Adax (Buskebil)
Seniormedlem
   
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
 |
« på: april 14, 2008, 22:06:55 pm » |
|
Hva skjer ved for mye ende slakk i motoren? jeg merker en god del slakk når jeg drar og skyver på reim hjulet, hvor mye er for mye? hva kan jeg gjøre med det?
|
|
|
Loggført
|
 Dare to be different. "Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #1 på: april 14, 2008, 22:21:28 pm » |
|
det kan vel rettes litt ved å shimse bak svinghjulet men (rett meg om jeg tar feil) når det er endeslakk så er det et tegn på at det er noe galt/ slitte lager på veiva og motoren bør overhales.. men som sagt mener jeg av man kan rette litt på det ved å shimse bak svinghjulet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Boblehue
Supermedlem
    
Innlegg: 899
Bosted: Drammen
Mr. Comfy......
|
 |
« Svar #2 på: april 14, 2008, 22:50:26 pm » |
|
Men, hvor mye vekt skal man legge i endeslakk? Noen skyr endeslakk som pesten, andre sier de har kjørt laaaaangt med endeslakk.....
|
|
|
Loggført
|
1968 VW T1
12 Volt og stolt! ©
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #3 på: april 14, 2008, 22:52:05 pm » |
|
jeg har en del slakk på min 1300 men er ikke redd.. selv omden skal byttes mot noe større snart!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svang
Seniormedlem
   
Innlegg: 364
Bosted: Gol
|
 |
« Svar #4 på: april 15, 2008, 06:26:17 am » |
|
Det skal være en viss endeslakk.. Dreit meg ut for noen år siden ved å sette på en shims for lite mellom svinghjul og veiv på en 2 liter BC motor.. Etter løpet var det bare å bestille nye veivlager. Du får kjøpt verktøy til å måle endeslakken. Denne monterer du på ene motorfestet, også kan du måle differansen ved å dytte svinghjulet fram og tilbake. Skal være mellom 0,07-0,13.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
alask
|
 |
« Svar #5 på: april 15, 2008, 07:40:18 am » |
|
riktig det med måle instrument... men det sies vel at det skal være slakk men ikke så mye at du ser det.. bare kan høre det i mangel av de rette verktøyene altså!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #6 på: april 15, 2008, 09:41:46 am » |
|
Er i grunnen videre planer for motoren som avgjør hvor mye endeslakk du vil kjøre på den. Skal den renoveres, så er det lurt å gjøre det så tidlig som mulig. Har du ingen planer for den videre, så er det vel bare å kjøre til det smeller.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #7 på: april 15, 2008, 12:00:49 pm » |
|
Har hørt om de som har kjørt med motor med så mye endeslakk at de ikke kunne starte motoren med clutchpedalen inne. Så mye rart er mulig, men strengt tatt skal du ikke kunne kjenne noe slakk når du tar tak i reimhjulet.
Og ja - det kan shimses opp.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: april 15, 2008, 17:42:20 pm » |
|
I min boble står det en oppbrukt 1300F. Har målt endeslakken til 1mm på reimhjulet, men motoren starter den...med clutchen engasjert eller ikke. Spytter fra eksosen så støtfangeren blir svart, og garasjeporten likeså hvis den står nede  Bør jeg være bekymret for at motoren raser og skader girkassa mi?
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
   
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
 |
« Svar #9 på: april 15, 2008, 21:21:08 pm » |
|
Det kjennes ut som det er et par mm slakk men jeg skal skjekke det røfflig i morgen, årsaken til slakken er nok at jeg helt uten grunn kunskaper har satt motoren sammen selv fra en lett herja short blokk (pinne hullene i veiva er så ovale og stuka at pinnene detter ut av seg selv, trolig forårsaket av tidligere eier etter gjentatte burne forsøk)
Det jeg lurer litt på er om endeslakk kan forårsake motor ras på en godt innkjørt motor?
|
|
|
Loggført
|
 Dare to be different. "Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #10 på: april 16, 2008, 13:13:51 pm » |
|
Hvis du kikker på denne linken, så ser du en enkel måte å måle endeslakk på. Jeg brukte den selv da jag satte på svinghjul igår, og det ble bra Les under adjusting end play et stykke ned på linkene http://www.aircooledtech.com/engine_build/
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Adax (Buskebil)
Seniormedlem
   
Innlegg: 329
Bosted: Kongsberg
"Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
 |
« Svar #11 på: april 16, 2008, 17:06:17 pm » |
|
Jupp men dette krever at jeg tar ut motoren som jeg håpet kunne sitte der der er en liten stund til.
|
|
|
Loggført
|
 Dare to be different. "Aeris tepesco plebis plaustrum"
|
|
|
TomR
|
 |
« Svar #12 på: april 23, 2008, 21:58:46 pm » |
|
Måleur på reimhjulet burde fungere fint for en slik sjekk  Endeslakk er ikke farlig - men alt med måte - selv er min nybyggede 2007 satt opp med 0.16mm endeslakk som faktisk er 0.01 mm OVER specsene til VW...
|
|
|
Loggført
|
- The devil is in the detalis! - Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
|
|
|
|