|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #1 på: august 28, 2011, 20:22:54 pm » |
|
Firkantet "jekk-hull" i bilen kom vel i type Mars-April 1949, hvis jeg ikke husker feil. Alle krigere har ihvertfall rund pinne fra jekk og inn i bil... Så KDF er det ikke.
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
SplitMan
Moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil
|
 |
« Svar #2 på: august 28, 2011, 20:30:22 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #2
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #3 på: august 28, 2011, 20:40:21 pm » |
|
Selve jekken er grei. Det er en 1950-1953 til firkantet hull. Derimot den andre snurresaken, hva er det? Den passer forresten spot on på jekken.
|
|
« Siste redigering: august 28, 2011, 20:43:19 pm av Brezelfürsten »
|
Loggført
|
|
|
|
|
joncb
VSN
Juniormedlem
    
Innlegg: 61
Bosted:
|
 |
« Svar #5 på: august 28, 2011, 22:40:48 pm » |
|
En nesten maken jekksveiv til den du har selges nå på Ebay - ikke uvanlig at de originale schwimm/kübel-sveivene selges til priser langt over 200 Euro: http://www.ebay.com/itm/120765590384?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649Sveiva finnes i midlertid i flere utgaver. Den originale sveiva til schwimm og kübelwagen fra sent 1942, er laget i rent støpjern og har har to hull tilpasset 19mm mutter. Det finnes også en utgave for tidlig mercedes - de jeg har sett av disse har to hull og trehåndtak! I vår på Ekeberg fant jeg dessuten en mye nyere (1970 -tallet??) Bilsteinjekk (spesialjekk for å stramme fjærbein ved skifte av støtdemper!) hvor både jekk og veiv ligner til forveksling de gamle originale fra 2 verdenskrig - denne sveiva hadde imidlertid bare ett hull på 19mm og treskaft! Ser derfor ut til at både jekkene og sveivene finnes i flere utgaver og for en lengre tidsperiode. Har faktisk en maken jekk til din (firekantet løftestang), noe jeg har lurt på var til sene etterkrigs KDF-bobler? Jon Chr.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #6 på: august 28, 2011, 22:54:15 pm » |
|
En nesten maken jekksveiv til den du har selges nå på Ebay - ikke uvanlig at de originale schwimm/kübel-sveivene selges til priser langt over 200 Euro: http://www.ebay.com/itm/120765590384?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649Sveiva finnes i midlertid i flere utgaver. Den originale sveiva til schwimm og kübelwagen fra sent 1942, er laget i rent støpjern og har har to hull tilpasset 19mm mutter. Det finnes også en utgave for tidlig mercedes - de jeg har sett av disse har to hull og trehåndtak! I vår på Ekeberg fant jeg dessuten en mye nyere (1970 -tallet??) Bilsteinjekk (spesialjekk for å stramme fjærbein ved skifte av støtdemper!) hvor både jekk og veiv ligner til forveksling de gamle originale fra 2 verdenskrig - denne sveiva hadde imidlertid bare ett hull på 19mm og treskaft! Ser derfor ut til at både jekkene og sveivene finnes i flere utgaver og for en lengre tidsperiode. Har faktisk en maken jekk til din (firekantet løftestang), noe jeg har lurt på var til sene etterkrigs KDF-bobler? Jon Chr. Spennende. Er min nesten lik den på ebay.de? Har sett og sett, men for meg ser de helt like ut. Støpejern hele saken, håndtaket også. 19mm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #7 på: august 29, 2011, 10:35:07 am » |
|
Og naturligvis - hvis noen vil ha denne til så passe hyggelig markedspris, så ta gjerne kontakt  Jeg er neste helt sikker på at denne jekken kommer fra en Kübel eller Schwim. Lurer du på hvorfor, så ta gjerne kontakt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: august 29, 2011, 11:04:30 am » |
|
Denne jekken er nok ikke til krigsmodell VW. Men gammel ja, tidlig etterkrigs vil jeg tro. Varebil? Firkantet løftearm er feil. Jekken skal ha en rund slik at det også kan jekkes og skyves ved fastkjøring. Spor i stammen/røret til løftearm skal heller ikke være.
Standard VW krigsmodell jekk hadde VW logoen med tankrans på den runde løftearmen. Den skal være skrudd/festet på selve stammen (bolt-hode 14 mm med 14 mm muttter). Forøvrig skal det også fremstå et nr. på utvekslingshus og merking på lokket til dette huset. Bildet er for dårlig til å vurdere dette.
Kanskje noen deler? Sveiva kan jeg kjøpe?
|
|
« Siste redigering: august 29, 2011, 11:16:21 am av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #9 på: august 29, 2011, 12:07:20 pm » |
|
Denne jekken er nok ikke til krigsmodell VW. Men gammel ja, tidlig etterkrigs vil jeg tro. Varebil? Firkantet løftearm er feil. Jekken skal ha en rund slik at det også kan jekkes og skyves ved fastkjøring. Spor i stammen/røret til løftearm skal heller ikke være.
Standard VW krigsmodell jekk hadde VW logoen med tankrans på den runde løftearmen. Den skal være skrudd/festet på selve stammen (bolt-hode 14 mm med 14 mm muttter). Forøvrig skal det også fremstå et nr. på utvekslingshus og merking på lokket til dette huset. Bildet er for dårlig til å vurdere dette.
Kanskje noen deler? Sveiva kan jeg kjøpe?
Det er bare sveiva det er snakk om her uansett. Selv om de er malt over i samme farge hører de ikke sammen. Selve jekken vet jeg at er nyere tilhørende ca 1950-1952. Sveiva må du gjerne få kjøpe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #10 på: august 29, 2011, 12:52:38 pm » |
|
Tikket akkurat inn flere interessenter ang sveiva...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #11 på: august 29, 2011, 13:01:30 pm » |
|
Sveiva er vel ikke fra VK2? Heller Ikke godt å vite dette, det er produsert mange etter krigen.
Bilder under en orginal-jekk med sveiv.
Førøvrig er allt (jekk/sveiv) laget i replika til en rimelig pris. Må ha kunskaper for å skille ut en replika jekk. Den er godt laget, all merking etc. er på plass.
Takker for tilbudet. Ta kontakt for en pris på sveiva?
|
|
« Siste redigering: august 29, 2011, 13:31:21 pm av svenole »
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #12 på: august 29, 2011, 14:35:53 pm » |
|
Sveiva er vel ikke fra VK2? Heller Ikke godt å vite dette, det er produsert mange etter krigen.
Bilder under en orginal-jekk med sveiv.
Førøvrig er allt (jekk/sveiv) laget i replika til en rimelig pris. Må ha kunskaper for å skille ut en replika jekk. Den er godt laget, all merking etc. er på plass.
Takker for tilbudet. Ta kontakt for en pris på sveiva?
Hva skal jeg se etter for å avgjøre om den er fra VK2? Farge, logo osv? Har foreløpig ikke sett noe merking på den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #13 på: august 29, 2011, 15:22:53 pm » |
|
Ikke lett dette, ei heller ikke (viktig) stort problem i alle fall ikke for meg. Må vel ha en orginal for sammenligning av detaljer, støp etc, skrap for å se etter org maling. Ingen merking på disse. Replika av 2011 er den nok ikke.
Har ei cako lampe som var brukt i denne tiden, bytte?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dr. Ing. Brezelfürsten
|
 |
« Svar #14 på: august 29, 2011, 15:55:22 pm » |
|
Ikke lett dette, ei heller ikke (viktig) stort problem i alle fall ikke for meg. Må vel ha en orginal for sammenligning av detaljer, støp etc, skrap for å se etter org maling. Ingen merking på disse. Replika av 2011 er den nok ikke.
Har ei cako lampe som var brukt i denne tiden, bytte?
Er ikke så interessert i bytte når det gjelder denne. Trenger sårt midler til prosjektkassen, så jeg satser på salg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #15 på: august 29, 2011, 16:36:21 pm » |
|
Hva er prisen eller prisforlangede?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
svenole
VSN
Supermedlem
    
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #17 på: august 29, 2011, 19:49:43 pm » |
|
400,- usett. Så får vi håpe den ikke blir skrotet i neste omgang?
Gratulerer med fint VW veteranprosjekt. Dyrt å retaurere, men dette blir veldi bra.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
|