mai 04, 2025, 17:54:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 6volt til 12 volts elektriskanlegg  (Lest 2122 ganger)
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« på: august 29, 2011, 22:52:36 pm »

Lurte på om det er mye arbeid å bytte om fra 6volts el.anlegg til 12volt?
saken er at det var 12v på bobla mi før, men tidligere eier byttet motor da han trudde den va "sjært"(var bare eksosventil som var kokset fast Gliser ) så han byttet motor og da passet ikke svinghjulet mener jeg han sa så han har byttet til 6voltsanlegg når han byttet motor..
er det bare svinghjul,tennspole,batteri,sikringer og dynamo som må byttes? har alt av deler som var brukt da det var 12v ++++:D


takker for svar Glad
Loggført
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #1 på: august 29, 2011, 23:33:38 pm »

se på denne.

http://www.nls.net/mp/volks/htm/6v_12v.htm
Loggført

jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #2 på: august 30, 2011, 10:45:44 am »

virket jo ganske greit:)
men forsto ikke helt om det gikk ann å bruke 12v svinghjul hvis jeg dreide litt av det..
er SKIKKE latterlig dårlig i engelsk :-/
Loggført
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #3 på: august 30, 2011, 16:08:50 pm »

machine out (grind) the bellhousing = frese ut (slipe) kløtsjhuset dvs. at du må slipe litt innvendig der klørsjhuset er trangest. Mål diameteren på 12v svinhjulet og sjekk mot klørsjhuset så ser du det selv Blunker
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #4 på: september 06, 2011, 16:40:21 pm »

machine out (grind) the bellhousing = frese ut (slipe) kløtsjhuset dvs. at du må slipe litt innvendig der klørsjhuset er trangest. Mål diameteren på 12v svinhjulet og sjekk mot klørsjhuset så ser du det selv Blunker


Takker, hørte snakk om at det var mulig, men var ikke sikker Glad
er det da "bare å flytte over pærer, dynamo? har 12v starter og men vet ikke om den bør / trengs å byttes?
Loggført
Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #5 på: september 06, 2011, 20:12:00 pm »

bytt over pærer (husk de i instrumentene), dynamo og laderegulator, coil, automatchoke, vindusviskermotor( men her kan man sette inn en motstand, eller bytte ut innmaten i motoren), blinklysrelè,
 starteren trenger du ikke skifte. jeg kjører med 6volt starter nå, og den virker nok i mange år fremmover.. så lenge man ikke kinner alt for lenge om gangen..
tror jeg husket alt der...
og så lenge man bruker starteren som allerede står der, så trenger du vel ikke begynne å slipe på svinghjulet vel??
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #6 på: september 06, 2011, 21:13:30 pm »

trenger ikke å slipe PÅ svinghjulet uansett. Man må slipe ut inne i girkassa for å få plass til 200 svinghjul. Ikke så mange mm som skal til da. Dette ble gjort på en 66 mod jeg hadde.. tok ikke mer enn en par timer så var 200 svinghjul og 12 v starter montert.  Glad
Loggført

Nordtveit
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #7 på: september 06, 2011, 22:13:16 pm »

Skjønner..
Gjor ikke det jeg. Kjører med 6volten så lenge den snurrer Blunker
Loggført

"-Helt grei?? det er jo Tysk kvalitet jo" Blunker
facebook.com/nordtveitsgarage
instagram: Nordtveitsgarge

1956 Oval---solgt---
1961 T1, Ratlook "Sjakkbrettet" ---solgt---
1964 Panelbuss "Gulbuss'n"
1958 T1, Ratlook "Rat'n"
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #8 på: september 06, 2011, 22:25:21 pm »

Skjønner..
Gjor ikke det jeg. Kjører med 6volten så lenge den snurrer Blunker
funker bra det og!  Blunker bare pass på å ikke kinne for lenge.. Jeg har brent et par 6v startere..  Osteaktig
Loggført

jonas1986
Nybegynner
*
Innlegg: 34
Bosted: mo i rana

Boble nr. 1, men IKKE den siste:)


Vis profil

« Svar #9 på: oktober 10, 2011, 21:02:45 pm »

trenger ikke å slipe PÅ svinghjulet uansett. Man må slipe ut inne i girkassa for å få plass til 200 svinghjul. Ikke så mange mm som skal til da. Dette ble gjort på en 66 mod jeg hadde.. tok ikke mer enn en par timer så var 200 svinghjul og 12 v starter montert. 




Okey Glad
hvis jeg sliper ut inni girkassa, er det da bare å sette på 200 svinghjul og starter så er alt i orden ? og pærer..
trenger jeg ikke å bytte dynamo da?
og eventuelt, kan jeg bytte tilbake til 6v svinghjul senere da?
Loggført
Dragset'n
Supermedlem
*****
Innlegg: 1504
Bosted: Sunndalsøra


tlf 91544358


Vis profil
« Svar #10 på: oktober 10, 2011, 23:47:40 pm »

du må bytte til 12v dynamo jo.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!