Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« på: juli 19, 2011, 23:56:00 pm » |
|
Noen som har boss til et Superior 500 ratt som passer T1 opp til 59'?? Eller har tips om hvor dette kan skaffes? Jeg har et NOS boss. Men det er til 356A 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1 på: juli 20, 2011, 00:10:54 am » |
|
Vanlig Grant boss brukte jeg på mitt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #2 på: juli 20, 2011, 01:00:04 am » |
|
Som JS sier, vanlige Grant boss passer. Men.. Grant bosset til pre 60 VW lages ikke lenger. Når det er sagt, Superior rattet er som de fleste Grant ratt ganske dypt og kommer veldig nærme føreren med den lange rattstammen som er beregnet på flatt ratt. Det vanlige trikset er da å bruke nyere (kort) rattstamme som plasserer rattet der det burde være. Da er er Grant boss tilgjengelig. Jeg har selv kjørt med Grant, VDM og nå Empi GT ratt i ovalen og bruker da 60-talls rattstamme. Fungerer veldig bra. Det optimale er å bruke 60-67 rattstamme og 68-> rattaksel som er støtabsorberende, ikke dumt med tanke på sikkerheten. Tilleggsinfo: Jeg driver vel så mye med gamle amerikanere som VW og bestilte for mange år siden Grant boss gjennom Pony Parts på Tyrigrava flerfoldige ganger, til både meg selv og kjente. Til slutt tok de inn noen VW boss for å ha neste gang jeg trengte, men etter det har ikke behovet vært der.. De lå på hylla der sist gang jeg spurte og går nok billig for å gjøre plass til Mustangdeler 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #3 på: juli 20, 2011, 01:27:29 am » |
|
Som JS sier, vanlige Grant boss passer. Men.. Grant bosset til pre 60 VW lages ikke lenger. Når det er sagt, Superior rattet er som de fleste Grant ratt ganske dypt og kommer veldig nærme føreren med den lange rattstammen som er beregnet på flatt ratt. Det vanlige trikset er da å bruke nyere (kort) rattstamme som plasserer rattet der det burde være. Da er er Grant boss tilgjengelig. Jeg har selv kjørt med Grant, VDM og nå Empi GT ratt i ovalen og bruker da 60-talls rattstamme. Fungerer veldig bra. Det optimale er å bruke 60-67 rattstamme og 68-> rattaksel som er støtabsorberende, ikke dumt med tanke på sikkerheten. Tilleggsinfo: Jeg driver vel så mye med gamle amerikanere som VW og bestilte for mange år siden Grant boss gjennom Pony Parts på Tyrigrava flerfoldige ganger, til både meg selv og kjente. Til slutt tok de inn noen VW boss for å ha neste gang jeg trengte, men etter det har ikke behovet vært der.. De lå på hylla der sist gang jeg spurte og går nok billig for å gjøre plass til Mustangdeler  Mitt Superior ratt er helt flatt. Så jeg kommer til å tilpasse lengden på rattaksel og rattstammen etter hvor langt fra dashbord-kanten jeg vil ha knokene, når jeg holder i toppen av rattet. Så et alternativ er å få tak i annen rattaksel. Sikkert lettere å få tak i boss til det. Det fine med orginalbosset fra Superior er at det er veldig lite og nett. Det eneste som syns bak rattet når rattstammen er på er en ca 1cm tykk alu-ring. Ikke noe klumpete trekkspill eller annet som ikke er forenlig med en gammal bil 
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #4 på: juli 20, 2011, 08:31:35 am » |
|
Jeg var faktisk litt rask i avtrekkeren... Jeg bruker Flat-4 boss, som er likt som Grant. Flat-4 lager sikkert sine enda. Dette er bosset til EMPI GT(eller hva det nå heter) rattet. Om du har det flate Superior rattet tror jeg det kommer til å gå i frontruta i øverkant med kortere rattstamme, passet helt greit i min bil med den lange. Kan du poste bilde av rattet?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: juli 20, 2011, 08:53:51 am » |
|
Jeg fant en ting som passet på splines i rattstammen, og boret & gjenget hull til rattet. Så fant jeg et deksel med hornknapp som jeg også borret & gjenget til rattet. Mye som går... 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #6 på: juli 20, 2011, 14:54:05 pm » |
|
Jeg fant en ting som passet på splines i rattstammen, og boret & gjenget hull til rattet. Så fant jeg et deksel med hornknapp som jeg også borret & gjenget til rattet. Mye som går...  Ja, alt går. Laget boss fra bunn til ovalen jeg hadde. Poenget er at jeg ikke vil ha noe stort klumpete boss synlig på baksiden. Jeg får ta en titt på disse fra flat-4. Skal få postet bilde i kveld.
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #7 på: august 15, 2011, 00:10:07 am » |
|
Da har jeg fått boss fra Grant til 66-. Jeg hadde en rattstamme liggende og det passer fint. Men jeg vurerer å få tak i en med kolapsområde på. Vet ikke hvilken modell som fikk dette, så jeg får sjekke litt.
Finner ikke kabelen til telefon så jeg får ikke lagt inn bilde. Gjør det når jeg finner den
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Wheeler
Supermedlem
    
Innlegg: 608
Bosted: Svarstad,Vestfold
|
 |
« Svar #8 på: august 15, 2011, 00:24:25 am » |
|
1968 og nyere har crashsone stamme.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål
Supermedlem
    
Innlegg: 3942
Bosted: Teie / Tønsberg
Vestfold
|
 |
« Svar #9 på: august 24, 2011, 02:14:05 am » |
|
Sånn ble det. Jeg har ikke endelig satt avstand fra ratt til dashbord. Men jeg er i nærheten. Det kan tenkes jeg trekker den 1-2cm lenger ut, slik at jeg får plass til et baklokk på turtelleren som jeg skal lage i polert syrefast.  
|
|
|
Loggført
|
Pål - 1959 T1 Rag Top (Ö\_!_/Ö) I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: august 24, 2011, 13:02:04 pm » |
|
Aha.. Bildene fortalte mye ja. Jeg ville ha rattet mitt mye ut pga jeg er 190cm (188 når jeg slipper ut magen)og har også flyttet setefeste for å ha god plass til beina. Så nå sliter jeg bare litt med at girspaken er så langt vekke.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #11 på: august 24, 2011, 13:05:37 pm » |
|
Aha.. Bildene fortalte mye ja. Jeg ville ha rattet mitt mye ut pga jeg er 190cm (188 når jeg slipper ut magen)og har også flyttet setefeste for å ha god plass til beina. Så nå sliter jeg bare litt med at girspaken er så langt vekke.
Hadde en delebil en gang, der gearspaken var buet ekstra langt bakover. Mulig en tidligere eier hadde lange bein, og fått modifisert spaken.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #12 på: august 24, 2011, 13:42:47 pm » |
|
Hvis jeg gidder, skjærer jeg ut, korter staget og sveiser på plass igjen. Men antageligvis vil jeg bare sette i Formula Vee girspaken, den er smidd, lang og trukket en del bakover. Hadde det ikke vært for at det er en autentisk original FV spak, ville jeg snittet den i bunn, knekt den og sveist sammen.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|