Regn med 20-50.000 alt etter om du kjøper alt nytt eller brukt og hvor mye maskinering du gjør selv. Når det gjelder hvor godt en Golf I GTI går, så kjørte den i 83 1/4 mila på høye 17 sekundere. Med 150hk i en boble er du på 13 tallet.
Å få inn en "annen" motor i bobla er endel jobb, mye småtteri som ikke passer. Skal det i tillegg ikke se ut som et helvete baki der er det ganske mye mer.
|
|
« Siste redigering: april 14, 2008, 21:43:20 pm av JS »
|
Loggført
|
|
|
|
Gjerdin
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #10 på: april 14, 2008, 21:48:28 pm » |
|
Hmm satser kansje litt høyt
|
|
|
Loggført
|
Doh!
|
|
|
Gjerdin
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: april 14, 2008, 21:51:07 pm » |
|
hadde tenkt og bruke ca 15 - 20 lapper på motor og girkasse, så får se hva jeg klarer og få for det
|
|
|
Loggført
|
Doh!
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #12 på: april 14, 2008, 22:06:33 pm » |
|
Hva med understell og bremser....  Hjelper ikke mye med 150 hk hvis du ikke klarer svingen og ikke får stoppe og i tillegg får problemer med tilsynet..  En ting er HELT sikkert at en Golf Gti har betydlig bedre kjøre-egenskaper enn ei boble med pendelaksler... Her skal du nok legge ned en del lapper før du henger med en Gti.. Hvis du ikke skal bare drive med rattlås-kjøring da.. 
|
|
« Siste redigering: april 14, 2008, 22:08:38 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Bj?rn
Supermedlem
    
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum
- 1303 -
|
 |
« Svar #13 på: april 14, 2008, 22:19:57 pm » |
|
Ordla meg kanskje litt feil, mente ikke att det var lett å få ut 170 HK, men lett å få ut noen HK ekstra  Er nok ofte litt mindre HK når man kommer til benk, skal jeg være enig i 
|
|
|
Loggført
|
Keep it cool, keep it oldschool!
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #14 på: april 14, 2008, 22:20:17 pm » |
|
.
|
|
« Siste redigering: januar 29, 2011, 23:35:02 pm av Race-buggy »
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #15 på: april 14, 2008, 22:27:49 pm » |
|
Hva med understell og bremser....  Hjelper ikke mye med 150 hk hvis du ikke klarer svingen og ikke får stoppe og i tillegg får problemer med tilsynet..  En ting er HELT sikkert at en Golf Gti har betydlig bedre kjøre-egenskaper enn ei boble med pendelaksler... Her skal du nok legge ned en del lapper før du henger med en Gti.. Hvis du ikke skal bare drive med rattlås-kjøring da..  så er det litt forskjell i års modell også Les øverst på tråden.. Race-buggy..  Målet hans var å "rævkjøre en gti".. Her et bilde av en Pendelaksel-boble sine tendenser i banekjøring og da særlig hvis den ikke er senket bak... Er ikke helt trygt det her : 
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Gjerdin
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #16 på: april 14, 2008, 22:46:40 pm » |
|
har tenkt på det ja. skal ha skive bremser foran og bak, samt skifte dempere og fjærer. men etter det jeg leser hær så blir jeg nok og satse på noe med litt mindre hester..
|
|
|
Loggført
|
Doh!
|
|
|
Gjerdin
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #17 på: april 14, 2008, 22:48:06 pm » |
|
Takk for alle tipsene
|
|
|
Loggført
|
Doh!
|
|
|
larrizz
Nybegynner

Innlegg: 28
Bosted:
|
 |
« Svar #18 på: april 14, 2008, 22:50:22 pm » |
|
Hva med en 1970ccm ifra en caravelle? Holder selv på med og prøve og få det til og funke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #19 på: april 14, 2008, 22:59:56 pm » |
|
har tenkt på det ja. skal ha skive bremser foran og bak, samt skifte dempere og fjærer. men etter det jeg leser hær så blir jeg nok og satse på noe med litt mindre hester..
Hvis det er en 69 mod 1300 du har, så har ikke den noen fjærer i understellet..  Torsion-fjæring rund-baut Fjærer finner du kun foran på 1302 og 1303..
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold
|
 |
« Svar #20 på: april 14, 2008, 23:28:17 pm » |
|
Eller kanskje du bare skal kjøpe deg en golf gti?  150 ærlige Hk i en boblemotor koster for en som ikke kan allverden selv like mye som en gammel gti, og det er før vi har begynt å tenke på trafikksikkerheten i form av bremser og kjøreegenskaper som nevnt over. Men ett sted må man jo likevel begynne, om du overskrider budsjettet så gjør som meg: kast alle kvitteringer før du rekker å legge deg på minnet hva det har kostet 
|
|
|
Loggført
|
Member #1 /Spliths venner
|
|
|
Karmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg
|
 |
« Svar #21 på: april 14, 2008, 23:54:09 pm » |
|
Hvis det er en 69 mod 1300 du har, så har ikke den noen fjærer i understellet..  Torsion-fjæring rund-baut Fjærer finner du kun foran på 1302 og 1303.. Alle bobler har fjærer. Noen har torsjonsfjærer foran og bak mens 02/03 har spiralfjærer foran og torsjonsfjærer bak 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gjerdin
Nybegynner

Innlegg: 32
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #23 på: april 15, 2008, 16:03:31 pm » |
|
takk for tipset Torgeir
|
|
|
Loggført
|
Doh!
|
|
|
Thunderbolt
Nybegynner

Innlegg: 35
Bosted:
|
 |
« Svar #24 på: april 15, 2008, 17:08:24 pm » |
|
Siden du etter eget utsagn ikke har så mye peiling på bobler, hadde jeg kanskje satset på en boblemotor. Det er enklest, minst mulig som må lages og tilpasses for å få den inn i bilen. En T1 motor med 150 stabile hk er ganske dyrt. Regn med 20-50.000 alt etter om du kjøper alt nytt eller brukt og hvor mye maskinering du gjør selv. Når det gjelder hvor godt en Golf I GTI går, så kjørte den i 83 1/4 mila på høye 17 sekundere. Med 150hk i en boble er du på 13 tallet.
Å få inn en "annen" motor i bobla er endel jobb, mye småtteri som ikke passer. Skal det i tillegg ikke se ut som et helvete baki der er det ganske mye mer.
Med nokså standard wbx 112hk går bobla høye 15sek.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|