Nettopp tilbake fra Bug Run Classic

Er jo rimelig mange av oss SCC-elskere som har vært spent på hvordan Bug Run Classic ville bli. Her er en kjapp oppsummering av mine inntrykk:
54 mil og 6 timer kjøretid fra Fredrikstad til Tierp i Golf 2 med slureclutch. Da lå jeg 15-20 over fartsgrensa i snitt og stoppa bare et par ganger på bensinstasjon.
For å gi en referanse: Anslagsvis vil en som kjører gammal folkevogn fra Oslo måtte regne med opp mot 8 timer kjøretid.
Tierp Arena er et enormt stort område midt ute i ingenstans. Plass nok till å arrangere Power Big Meet, med tusenvis av biler.
Dette var i bunn og grunn et endags-treff. Men anslagsvis 50 biler campet fra fredag til søndag.
Tipper på rundt 300 utstilte biler på lørdag. og kanskje 25 biler som kjørte på stripa.
Et småtøft liveband spilte i det store restaurantteltet på lørdag kveld (øl, vin og relativt enkel varm mat var å få kjøpt).
Men ingen gadd å gå fra campen i stummende mørke over den enorme plassen å kikke på dem.
Med plass til 10.000 på tribunene blir det naturlig nok temmelig glissent med så lite folk.
Dessuten ble det en del pauser på stripa, fordi de få bilene som kjørte måtte jo få tid til å skru litt innimellom.
Bilene måtte nesten jages fram til opplining, akkurat som på SCC.
Det ble kjørt en stige på slutten av dagen i de to hovedklassene. En klasse for overlading og en for sugere (fritt dekkvalg i alle klasser)
Men med så få klasser, og når bila trenger 5-10 minutter for å bli klare til neste runde i stigen, blir det mye venting for folk og fe.
Så jeg blir ikke overrasket om de bare kjører timeslip-racing neste år. De fleste virket uansett å være mest opptatt av tidene, ikke totalseier.
Med unntakk av Richie Webb og en trivelig finsk blå split panel med Porsche-sekser var det bare nordmenn og svensker som kjørte på stripa.
Blant utstillerne var det også tre biler fra Belgia og noen flere finner.
CSP-sjef Peter Köhmann var en snartur oppom og kikka på lørdageb. Ellers så jeg ingen andre tyskere, og ingen dansker. Men mulig jeg missa noen...
Førerne skrøt enormt av stripa. Den var ikke like sticky som Gardermoen, men grepet virka å være jevnere nedover til mål.
Noen klaga over vibrasjoner pga uvent underlag ved målgang. Litt guffent akkurat i det man er på toppfart og skal slippe opp og begynne å bremse.
Med 9,4 sekunder som dagens raskeste ble det altså ingen topptider i nærheten av de vi har sett på SCC.
Men det var mange av de noe mindre ekstreme bilene som satte personlige rekorder!
På EM-runden i juni kjørte en Top Fueler 1000 fot på 3,95 sekunder på denne stripa!
En del av anlegget framsto som uferdig,
omtrent slik som Rudskogen har vært i år (for de som kjenner til fornyelsen der).
Bug Run-sjefene Johan Grape og Lena Lilliehorn sa at de regner med å kjøre tre år for å se om treffet vil funke på lang sikt.
De er allerede i gang med å vurdere hvilke ting som bør justeres til neste år.
Først og fremst regner jeg med at de vil prøve å samle ting bedre slik at det blir mindre gangavstand mellom depot, camp og restaurant/partytelt.
Men på grunn av de enorme tribunene, som danner et "vegg" mellom stripa og depotområdey, kan Tierp aldri by på samme intimitetsfølelse som Gardermoen.
Neste års dato ble spikra for noen få dager siden: Lørdag 4. August 2012 (med mulighet for å campe fredag-søndag)
Jeg hadde kamerafri denne helga og tok nesten ikke et eneste bilde. Regner med at det kommer en del andre bilder på nett etter hvert.
Jeg var co-speaker sammen med dragraceekspert Mats Appelgren, som ikke har særlig greie på folkevogn. Trur vi utfylte hverandre ganske brukbart.
Sørga for å nevne fantastiske Norge og utrolige SCC så mange ganger jeg bare klarte.
Men jeg sa ikke Holy Moly en eneste gang, det forbeholdes Spjell'en på SCC!