jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« på: september 07, 2011, 15:51:46 pm » |
|
Lurte på hvor lufteskruen på -66 boble sitter? så det var noen som hadde skrevet at det var en lufteskru men jeg har finner den ikke ? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Vwwasser
Seniormedlem
   
Innlegg: 396
Bosted: Halsnøy, Kvinnherad
|
 |
« Svar #1 på: september 07, 2011, 18:14:26 pm » |
|
Her ser du bremsesylinderen øverst på bildet, på baksiden av den sitter lufteskruen. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #2 på: september 07, 2011, 18:15:18 pm » |
|
Du bør kanskje ikke drive med bremser med din kunnskap... Til info, så sitter det på hver bremsesylinder, dvs 4stk.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« Svar #3 på: september 07, 2011, 18:45:51 pm » |
|
Her ser du bremsesylinderen øverst på bildet, på baksiden av den sitter lufteskruen.  okey  det viste jeg, men på et annet innlegg jeg leste på hørtes det ut som om det var bare en lufteskru på hele kretsen, var det jeg stusset litt på.. da er det jo bare å lufte i vei 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #4 på: september 07, 2011, 19:06:27 pm » |
|
Start med den lengst unna hovedsylinderen fremme; dvs høyre bak, deretter venstre bak, høyre fremme, og til slutt den nærmeste; venstre fremme.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« Svar #5 på: oktober 10, 2011, 23:25:08 pm » |
|
Takker for svar  nå har jeg luftet i rett rekkefølge, brukt ca. 1 liter bremsveske.. men får ikke noe serlig trykk.. er det mulig at det ennå er luft i systemet? når jeg pumper på pedalen får jeg litt trykk, og mister det ikke. bremsband fremme og bak er nye.. hørt snakk om noe på biltema som man skrur rett på tanken i stedet for lokket, også skrur man slangen til den rett på ventilen slik at det blir trykk på tanken.. er dette noe som fungerer bra og passer den til beholderen på t1 -66 boble ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kim Larsen
Seniormedlem
   
Innlegg: 302
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #6 på: oktober 10, 2011, 23:31:50 pm » |
|
Har du lagt til bremsebåndene.Skal subbe bittelitt.Hvis du ikke har gjort det så vil du aldri få "høy"pedal. Kim
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« Svar #7 på: oktober 10, 2011, 23:36:13 pm » |
|
da er det bare å justere på skruen som vist nede på bildet ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kim Larsen
Seniormedlem
   
Innlegg: 302
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: oktober 10, 2011, 23:42:34 pm » |
|
Ja,du justerer med en bred flattrekker igjennom hullet i bremsetrommelen.Den venstre(bremsebåndet) nedover for å legge til båndene. Og den til høyre oppover.Så må du kjenne om du kan dra trommelen/hjulet rundt av og til.Subber det for mye eller blir så trangt at du ikke får dratt hjulet rundt.Så må du slakke litt på justerskruene.Håper du skjønte forklaringen min. Bilen må være jekket opp på det hjulet du juster 
|
|
« Siste redigering: oktober 10, 2011, 23:45:44 pm av Kim Larsen »
|
Loggført
|
|
|
|
jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« Svar #9 på: oktober 12, 2011, 09:06:47 am » |
|
skjønner, takker og bukker 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OldBug
Seniormedlem
   
Innlegg: 386
Bosted: Bergen
74mod 1303s
|
 |
« Svar #10 på: oktober 12, 2011, 10:33:27 am » |
|
hvis du har gammle tromler som er brukt litt, kan det være lurt å slipe/raspe/file bort kanten som kommer inne i trommelen! helt mot kanten på den åpne delen av trommelen! (i mellom banen til bremsebåndet og åpningen på trommelen) Hvis ikke kan det være vanskelig å få justert ut båndene riktig! Men jeg er rimelig fersk på boble så hvis dette er feil må noen gjerne rette på meg! Det er ihvertfall slik på mange andre biler! (Noen har mulighet til å justere båndene når trommelen er på! da slipper du å fjerne kanten) men det kan ikke jeg på min!  PS: Det settet du snakker om fra biltema, er vel det settet som skal gjøre at du kan lufte bilen alene! Dette kan du jo kjøpe, men kast det i bosset på vei ut derfra! Det er mye bedre å få med seg en kompis å gjøre dette skikkelig!  EDIT: Beklager! Overså denne! KIMLARSEN: Ja,du justerer med en bred flattrekker igjennom hullet i bremsetrommelen.Den venstre(bremsebåndet) nedover for å legge til båndene.
|
|
« Siste redigering: oktober 12, 2011, 11:17:27 am av OldBug »
|
Loggført
|
|
|
|
Rune84
Seniormedlem
   
Innlegg: 352
Bosted: Løten
|
 |
« Svar #11 på: oktober 12, 2011, 12:32:36 pm » |
|
Du bør kanskje ikke drive med bremser med din kunnskap... Til info, så sitter det på hver bremsesylinder, dvs 4stk.
Hehe, bra:)
|
|
|
Loggført
|
Mvh Rune
Tlf 99 12 80 66 69 mod Boble 1300 ( På utkikk etter flere )
|
|
|
vidar eiane
|
 |
« Svar #12 på: oktober 12, 2011, 12:42:31 pm » |
|
Hovedsylinderen din kan også tatt kvelden = null trykk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« Svar #13 på: oktober 14, 2011, 13:18:10 pm » |
|
det er litt trykk når jeg pumper på pedalen, og da holder pedaltrykket seg.. så jeg tror ikke det er noe feil med den...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #14 på: oktober 14, 2011, 20:34:18 pm » |
|
Lufter du alene? Hvordan metode bruker du... man blir litt nysgjerring etter åpningsspørsmålet ditt  Om alt feiler kan du bytte fra rød til gul bendiks i på staget mellom båndene. Og luft med venstre bein på japansk vis.. begynn fra bunn.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #15 på: oktober 14, 2011, 20:52:30 pm » |
|
Veldig greit å være to når man gjør dette. Hvertfall om man får med seg en som har gjort dette før. Evt kan man gjøre som Jee nevner her 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« Svar #16 på: oktober 15, 2011, 13:21:41 pm » |
|
er to som gjør det, hjelperen min pumpet noen ganger på bremspedalen, holdt den inne mens jeg åpnet lufteskruen så det kom ut bremsveske, så stengte jeg skruen igjen.. slik holdt vi på fra venstre bak-høyre bak-venstre frem-høyre frem.. luftet ijennom ca en liter..
var ganske teit åpningsspm, kansje ikke så veeeldig gjennomtenkt..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #17 på: oktober 15, 2011, 15:26:05 pm » |
|
Da skjønner man mer ja  Om pedalen er lav bør du se om båndene ligger skikkelig til. Stramm båndene gjennom hullet til trommelen låser, skru så litt tilbake slik at du kjenner at trommelen ruller. Litt subbing skal det være, men det skal ikke være motstand.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« Svar #18 på: oktober 15, 2011, 15:32:44 pm » |
|
okeyy:) men er det nok at det er et bandsett som ikke er stramt nok til at det blir ca. null bremser?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
wide5
|
 |
« Svar #19 på: oktober 16, 2011, 09:56:16 am » |
|
Det kan faktisk sitte luft i selve hovedpumpa, selv om du har luftet på alle tromlene. Hadde problem med dette selv, men fikk et fint tips om å kjøre på med litt trykkluft. Da ordnet det seg med en gang. Lagde bare en kork med ventil fra en spyleveskebeholder. (Bruskork har samme gjenge) Så satte jeg reduksjonen på kompressoren til 0,2 bar, og koblet til slangen. Da var det bare en kjapp runde rundt bilen og luftet alle hjulene og hovedpumpa på no time...  Bare se til at det ikke blir tomt for bremseveske underveis.. Petter'n.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« Svar #20 på: oktober 17, 2011, 22:43:51 pm » |
|
Det hørtes lurt ut:) åpner man da alle lufteskruene før man setter trkk på eller bare den som er nermest pumpa? eeeller tenker jeg helt feil nå?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« Svar #22 på: oktober 18, 2011, 20:03:43 pm » |
|
lager meg heller en selv, enn å betale 700,- for å få bremsene luftet.. ska alle lufteskruene åpnes før det settes trykk på eller bare nermest pumpa?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #23 på: oktober 18, 2011, 22:45:48 pm » |
|
Man må ta én og én nippel. En sitter inni og holder trykk på pedalen mens en annen sitter ute ved trommelen og åpner nippelen (som man har koblet en klar slange på, slik at man ser om det kommer luftbobler ut) Når pedalen er i bunnen må den holdes i bunnen frem til man lukker nippelen. Når nippelen er lukket kan man pumpe opp nytt trykk, holde pedalen, åpne nippel, holde pedal i bunnen, stenge nippel osv... Ta deg god tid og se alltid til at beholderen aldri går tom. Det er også viktig å sjekke at det ikke lekker i koblingene mellom rør og slanger...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jonas1986
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: mo i rana
Boble nr. 1, men IKKE den siste:)
|
 |
« Svar #24 på: oktober 19, 2011, 16:45:41 pm » |
|
ja, det vet jeg, men jeg tenkte på hvis man setter trykk på systemet, skal ,man da fortsatt bare åpne en og en nippel?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #25 på: oktober 19, 2011, 22:20:12 pm » |
|
Alltid en og en nippel. Ellers har man jo liten kontroll over om det kommer luft ut eller ikke...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ove A
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #26 på: oktober 20, 2011, 00:06:14 am » |
|
Kjøp deg 4m klar plastslange m/4-5mm innvendig mål på feks Tess . Press ene enden over luftenippel , la den passere forbi deg og opp i bremseveskebeholder. Løsne nippelen og sett deg i setet og begynn å pumpe med rolige press på pedalen. Da kan du følge med på veska som passerer i slangen til det ikke er mer bobler igjen. På denne måten får du flyttet så mye veske pr trykk at du greit får med deg det som evt ligger av luft i hovedsylinder også. Bare ikke glem å følge med på beholder så den ikke går tom ! Er det gammel veske på systemet , lar du det første gå i en egnet flaske som kan kastes . Da er det ingen behov for en hjelpemann , og følg rekkefølgen som forklart tidl i tråden . Har til og med ofte koblet på 2 slanger av gangen , så kan du ta det hele jobben i 2 opperasjoner , men desto viktigere å følge nøye med på veskenivå i tanken .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #27 på: oktober 20, 2011, 11:32:51 am » |
|
Kjøp deg 4m klar plastslange m/4-5mm innvendig mål på feks Tess . Press ene enden over luftenippel , la den passere forbi deg og opp i bremseveskebeholder. Løsne nippelen og sett deg i setet og begynn å pumpe med rolige press på pedalen. Da kan du følge med på veska som passerer i slangen til det ikke er mer bobler igjen. På denne måten får du flyttet så mye veske pr trykk at du greit får med deg det som evt ligger av luft i hovedsylinder også. Bare ikke glem å følge med på beholder så den ikke går tom ! Er det gammel veske på systemet , lar du det første gå i en egnet flaske som kan kastes . Da er det ingen behov for en hjelpemann , og følg rekkefølgen som forklart tidl i tråden . Har til og med ofte koblet på 2 slanger av gangen , så kan du ta det hele jobben i 2 opperasjoner , men desto viktigere å følge nøye med på veskenivå i tanken .
Ehh... hvordan går bremsevæskebeholderen tom hvis slangen går i retur opp i der? Tenker du hvis det skulle være MYYE luft i systemet når du begynner?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Ove A
Medlem
  
Innlegg: 127
Bosted: Arendal
|
 |
« Svar #28 på: oktober 20, 2011, 14:12:11 pm » |
|
Jepp , med såpass lengde på slange og liten beholder , er det fort for å gå tom før du har fått fylt opp slangen.
Når jeg kjører løp i terrenget , er det fort gjort å dra av en bremseslange - vi får beskyttet rørene våre mot å bli revet av på steiner og stubber , men ikke slangene på styrende aksler . Og siden vi bruker styrebremser særdeles aktivt , er det for oss veldig viktig å ikke ha noe luft i systemet - med denne metoden har vi byttet slange og luftet hele systemet kompl på få minutter ....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|