EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« på: august 14, 2011, 01:07:42 am » |
|
Den siste uken har jeg fått advarsler mot å bruke oljeslanger med slangeklemmer og fått råd om at pressede/skrudde koblinger er det eneste som duger.
Jeg fikk med noen meter med slanger og koblinger fra motorbyggeren min - som vi trodde måtte festes med klemmer, men i en epost sier Maher at slangene han sendte med motoren skal legges i kokende vann og så trykkes på koblingene. Og han sier koblingene da er trygge - og at slangeklemmer er unødvendig. Samtidig mener han likevel at pressede slanger er en "upgrade".
Jeg har ikke peil, så skrudde, pressede, klemte eller kokende vann-trikset er ukjent område for meg.
Har noen erfaring med denne typen slanger og varmtvann-trikset?
Legger ved et par bilder som viser hva slags slange og koblinger jeg fikk med.
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: august 14, 2011, 01:13:01 am » |
|
Begge deler? Hadde jeg koblet de hadde jeg hatt dobble slangeklemmer på alle koblinger iallefall!
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #2 på: august 14, 2011, 01:49:05 am » |
|
Begge deler? Hadde jeg koblet de hadde jeg hatt dobble slangeklemmer på alle koblinger iallefall!
Jeg kan ingenting om oljeslanger, koblinger etc, men registrerer at mange har sterke meninger på området. Så begrunn gjerne hvorfor noe er feil eller riktig. Bug66, hvorfor ville du hatt doble slangeklemmer på alle koblinger? Er det pga slangen eller koblingen på bildene - eller noe annet? Jeg har inntrykk av at motoren John Maher har levert - og delene som fulgte med - har vært av ypperste kvalitet. Han er en perfeksjonist og til nå har han ikke overlatt noe til tilfeldighetene. Så jeg kan ikke helt se for meg at han bare har slengt med noen jalla-slanger/koblinger. Jeg kjøper nok pressede koblinger på mandag uansett, jeg er bare nysgjerrig på hva dette er.
|
|
« Siste redigering: august 14, 2011, 02:10:26 am av EspenX »
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: august 14, 2011, 02:34:50 am » |
|
Dobble fordi min hjerne ikke klarer å konstatere at man klarer ett jevnt trykk over hele nippelen med kun 1 klemme. To ved siden av hverandre får du klemt ned ifront. Ved 1 "innerst" på nippelen ser jeg for meg at oljen kryper forbi nippelhodet, og slangen (kan) bule ut. Pluss at 2 er dobbelt av 1..
Kokingen er vel for å utvide nok til å tre på slangen, og når den blir kald så krymper den over nippelen.. Men olje kan bli 100grader den og, så ville sikret med 2 klemmer
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 979
Bosted: Verdal
|
 |
« Svar #4 på: august 14, 2011, 07:28:58 am » |
|
Både Tommy.H og jeg har brukt slike slanger i flere år. Lett å lage til og ikke en dråpe lekkasje. Har heller ikke brukt slangeklemmer http://www.thinkauto.com/pushon1.htm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #5 på: august 14, 2011, 08:20:27 am » |
|
Slangeklemmer har en tendens til å bli skrudd for hardt eller for løst til. Finns egen trekker for ikke å overdra de. Dessuten mange forskjellige kvaliteter. Jeg kan anbefale ABA, de er mer solide enn de fleste konkurrentene. Et alternativ er å bruke øreklemmer, du kan bruke 2 på stussen som du plasserer 90 gr. forskjøvet: http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?func=frontend.show&product_id=52148&template=pcat_webshop_product&nodeid=1475Krever at du har riktig dimensjon øreklemme (skal akkurat gå over gummien). Jeg bruker hovtang for å stramme de. Varmtvannstrikset har jeg ikke vært borti. Lykke til! 
|
|
« Siste redigering: august 14, 2011, 08:27:24 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #6 på: august 14, 2011, 09:11:45 am » |
|
Gummi utvider seg i varmt vann for deretter krympe igjen når den blir kald. Du klarer ikke å få slangene på uten å varme dem opp først og du klarer heller ikke å få dem av fittingsen uten å kutte dem opp. Du kan trygt følge anbefalingene fra Mr Maher.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Andersen Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg
|
 |
« Svar #7 på: august 14, 2011, 10:21:55 am » |
|
hei å bruke enkle eller dobble slangeklemmer er jalla på den proffe motoren din.kjørte rallycross for noen år tilbake på bjerkebannen da hadde jeg dobble slangeklemmer men etter noen runder datt dritten av og fullt havari hvorfor bruker folk slangeklemmer på oljeslanger de bruker tusenvis med kr på motor men gidder ikke å bruke noen få kr på skrudde kobblinger det kan jo hende at du må demontere noe før eller siden så jeg hadde brukt skrudde koblinger og så er det pent også har aldri hørt om slangen Mahrer har sendt deg dette sier jeg etter mange år erfaring med løpskjøring
Andersen Racing
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #8 på: august 14, 2011, 10:24:46 am » |
|
de slangene har skrudde koplinger, det er metoden for å feste fittingsen til slangen man diskuterer her.
Jeg har akkurat slike koplinger på vei i posten til min motor, og kommer ikke til å bruke slangeklemmer jeg heller
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #10 på: august 14, 2011, 10:41:30 am » |
|
Ta en titt på noen av verstingbilene på SCC, flere av dem kjører med slanger som er klemt på slik det er snakk om her. Klart at pressede slanger er en oppgradering men er det nødvendig? Sist nå i sommer hørte jeg om en stygg lekkasje i en oljeslange som var presset hos Tess.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Sti
Seniormedlem
   
Innlegg: 360
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #11 på: august 14, 2011, 13:14:29 pm » |
|
Syns også du kan ta en prat med Hydroscand om hva dem har av tips, dem kjenner jo faget sitt godt om slanger og temp! Hydroscand lager slanger på en annen måte en det Tess gjør har jeg sett. Dem har kanskje også hørt om varmtvann og dette 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #12 på: august 14, 2011, 15:46:20 pm » |
|
Takk for interessante svar. Da er ikke denne løsningen fullt så rar som jeg først syntes
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
|