Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« på: juli 14, 2011, 20:28:59 pm » |
|
noen som kan svare meg på hva ventilklaringen på en 2l med motorkode CU skal være? står nå og har finni ut at den boka mangler jeg :-P
|
|
« Siste redigering: juli 14, 2011, 20:34:52 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
|
oyvinla
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #2 på: juli 16, 2011, 13:37:12 pm » |
|
Er det ikke hydrauliske løftere på din CU? Isåfall skal det, etter hva jeg har funnet ut ved mye søking og blaing i bentley manualen, justeres på følgende måte:
- kjør motor god og varm slik at man kan være sikker på at løfterene er fyllt med olje. - vent til motor blir kald igjen. dvs. vent over natten. - av med ventildeksel, så skrur du justeringsskruene intill ventilen, for så å skru de to runder til. (selvfølgelig på lukkede ventiler.)
Dette er ihvertfall den metoden jeg har brukt på min CU.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: juli 16, 2011, 20:06:33 pm » |
|
Dette høres ikke dumt ut. Jeg vil tro CU motorene er like og hvis de har hyd. løftere så har jo denne det også... Takker for tipset. Jeg må ha av toppene også, så jeg må justere ventilene på nytt. Du har vel ikke momentet toppene skal slrues til med i samme slengen? Har løse sylindere jeg må få fikset gitt...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #4 på: juli 16, 2011, 22:08:17 pm » |
|
http://www.type2.com/library/engineg/hydral.htmBy the book, only GD, GE, or CV blocks came from VW with hydraulics (but only '78 and '79 GD blocks). All Vanagon CV blocks came with hydraulics. Be aware that hydraulics could have found their way into any T4 block over the years--hopefully along with an hydraulic cam and the steel pushrods. If you see steel pushrods and if when you rotate each cylinder to TDC and try to get a feeler between the valve tip and rocker screw there isn't a gap, you indeed have hydraulics. This is a good thing--but why that infernal pounding?!
|
|
« Siste redigering: juli 16, 2011, 22:11:21 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
oyvinla
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #5 på: juli 16, 2011, 23:45:33 pm » |
|
CU og CV motorer kommer begge fra 80-82 mod buss, hvor jeg er ganske sikker på at de kun ble levert med hyd. løftere. Hvis du er usikker, så er det bare å ta av det ene støtstangrøret og lure ut den ene løfteren med en magnet, så ser du hva det er. Det finnes mek. løftere til motoren, men da er det i tilfelle ikke originalt. Mulig CU ikke ble levert i USA og derfor ikke nevnt i artikkelen over
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #6 på: juli 17, 2011, 23:13:15 pm » |
|
Høres ikke dumt ut det. Eneste grunn til at jeg er usikker er pga dette klistremerket http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11770.0.htmlJeg skal demontere toppene og kikke på løfterene en dag denne uka, for det er noe som skurrer her. Takker for svar!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
oyvinla
Medlem
  
Innlegg: 161
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #7 på: juli 18, 2011, 23:51:33 pm » |
|
Står det klistremerket på viftehuset? Hva slags bil står motoren i? er det originale kjøleblekk til den bilen motoren eventuelt står i? Jeg mistenker at du har viftehus fra en tidligere type 4 motor som har mekaniske løftere
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #8 på: juli 19, 2011, 00:27:09 am » |
|
Ikke min motor det er bilde av  Motoren sitter i en ghia med glassfiber viftehus, så det er dårlig med stickers der gitt... Fant den ved et søk på forumet her... Skal se om jeg rekker å demontere litt motor denne uka. Jeg regner nesten med at det står hyd. løftere i motoren...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: juli 19, 2011, 14:54:21 pm » |
|
Normalt skal man ikke trenge å justere ventiler på hydrauliske løftere. Bruker du 2 runder inn på løftere som.er pumpet opp vil de faktisk åpne ventilen ca 2mm 1/4 til 1/2 omdreining er nok. Motorer som har stått en stund tikker veldig ofte helt til.motor er gjennomvarm og løfter er pumpet opp. da det alltid vil stå press på en løfter og presser olja ut over tid.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #10 på: juli 19, 2011, 19:54:18 pm » |
|
Takk for tips Jørn. Motoren hadde faktisk klaring når jeg tok av dekslene. Det er derfor jeg har lurt litt. Kommer tilbake med hva jeg finner ut litt senere.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #11 på: juli 19, 2011, 21:01:59 pm » |
|
Rephåndboka mi for wasserbokser sier to tørn, mekaniske løftere på 914 -> er 0,15 på alle ventiler for 1,7 liter, 0,15 inn, 0,2 eksos for 2 liter motor.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #12 på: juli 19, 2011, 21:02:50 pm » |
|
så kom det vel skriv fra VAG i senere tid som sa 1/2 turn.??
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: juli 19, 2011, 21:06:24 pm » |
|
hvis den motoren er bygd om med glasfiber kjøling etc er det store sjanser for att den kanskje er modifisert litt inni også med annen kam og mekaniske løftere.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #14 på: juli 19, 2011, 22:15:49 pm » |
|
Mye det kan være i hekken på denne Ghian. Hadde fattern levd i dag så kunne han jo bare fortalt meg det  Denne kjærra har alltid gått veldig bra og ikke minst pent. Men i det siste som den har stått litt så har det dukket opp endel nye lyder. Blant annet fra det jeg tror kan være løse topper. Har også en rasle lyd når man belaster motoren. Litt usikker på hva det kan være. Mulig jeg får tid til å skru ut motoren på torsdag, så vil det meste løse seg vil jeg tro. Makan til enkel bil å skru på skal man lete lenge etter. Bytter clutch på denne bilen alene på ca 30 minutter  Bilde av bilen 
|
|
|
|
Lowlife
Supermedlem
    
Innlegg: 3524
Bosted: Det lille møkkastedet Siggerud.
|
 |
« Svar #15 på: juli 20, 2011, 08:46:36 am » |
|
Yum.
|
|
|
Loggført
|
LP kontaktperson:tlf. 90746649. Æren deler jeg gjerne, men skylden er min alene. Ingenting er umulig, det "umulige" tar bare lengre tid. Freedom comes with a cool set of wheels. Member of LP,NO,MDR and SIM.
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #16 på: juli 21, 2011, 19:05:52 pm » |
|
Da var problemet funnet. Motoren skyter mellom sylindere og topplokk. Løfterene er mekaniske. Nå trenger jeg "toppakninger" mellom sylinder og topp. :-P kanskje jeg klarer å redde de...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #17 på: juli 21, 2011, 19:51:51 pm » |
|
95,95mm borring, 71mm slag 39cc forbrenningskammer og ca 1.8mm vendehøyde. om noen vil regne ut komp. hadde det vært flott
|
|
« Siste redigering: juli 21, 2011, 20:36:50 pm av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
|