Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: juli 12, 2011, 22:45:32 pm » |
|
Vurderer å bruke Electromotive HPV-1 tenninga med 2,5bar (1,5) map sensor. Jeg kan stille 4 ting: Mekanisk advance, (0 rpm) og 0-3000, 3000-8000, og turtallsperre. Det er utgang for map på anlegget, og med 0-5V kan det trekke ned 0-15grader. Jeg planlegger å bruke et potmeter for å finjustere nedtrekket. Men hva har dere med datasprut og turbo gjort med nedtrekk ved lading? Dette er 1915 med moderate topper, senket komp og TCS-10 kam. Jeg planlegger å ta ut ca. 160hk, og regner med å bruke ca. 10psi? Er det ganske nærme å stille 30 grader ved 3000 og oppover uten lading, og at tenningen trekkes ned 10 grader ved ca. 10psi?
|
|
« Siste redigering: juli 18, 2011, 08:28:12 am av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: juli 13, 2011, 14:38:35 pm » |
|
Alle på ferie eller? Hørt om internettcafè?? 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2 på: juli 13, 2011, 16:19:48 pm » |
|
hva slags drivstoff skal du kjøre?
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: juli 13, 2011, 17:54:51 pm » |
|
Pumpebensin 95 eller 98.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: juli 13, 2011, 19:36:43 pm » |
|
Har en CB turbofordeler om du er intresert , drar opp til 32 grader , retarderer avhenging av turbotrykk tilbake til 24 grader , reiser til SVG i morgen ..kan dra den med ..
mvh Erich
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #5 på: juli 13, 2011, 23:31:36 pm » |
|
tipper du klarer deg med ca 24-26 grader under trykk , men dette bør jo testes i benk/dyno. kjør 98 hvis du kan
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: juli 14, 2011, 02:03:15 am » |
|
Har en CB turbofordeler om du er intresert , drar opp til 32 grader , retarderer avhenging av turbotrykk tilbake til 24 grader , reiser til SVG i morgen ..kan dra den med ..
mvh Erich
har en wbx fordeler, med to uttak på vakumklokka, og et fordelerløst anlegg med mapsensor.. Så vil prøve de først. Men hva tenkte du på i pris?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: juli 14, 2011, 02:08:23 am » |
|
tipper du klarer deg med ca 24-26 grader under trykk , men dette bør jo testes i benk/dyno. kjør 98 hvis du kan
Da skal jeg klare å trekke ned nok i hvertfall. Hva skal verdien på potmeteret være for å kunne stille fra 5 til 1v? Altså ohm og effekt?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #8 på: juli 14, 2011, 09:40:34 am » |
|
aner ikke , bør vel stå i noen manual??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #9 på: juli 14, 2011, 18:25:37 pm » |
|
Står bare at på map inngangen vil den gi 0-15 grader på 0-5v. Jeg kunne regne det ut en gang, har tatt elektro grunnfag i -83 men ikke holdt det særlig ved like kan du si... Noen som driver med elektronikk her? Kom på at jeg skal sende en PM til Torgeir Matre i klubben. Han vet det sikkert.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #10 på: juli 14, 2011, 19:00:37 pm » |
|
lite sidespørsmål,men e ein sånn verdt pengane? http://www.vwparts.net/MSD6462.html
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #11 på: juli 14, 2011, 19:15:47 pm » |
|
Ikke for meg nei. Jeg har samme funksjonene på mitt anlegg om jeg bare finner rette potmeteret. Og etter som jeg leser der, er ikke det et DIS anlegg, så du må fortsatt ha fordeler og coiler utenom. Jeg har allerede komplett anlegg inkludert triggerhjul, sensorer, mangler bare som sagt potmeteret for å kunne styre tilsvarende som MSD anlegget du linket til. Mitt anlegg kostet brukt ca. 4.000.- komplett, da kunne jeg selge absolutt alle andre tenningsdeler.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #12 på: juli 14, 2011, 19:21:31 pm » |
|
Hvorfor kjøre bensin når det finnes E85?
Tenning: som en NA motor før du oppnår overladning og deretter er det dynokjøring som gjelder. (som allerede nevnt) Klarer du så mye som 26 med fullt trykk med bensin på tanken er du heldig.
BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: juli 14, 2011, 19:34:44 pm » |
|
Hvorfor kjøre bensin når det finnes E85?
Tenning: som en NA motor før du oppnår overladning og deretter er det dynokjøring som gjelder. (som allerede nevnt) Klarer du så mye som 26 med fullt trykk med bensin på tanken er du heldig.
BB
E85 finnes ikke i nærheten her jeg bor...?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #14 på: juli 14, 2011, 20:57:44 pm » |
|
Vist du passar på å ikkje kjøyra tanken heilt tom so rekk du ein liten svipptur til austlandet for å fylla tanken 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #15 på: juli 14, 2011, 23:10:35 pm » |
|
Forus, Stavanger er nærmest. kjør to map :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #16 på: juli 15, 2011, 21:33:12 pm » |
|
Hvis jeg skal kjøre 16mil for å fylle 35liter, blir det dyrt... Men hvis jeg setter potensiometeret for tenningsnedtrekk i dashbordet koblet til et digitalt, 6v voltmeter, kan jeg stille om for å veksle 98/E85... ?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #17 på: juli 15, 2011, 21:55:15 pm » |
|
Står bare at på map inngangen vil den gi 0-15 grader på 0-5v. Jeg kunne regne det ut en gang, har tatt elektro grunnfag i -83 men ikke holdt det særlig ved like kan du si... Noen som driver med elektronikk her? Kom på at jeg skal sende en PM til Torgeir Matre i klubben. Han vet det sikkert.
begynner å bli noen år siden her og, men jeg er faktisk sivilingeniør i elektronikk, men som Jørn er inne på trenger man litt mer info, så en eller annen maual eller noe, ville hjulpet mye. Eller så må man sette seg ned og måle litt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: juli 16, 2011, 09:57:39 am » |
|
Nå er jeg mer forvirra her.. Trodde jeg kunne ta ut 5V+ fra tenninga, kjøre den inn i mapsensoren, som gir 0-5v ut (alt etter trykk) til map-inngangen på tenninga. Så i mellom mapinngangen og mapsensoren ville jeg satt et potmeter for å finstille 0-5v, og dermed nedtrekket 0-15 grader ved maks trykk.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #20 på: juli 16, 2011, 18:03:06 pm » |
|
Har du en link til den MAP sensoren du har? Fullt mulig at de har puttet litt mer elektronikk inni den, men jeg tenkte at den kanskje bare har en variabel motstand alt etter trykket.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #21 på: juli 16, 2011, 18:21:18 pm » |
|
Klarer ikke å kopiere linken, bruker telefonen. Men kjøpte den som ligger på siste siden av turboroadster tråden. Kjøpt hos DIY autotuning.com. 25psi.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #22 på: juli 16, 2011, 19:44:55 pm » |
|
Er det denne du har kjøpt? http://www.diyautotune.com/catalog/mpx4250-25-bar-map-sensor-p-106.htmlI så fall må den mates med 5V på ben 3, jord på ben 2 og signalet ut til tenningen kommer på ben nummer 1 (ben med hakk i)
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #23 på: juli 16, 2011, 20:03:51 pm » |
|
Ja, nå nærmer vi oss... Når jeg har 5v strømforsyningen fra tenninga, blir det potmeter mellom benet med hakk og mapinngangen. Hvilke verdier skal da potmeter ha?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #24 på: juli 17, 2011, 08:01:33 am » |
|
Fant datablad på sensoren her: http://cache.freescale.com/files/sensors/doc/data_sheet/MPX4250.pdfPå side 4 står kurven over volt vs trykk. Er jo bare gange volten med 3 så får du grader tenning  Ser ut til at strømmene er så små at det ikke er så farlig hvilken motstandsverdi du velger. Må lage en spenningsdeler som på bildet/tegningen under. Jeg prøvde med potmeter både på 22k og 47k med samme resultat.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #25 på: juli 17, 2011, 11:54:10 am » |
|
Da har vi kontroll på den delen. Takk. Men hvor finner jeg enkleste voltdisplay jeg kan sette på utgangen av potmeteret? Kan jo kjøpe et biltema og modde(plukke i biter og feste display i dashen) men om det finnes 52mm 6v kan jeg bytte ut skala fra 0-6v med 0-15grader...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #26 på: juli 17, 2011, 13:15:54 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #27 på: juli 17, 2011, 14:26:28 pm » |
|
Da blir det potmetere 22kohm og digitalt display. Må jeg beregne spenningsfall over 6meter 1,5mm2 flertrådet kobberledning?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #28 på: juli 17, 2011, 15:14:17 pm » |
|
Viss ikke jeg husker feil formel, blir vel motstanden rundt 0,07ohm på 6 meter. Når mitt multimeter måler 5V forbruker det 0,000005A, og det vil gi et spenningsfall i kabelen på 0,00000035Volt. Jeg tviler på at du behøver beregne det i dette tilfellet 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #29 på: juli 17, 2011, 20:22:50 pm » |
|
Nei, det blir jo bare ca. 0,000001 grader feil... 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|